גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם לא יהיו אגרות גודש הפקקים ימשיכו

כדי להתגבר על הפקקים בכבישים חייבים לתמרץ את הנהגים, ע"י אגרות גודש, לזנוח את הרכב הפרטי

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס

רצוי מאוד שממשלת ישראל תגדיל את ההשקעה בתחבורה ציבורית, תחום בו ישראל סובלת מפיגור חמור בהשוואה לרוב המדינות המפותחות. שיפור ניכר של התחבורה הציבורית, בנוסף לשבילי אופניים ומדרכות פנויות להולכי רגל, יקל על הניידות ועל הוויתור על נסיעות ברכב הפרטי. אבל את הפקקים תחבורה ציבורית יעילה לא תשחרר, וכך גם השקעה ניכרת בהרחבת רשת הכבישים.

 

מדובר בתופעה מוכרת היטיב לחוקרים בתחום התחבורה, וההסבר די פשוט: רבים מעדיפים כביש ללא פקק על תחבורה ציבורית, טובה ככל שתהיה. ולכן כבישים שבהם התנועה זורמת בשעות העומס הם פשוט לא שיווי משקל אפשרי, כל עוד השימוש בכביש אינו כרוך בעלות גבוהה מספיק. מומחי תחבורה מגדירים את התופעה "ביקוש מושרה" - ברגע שהתנועה בכביש זורמת, רבים בוחרים לעלות על הכביש, עד לאותה הנקודה שהפקק חמור מספיק. אגרת גודש -תשלום עבור שימוש ברכב פרטי בכביש עמוס - היא הדרך היחידה לצמצום משמעותי של הגודש בכבישי הארץ.

כבר לפני למעלה מעשור הכריז מנכ"ל משרד התחבורה דאז, גדעון סיטרמן, שאין מנוס מאגרת גודש במרכז הארץ, והודיע שהצעת חוק ליישום אגרות גודש תונח על שולחנה של הכנסת תוך זמן קצר. סיטרמן אף הוסיף את הערכתו שעד סוף 2009 יחל יישום התוכנית לגביית תשלום על שימוש בכביש עמוס.

על (כמעט) כל מוצר ושירות אנחנו רגילים לשלם מחיר שמשווה ביקוש להיצע, אבל הרעיון לשלם על השימוש בכביש מעורר התנגדות עזה, בעיקר בגלל כוחו של ההרגל, חוסר הבנה והחשש (השגוי) שמדובר בגזרה נוספת על הציבור. ולכן, לאחר חילופי הממשלה ב-2009 וכניסתו של ישראל כץ למשרד התחבורה, התוכנית לתמחור השימוש בכביש נגנזה. כץ העדיף את הפופוליזם על פני פתרונות ארוכי טווח בתחבורה. הוא הכריז שלא יקדם אגרות גודש, וניתב השקעות לכבישים לטובת הרכב הפרטי, היכן שרוב הבוחרים נמצאים, על חשבון השקעות בתחבורה ציבורית.

למרות התנגדות הציבור בשטוקהולם, העיר אימצה אגרות גודש לתקופת ניסיון, והניסיון הצליח. לא רק שהפקקים פחתו משמעותית, התמיכה הציבורית עלתה בהדרגה מפחות מ-40% עם אימוץ אגרות הגודש לכ-70% לאחר תקופה קצרה. גם אגרת הכניסה למרכז לונדון נחלה הצלחה וצמצמה משמעותית את כמות כלי הרכב הפרטיים שנכנסים לעיר, וכתוצאה עלתה מהירות הנסיעה באוטובוסים וירד זיהום האוויר. בעקבות האגרה הצטרפו אנשי עסקים רבים לנוסעים בתחבורה הציבורית, והיקף השימוש באופניים עלה באופן ניכר.

תופעת הביקוש המושרה, וגם הניסוי "נעים לירוק" שנעשה במשרד התחבורה, מוכיחים שהטענה הפופולרית בציבור, שגורסת שכל עוד אין תחבורה ציבורית טובה, אגרות גודש אינם אלא מס נוסף על הציבור, שגויה. הניסיון מוכיח שחלק מהציבור מגיב לאגרת הגודש ומוצא חלופות לשימוש ברכב הפרטי בשעות העומס. הטענה שגויה משתי סיבות. ראשית, גם בהעדר תחבורה ציבורית טובה, תפוסת הכביש מוגבלת. את התפוסה המוגבלת מוטב להקצות על ידי תשלום ולא על ידי פקק. הפקק מבזבז זמן יקר, ומגדיל את זיהום האוויר. כמובן שהתשלום על השימוש בכביש צריך להיות על חשבון תשלומים אחרים - למשל האגרה השנתית ומס הקנייה הכבד על הרכב. מוטב למסות שימוש בכביש עמוס ולא למסות רכישת רכב חדש שמזהם פחות ובטיחותי יותר. שנית, אי אפשר לשפר את התחבורה הציבורית בצורה משמעותית ובזמן קצר ללא צמצום הפקקים. לא בכל מקום אפשר או רצוי להקצות נתיב לתחבורה ציבורית, וכתוצאה האוטובוסים תקועים בפקקים. אגרות גודש יצמצמו את כמות כלי הרכב בכביש ויאפשרו נסיעה מהירה ואמינה לתחבורה הציבורית.

יתרה מזו, העלייה בביקוש לשירותי האוטובוסים תביא לעלייה בתדירותם, ובכך לשיפור ניכר באיכות השירות. וכמובן ששימוש ניכר בתחבורה הציבורית על ידי מעמד הביניים יגדיל את הלחץ הציבורי להשקעה בה ולשיפור איכותה, דרך הרחבת מסלולים, הוספת מסילות ברזל והגדלת התחרותיות. כן, גם רצוי להכיר בחוסר יעילותה של הממשלה באספקת שירותי תחבורה ציבורית, ולאפשר גם למגזר הפרטי לסייע. ישראל יוצאת דופן בהשוואה בינלאומית בריכוזיות ובשליטה הממשלתית בתחבורה הציבורית. (חברות האוטובוסים הפרטיות הן רק קבלני ביצוע של הממשלה - אין יזמה פרטית ותחרות).

המתנגדים לאגרות הגודש בטענה שהדבר יפגע בעניים, מתעלמים ממאות אלפי האנשים שלא יכולים להרשות לעצמם שימוש ברכב פרטי, והמחשבה שבעלי רכב פרטי יעברו לשימוש בתחבורה ציבורית מעוררת בפוליטיקאים תחושה לא נוחה, עקב איכותה הלא מצטיינת של התחבורה הציבורית. אבל עם העובדה שמאות אלפים משתמשים בתחבורה ציבורית בלית ברירה, הם חיים בשלום. זאת אף שבכוחן של אגרות גודש להביא לשיפור ניכר באיכות החיים של בעלי האמצעים המצומצמים, עקב השיפור הצפוי בתחבורה הציבורית.

אגרות גודש יכולות להביא לאיזון סביר יותר בין זכותם של בני אדם לניידות ברכב פרטי, לבין זכותם לנשום פחות מזהמים ולנוע במהירות סבירה בתחבורה הציבורית.

הכותב הוא פרופסור לכלכלה במרכז הבינתחומי ובאוניברסיטת ווריק באנגליה

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שזרק את מניית ה-AI הלוהטת

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם