ישראייר שוקלת לעתור נגד משרד הבריאות: חובת תשלום על בדיקות קורונה היא אגרה, ועל כן צריכה לעבור בחקיקה

החובה על הנוחתים בארץ לשלם על הבדיקה אמורה להיכנס לתוקף היום, אלא שבינתיים המערכת לא ערוכה לקלוט תשלום

עמדת בדיקה בנתב"ג. / צילום: Shutterstock
עמדת בדיקה בנתב"ג. / צילום: Shutterstock

ישראייר שוקלת עתירה לבג"ץ נגד משרד הבריאות: החובה לשלם על בדיקות הקורונה היא בגדר הטלת אגרה שלא נקבעה על פי חקיקה. מהיום (ג') הנוחתים בנתב"ג נדרשים לשלם על בדיקות הקורונה שהמדינה הגדירה כחובה. יצוין אגב כי למרות ההחלטה, נכון לשעות הצהריים המאוחרים, הנוחתים כלל לא משלמים על הבדיקות משום שמערכת התשלומים עדיין לא עובדת.

לכשהמערכת תפעל, התשלום שקבע משרד הבריאות עומד על 100 שקל, סכום שאפשר להוזיל ל-80 שקל לנכנסים לישראל דרך נתב"ג בלבד באמצעות הזמנה מראש של הבדיקה. עד כה המדינה היא ששילמה על הבדיקות שכאמור מוגדרות כחובה. החובה לבצע שתי בדיקות קורונה, האחת במדינה ממנה ממריאים לישראל והשנייה לאחר הנחיתה בארץ, תקפה בשלב זה עד ה-29 ביוני.

ישראייר כבר פנתה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, אולם משטענותיה נהדפו על ידיו, היא עשויה לעתור לבג"ץ. טענתה של חברת התעופה היא שהחובה של הציבור לשלם על בדיקות הקורונה היא "אגרה לכל דבר ועניין" ומשכך, החלטה על תשלום חובה מאזרחי ישראל צריך להיעשות על פי הסמכה מפורשת בחוק. במכתב ששגרה באמצעות משרד עורכי הדין קריספין, רובינשטיין, בלכר טוענת ישראייר כי "קביעת אגרה בלא חקיקה ראשית או הסמכה מכוח חקיקה ראשית, אינה חוקית".

תשלום שהוא חובה המוגדר על פי חוק כולל למשל את ביטוח תאונות אישיות שחובה לשלם על כל תלמיד, חובה זו מוגדרת בחקיקה. במכתב נטען כי סמכויות הממשלה מתוקף חוק הקורונה לא כולל הטלת אגרה מכל סוג. עוד מלינה ישראייר על לוח הזמנים הצפוף שפוגע בעיקר בנוסעים: המחיר שנקבע פורסם לפני ימים ספורים בלבד "מהודעת משרד הבריאות ומלוחות הזמנים המצוינים בה מובן כי אין בכוונת המשרד ליזום תיקון חקיקה ראשית... קביעת אגרה טעונה בכל מקרה אישור של הכנסת או ועדה מוועדותיה", טוענת ישראייר.

תגובת משרד הבריאות לאור טענתה של ישראייר: "עמדתנו היא שלא מדובר באגרה אלא בתשלום עבור שירות הבדיקה".

ישראייר מבקשת שיופעל שיקול דעת בקביעת התחשיב של דמי התשלום שנקבעו, גם לנוכח העובדה שתנועת הנוסעים צפויה לגדול ככל שקרב הקיץ. בעניין זה ח"כ יעקב מרגי אף העביר שאילתה דחופה למשרד הבריאות ובה הוא מבקשת לדעת האם עלות הבדיקה יקרה יותר מזו המתבצעת כיום והאם נלקחו בחשבון עלויות הבדיקה שיש לעבור בחו"ל לפני החזרה לישראל. יצוין כי בחלק מהמדינות שבהן נדרשת בדיקת קורונה עם הנחיתה דוגמת איחוד האמירויות או יוון (רנדומלית), בדיקה זו מבוצעת על חשבון המדינה.

מחיר הבדיקה אכן מעלה סימני שאלה. כיום חברת אומגה גובה 45 שקל על בדיקה מהנוסעים שיוצאים ומבקשים להיבדק במעבדות שבנתב"ג. אומגה היא שמבצעת את הבדיקות לנוחתים נכון לרגע זה, אלא שהיא תוחלף בקרוב על ידי חברת פמי פרימיום שבחר משרד הבריאות בהליך תיחור שהוא ביצע. פמי תבצע את הדיגום בלבד ובשונה מהאופן שבו מתנהלת אומגה כיום, מי שיבצע את הבדיקה של הדיגום הן מעבדות חיצוניות. המדינה, שמממנת גם כעת את הבדיקות לנוחתים, משלמת על כל נוסע סכום של 160 שקל לספק המבצע.

בעניין זה משיב משרד הבריאות כי: "המשרד קבע את המחיר בהתאם לתוצאות הליך התיחור שפרסם משרד הבריאות. המחיר שמשולם היום על ידי משרד הבריאות לחברת אומגה עבור הבדיקות המבוצעות לנכנסים גבוה משמעותית מהמחיר שקבע משרד הבריאות, המשמעות שהמשרד מסבסד את עלות הבדיקה שכיום מבוצע עד ידי חברת אומגה עד 10/6/2021 וזאת על מנת להקל על הציבור. בזכות הליך התיחור שפרסם המשרד, הופחתה עלות הבדיקה עבור האזרח. נציין כי השירות הניתן לנכנסים שונה מהשירות הניתן ליוצאים שכן הוא כולל ניהול תורים, מערך סדרנות, מענה ישיר לאזרחים. פמי נבחרה במכרז ע"פ כל דין. הליך התיחור נוהל בוועדת המכרזים של משרד הבריאות כדין".

בינתיים, הסאגה סביב מערך הבדיקות לנוסעים היוצאים נמשכת 

ברקע ממשיך להתנהל מאבק משפטי אודות זהות המפעיל של מערך הבדיקות לנוסעים היוצאים, אותו כאמור מפעילה אומגה. אחרי שזכייתה של אומגה נפסלה במכרז שהפעילה רש"ת, פנגיה, הזוכה במקום השני, קיבלה הודעה כי היא תפעיל את המערך. פנגיה סברה שמדובר על פי המכרז במערך הן לנוסעים היוצאים והן לנכנסים, אולם גילתה שמשרד הבריאות הפריד בין שני המסלולים והעניק את המערך לנוחתים, שהפוטנציאל הכספי שלו גבוה בהרבה (בדיקות חובה) - לספקית אחרת.

פנגיה עתרה לבית המשפט ובינתיים משתתפת אחרת במכרז, חברת איי איי די הגישה עתירה שביקשה לפסול את המכרז של רש"ת כולו, היות שהמחירים והטכנולוגיה שעל בסיסו הוגשו ההצעות בשעתו (אוגוסט 2020) אינם רלוונטיים כיום. עתירה זו התקבלה ודיון בעניינה יתקיים השבוע.