חילופי משמרות בנתב"ג: פמי פרימיום החלה להפעיל את בדיקות הקורונה לנוחתים

פמי מחליפה בהדרגה את חברת אומגה, המפעילה כיום את מערך הבדיקות בנתב"ג הן לנוסעים היוצאים והן לנכנסים • לאחר ההחלפה, אומגה תמשיך בינתיים להפעיל את מערך הבדיקות ליוצאים • פימי קיבלה גם אישור לבצע בדיקות סרולוגיות בתשלום לנוחתים

בדיקות קורונה בנתב"ג / צילום: שלומי יוסף
בדיקות קורונה בנתב"ג / צילום: שלומי יוסף

חילופי משמרות במערך בדיקות הקורונה בנתב"ג: חברת פמי פרימיום, שמשרד הבריאות בחר בה לביצוע בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג, החלה לפעול. 

פמי מחליפה בהדרגה את חברת אומגה, המפעילה כיום את מערך הבדיקות בנתב"ג הן לנוסעים היוצאים והן לנכנסים.

פמי פרימיום קיבלה אישור ממשרד הבריאות גם להציע שירות של בדיקות סרולוגיות בתשלום לנוחתים. נזכיר כי התיירים שמקבלים אישור להיכנס לישראל, למרות היותם מחוסנים, נדרשים על-פי החלטת משרד הבריאות לעבור בדיקת דם סרולוגית לאחר הנחיתה. בהתאם לממצאי הבדיקה יוכלו להשתחרר מבידוד. עדיין לא נקבע גובה התשלום שתורשה פמי לגבות.

במשרד הבריאות מציינים כי "כחלק מהתיחור שזכתה בו פמי להפעלת מערך הדגימות בנתב"ג, היא רשאית להציע לנכנסים בדיקה סרולוגית בתשלום".

אומגה תמשיך להפעיל את מערך הבדיקות ליוצאים

לאחר ההחלפה, אומגה תמשיך בינתיים להפעיל את מערך הבדיקות ליוצאים, מערך שהוא אינו חובה ונתון למדיניות של המדינות אליהן טסים ולשיקול-דעתו של הנוסע האם לבצע את הבדיקות בנתב"ג.

היתרון של ביצוע הבדיקה בנתב"ג לפני טיסות הוא במחיר שמציעה חברת אומגה: 45 שקל לבדיקה רגילה ו-135 שקל לבדיקה מהירה שתוצאותיה מתקבלות עד 4 שעות. בדיקות לפני טיסה ניתן לבצע גם במכונים פרטיים דוגמת ביקורופא (כ-100 שקל לבדיקה).

בשונה מהבדיקות ליוצאים, כל הנוחתים מחויבים לבצע בדיקת קורונה עם הגעתם לישראל במעברי הגבול - בנתב"ג ובמעברים היבשתיים. בדיקות אלה מצטרפות לבדיקות החובה שדורשת מדינת ישראל מכל הנוסעים בטווח של 72 שעות לפני ההמראה. מדובר בבדיקות PCR בלבד.

הנוחתים בנתב"ג נדרשים גם לשלם על הבדיקה: 100 שקל או 80 שקל בהזמנה מראש. בשעה שתנועת הנוסעים הולכת וגודלת, הפוטנציאל הכספי לחברה שקיבלה לידיה את המערך הוא גדול.

נוסעים רבים שהזמינו מראש בדיקת קורונה לאחר הנחיתה דרך אתר Check2fly של חברת אומגה ,ימתינו להחלטה מה יעלה בגורל ההזמנה שלהם: אפשרות אחת היא שההזמנה תעבור לספקית שבחר משרד הבריאות, פמי - או שההזמנה תבוטל, ועל הנוסעים יהיה לבצע הזמנה מחדש. 

המאבק המשפטי נמשך

בתוך כך נמשך המאבק המשפטי הנוגע לזהות המפעילה של בדיקות הקורונה בנתב"ג, מאבק אשר כולל טענות חמורות כלפי התנהגות משרד הבריאות. נזכיר כי בג"ץ פסל את הזכייה של אומגה, המבצעת נכון לעכשיו את הבדיקות כאמור, במכרז שביצעה רש"ת.

רש"ת העבירה את הזכייה לחברת פנגיה, שדורגה שנייה במכרז. אלא שבשעה פנגיה נערכה לקבל לידיה את מערך הבדיקות של הנוסעים הממריאים ושל הנוסעים הנוחתים (כאמור, מערך שטומן בחובו פוטנציאל כלכלי עצום בשל בדיקות החובה בתשלום), משרד הבריאות בחר לצאת בהליך תיחור, במסגרתו נבחרה חברת פמי פרימיום.

עתירה שהגישה פנגיה בעניין זה נדחתה, ובינתיים חברה נוספת שניגשה למכרז שהפעילה רש"ת בשעתו, AID, עתרה לביטול המכרז כולו וזכתה. דיונים בנושא צפויים להתקיים בימים אלה.

נזכיר כי לאחרונה, המנכ"ל לשעבר של פמי פרימיום, איציק חמו, שכיהן בתפקיד כ-20 שנה, וסמנכ"ל בכיר המכהן בתפקידו גם היום, נחקרו בחשד למתן שוחד לעוזרו של שר הבריאות לשעבר, מוטי בבצ'יק, המכחיש בתוקף את הטענות נגדו. על-פי החשד, החברה העבירה תרומות לחסידות גור בתמורה לקידומה במתן שירותי רפואיים מול משרדי הממשלה.

מחברת פמי פרימיום נמסר בעניין זה כי "נושא משרה יחיד בחברה נחקר. החברה שיתפה פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה, והיא סמוכה ובטוחה שבסיומה של החקירה יתברר כי התנהלותה של החברה הייתה ללא דופי, וכי לא נפל פגם כלשהו בהתנהלות החברה".

עו״ד דרור מתתיהו, המייצג את איציק חמו, מסר בתגובה כי "מר חמו תרם לאורך השנים, הן במעשים והן בהתנדבות, לעשרות עמותות, אשר אין לפעילותן כל קשר לחברת פמי פרימיום. מתוך אותן עשרות תרומות, הבדיקה מתמקדת בתרומה אחת בלבד, שנעשתה לפני כ-7 שנים, לעמותה שתכליתה סיוע לחולים ונזקקים. מר חמו לא נעצר, אין לו כל קשר לחשדות הנחקרים, והוא דוחה אותן מכל וכל. לפיכך, אין זה ראוי לקשור את שמו לפרשה, ואנו סמוכים ובטוחים כי עם התקדמות החקירה יוסר ממנו כל חשד. במהלך שנת 2020 פרש מר חמו מתפקידו כמנכ"ל החברה, ומאז הוא מקדיש את עיקר זמני לפעילות התנדבותית, בסיוע למספר עמותות חינוכיות".

ממשרד הבריאות נמסר כי "חברת פמי התמודדה בהליך תיחור של משרד הבריאות וזכתה בו על סמך ההצעה שהגישה. הליך התיחור נוהל בוועדת המכרזים של משרד הבריאות כדין".