הדיון בבג"ץ בוטל; נתניהו: "אביא למינוי יתר השרים ביום א'"

ראש הממשלה הודיע שיסכים למנות את בני גנץ לשר המשפטים וביקש לבטל את הדיון שהיה אמור להתקיים היום בנושא • עד יום שני הצדדים יעדכנו את בית המשפט אודות מינוי יתר השרים

שופטי בית המשפט העליון / צילום: אמיל סלמן-הארץ
שופטי בית המשפט העליון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

16:45

הדיון בבג"ץ בוטל. נקבע גם שעד יום שני הצדדים יעדכנו את בית המשפט אודות מינוי יתר השרים.

14:15

נתניהו מבקש מבג"ץ לבטל את הדיון היום, וטוען שיביא למינוי יתר השרים ביום ראשון הקרוב.

12:30

ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה היה בניגוד לחוק. על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של רה״מ נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, רה"מ החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר. רה״מ יביא את המינוי לאישור הממשלה היום.

12:00

בג"ץ קיבל את בקשת תא כתבי המשפט וקבע כי הדיון שיתקיים היום אחר הצהריים בעניין חובת הממשלה למנות שרים, ובפרט את שר המשפטים, יועבר בשידור חי.

השידור יועבר באתר גלובס החל מהשעה 15:30.

מוקדם יותר היום הגישה התנועה לאיכות השלטון בקשה להוספת סעד מבית המשפט. על פי בקשתה, בג"ץ יקבע כי סמכויות שר המשפטים יוטלו על ראש הממשלה החליפי בני גנץ עד לקבלת הכרעה סופית בעניין העתירה.

אמש הקפיא בצו ביניים בג"ץ את מינוי אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים והורה לנתניהו לנמק מדוע לא תבוטל ההחלטה למנותו. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע לפני הדיון כי הוא תומך בהוצאת צו שיחייב את הממשלה למנות שר משפטים וכי ההצבעה על מועמדותו של אקוניס אתמול בישיבת הממשלה לא חוקית.

במהלך הדיון טען עוה"ד של נתניהו דוד פטר כי "צריך לתת למגרש הפוליטי להתגלגל", לא נדרשת הסכמה להעלות להצבעה את מועמדותו של אקוניס וכי מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני לא ברור ואין דרישה לפריטטיות.

שופטי בג"ץ הבהירו כי מעמדו של ההסכם הקואליציוני מעוגן בחוק יסוד "ואפשר פשוט להסתכל על החוק". עוד אמרו השופטים כי חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מחייבת. הנשיאה חיות הוסיפה ש"יש צורך לשמור על רציפות שלטונית חיונית, אי אפשר להמשיך בריק הזה" והשופט פוגלמן העיר כי "אילוצים פוליטיים לא יכולים להביא להתפרקות מסמכויות שלטוניות".

חיות הוסיפה כי מעקרון הרציפות, כאשר מצהירים כי שר בעל זיקה לראש הממשלה החליפי, המינוי הוא לפי הזיקות ובמקרה של שר המשפטים הזיקה היא לחליפי.