מגע הזהב של הון הטבע: השקעות של 20 מיליון שקל יתורגמו להנפקה בשווי חצי מיליארד שקל

חברת ההשקעה במיזמי טכנולוגיה פורצי דרך מגיעה לבורסה בת"א כשהיא רכובה על שתי הצלחות ענק - השקעותיה באלקטריאון וירלס ואוגווינד, שהניבו תשואה של אלפי אחוזים

הדגמת המערכת של אלקטריאון שבה משקיעה הון הטבע / צילום: מצגת החברה
הדגמת המערכת של אלקטריאון שבה משקיעה הון הטבע / צילום: מצגת החברה

אחרי שנהנתה מתשואות פנומנליות של אלפי אחוזים בהשקעות שביצעה במספר חברות שהונפקו לאחר מכן בבורסה בת"א, מגיעה חברת "הון הטבע" בעצמה לבורסה, במהלך שבמסגרתו תבקש לגייס הון של כמה עשרות מיליוני שקלים, לפי שווי חברה העשוי להגיע לכחצי מיליארד שקל. זאת, לאחר שהשקיעה עד היום כ-20 מיליון שקל בלבד. את ההנפקה מובילה דיסקונט קפיטל.

לעודד יזמות טכנולוגית בנגב ובערבה 

פעילותה של הון הטבע (Capital Nature) מתרכזת בהשקעות "ביוזמות טכנולוגיות ייחודיות, חדשניות ופורצות דרך בתחום הקיימות ושינוי האקלים". הון הטבע, "פועלת למימוש מוצלח של השקעותיה, אם באמצעות מכירת המניות בהן מחזיקה החברה בחברות הפורטפוליו, או באמצעות פיתוח וגידול של עסקי חברות הפורטפוליו והשבחת ערכן".

החברה מפעילה חממה טכנולוגית שתקופת הזיכיון שלה החלה בחודש פברואר 2011, והסתיימה בפברואר 2020, אולם היא ממשיכה להפעיל את החממה "עד סיום תקופת הביצוע של כל חברת חממה". 

הרוח החיה העומדת מאחורי הון הטבע היא עו"ד אורית מרום אלבק, שייסדה אותה בשנת 2009 יחד עם משרד עוה"ד שבלת ושות' שבו עבדה, במטרה לעודד יזמות טכנולוגית בתחומי האנרגיה המתחדשת בנגב ובערבה. 

בראיון לגלובס מוקדם יותר השנה, הסבירה מרום אלבק, כי הון הטבע השקיעה "בטכנולוגיות שכיום מהוות 'גיים צ'יינג'ר', עם השפעה אמיתית על עתיד העולם", וכן כי "לביצועים שלנו אין אח ורע, ולדעתי, גם בקנה מידה עולמי זו קרן מהמוצלחות שיש מבחינת הביצועים שלה".

כיום מחזיקה הון הטבע בתשע חברות פורטפוליו פעילות - שלוש מהן בתקופת חממה ושש חברות בוגרות, בשלבים שונים, ושתיים מהחזקותיה מוגדרות כמהותיות משום שהן מהוות יחד כ-80% מנכסיה. מדובר בהחזקותיה בחברת אלקטריאון וירלס, הפועלת בתחום הכביש החכם, ובחברת אוגווינד, בתחום אגירת האנרגיה, שתיהן הגיעו לבורסה בשנים האחרונות באמצעות מיזוג לשלדים בורסאיים, ומאז שוויין נסק. כך, השקעה של מיליוני שקלים בודדים בשתי החברות, הפכה אצל הון הטבע להחזקות בשווי של כ-250 מיליון שקל בכל אחת מהן.

נוסף אליהן, הון הטבע נהנתה מעליית ערך משמעותי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים גם מהשקעותיה בחברות צ'קראטק, בלייד ריינג'ר וטראקנט, שהגיעו לבורסה המקומית בשנה שעברה באמצעות הנפקת הון ראשונית, כחלק מגל ההנפקות הנוכחי.

בסך הכל, לפי הנתונים שמציגה הון הטבע, היא השקיעה בחמש החברות המוזכרות כ-20 מיליון שקל, ושווי החזקותיה המעודכן נכון לסוף שנת 2020 המריא לכ-570 מיליון שקל.

 
  

שווי החזקותיה של הון הטבע בשלוש חברות החממה שלה - אנרוויב, סיליב ורודסנס, עומד על כ-2.5-3 מיליון כל אחת. רודסנס מפתחת פתרון לאיסוף מידע מהמרחב הציבורי והעברתו, אנרוויב בפיתוח שבב ליצירת חשמל וסיליב בשיפור קיבול לסוללות, ושיעורי ההחזקה של הון הטבע בהן מתחילות בכ-30% ומתקרבות עד ל-50%.

נוסף להן, בתחילת חודש מרץ החלה את פעילותה בחממה שמפעילה הון הטבע חברת ויה קול, העוסקת בפיתוח מערכות ניהול לבתי קירור לתוצרת חקלאית.

קפיצה של 570% בהכנסות ב-2020

בזכות זינוק הערך של השקעותיה, גם בחברות שכבר נסחרו בבורסה בשנה שעברה וגם באלה שהצטרפו אליה במהלך אותה שנה, היא סיכמה את 2020 עם קפיצה של כ-570% בהכנסותיה שהגיעו ל-460 מיליון שקל. הרווח הנקי השנתי שלה קפץ ב-630% והסתכם ב-316 מיליון שקל.

בתחילת השנה הנוכחית סבלה הון הטבע מירידת השווי של חלק מההחזקות הבורסאיות שלה - בעיקר באוגווינד ובאלקטריאון, כך שרשמה ירידת ערך רבעונית של קרוב ל-50 מיליון שקל בהשקעותיה והציגה הפסד רבעוני של 37 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 28 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020.

טיוטת התשקיף שפורסמה לקראת ההנפקה חושפת, כי להון הטבע אין בעל שליטה, וכי בעל המניות הגדול בה כיום הוא איש העסקים היהודי-בריטי וינסנט צ'נגוויז.

לצידו בין המחזיקים הגדולים בהון הטבע נמנות חברת מערכות הלחימה רפאל, אלביט מערכות, ביטוח ישיר, קרן ההון סיכון פרו-סיד של המשפחות לנדאו ורוטלוי, המייסדת מרום אלבק, החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל אילות והחברה הכלכלית לאילת וכן משרד עו"ד שבלת. המנכ"ל הטרי של החברה הוא אופיר גמא, שנכנס לתפקידו בחודש אפריל והיו"ר הוא דן וינטראוב.

הון הטבע

עיסוק: משקיעה ביוזמות טכנולוגיות בתחום הקיימות ושינוי האקלים
היסטוריה: נוסדה בשנת 2009 על ידי עו"ד אורית מרום אלבק ומשרד עו"ד שבלת
נתונים: מנכ"ל החברה הוא אופיר גמא והיו"ר הוא דן וינטראוב; שתי החזקותיה העיקריות הן בחברות הבורסאיות אוגווינד ואלקטריאון
עוד משהו: בזכות עליית שוויין של שתי החזקות אלה, וכמה חברות נוספות שהונפקו אשתקד בבורסה, היא סיכמה את 2020 עם זינוק בהכנסותיה ל־460 מיליון שקל, וברווח הנקי ל־316 מיליון שקל