גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשונה בעולם: פיוצ'ר מיט מקימה ברחובות פס ייצור לבשר מתורבת

מתקן הייצור התעשייתי שהקימה חברת פיוצ'ר מיט יספק 500 ק"ג בשר מתורבת ביום ויחסוך כ-30% מהעלות הממוצעת בענף ● האם יש לבשר המתורבת סיכוי לנגוס בשוק הבשר המסורתי שמגלגל מעל טריליון דולר בשנה? ומה הסיכוי של חברה כחול-לבן לנצח במרוץ למדפים?

מתקן הייצור של פיוצ'ר מיט / צילום: פיוצ'ר מיט
מתקן הייצור של פיוצ'ר מיט / צילום: פיוצ'ר מיט

המרוץ לבשר המתורבת מתחמם, וחברה כחול-לבן מקדימה את העולם ורושמת פריצת דרך עולמית: חברת "פיוצ'ר מיט" (Future Meat) הישראלית, המייצרת בשר מתורבת, הודיעה על השלמת מתקן ייצור הבשר המתורבת התעשייתי הראשון בעולם, בעיר רחובות. זו התשתית הראשונה אי פעם לייצור מסחרי של בשר מעבדה בהיקפים של 500 ק"ג ביום - שווה ערך ל-5,000 המבורגרים ממוצעים ביום בקו ייצור בודד.

לקחנו ביס מהעתיד: טבעונית וקרניבור יצאו לטעום לראשונה קציצה שגדלה במעבדה, מה הם חשבו? 

בשלבי אישור מול ה-FDA

קו הייצור החדש יאפשר לפיוצ'ר מיט לייצר בכמויות גדולות בשר עוף וכבש ללא שימוש בסרום מן החי וללא הנדסה גנטית. לפי החברה, הטכנולוגיה החדשה שפיתחה מאפשרת מחזורי ייצור מהירים פי 20 מאלו הנהוגים בחקלאות בעלי החיים המסורתית. בשלב זה, בשר מתורבת לא מאושר למכירה ישירה לצרכן כמעט בשום מקום בעולם. פיוצ'ר מיט היא בין החברות הבודדות בעולם המצויות בשלבי אישור למוצריה ולמתקן הייצור החדש שלה מול רגולטורים שונים בעולם, ובראשם מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

לפי רום קשוק, מנכ"ל החברה, התשתיות החדשות יאפשרו לה להניח על המדפים בארה"ב את מוצריה עד שנת 2022, שכן קו תעשייתי פועל, יכול להאיץ לא רק פיתוח מוצרים, אלא גם הליכים רגולטורים. אם וכאשר ינתן האישור, המוצרים הראשונים שתשיק הם חזה עוף, אצבעות עוף והמבורגר מבשר כבש.

חברת פיוצ'ר מיט הוקמה בשנת 2018 בישראל על ידי הפרופ' יעקב נחמיאס, ראש המרכז לביו-הנדסה באוניברסיטה העברית. לדבריו, מטרת החברה היא "להביא את המהפכה החקלאית הבאה. יצור בשר מתורבת שהוא טעים, בריא, ובר השגה. אין דרך אחרת להבטיח את עתיד הדורות הבאים. כבר אי אפשר להמשיך להאכיל את אוכלוסיית העולם באותן שיטות חקלאיות מסורתיות, שפוגעות אנושות בסביבה".

המחיר: אתגר לשוק כולו

עלות הבשר המתורבת לצרכן היא אתגר משמעותי לענף כולו. ואמנם, בשנה החולפת הצליחה החברה להפחית משמעותית את המחירים, כך שמחירו של ק"ג עוף בייצור פיוצ'ר מיט עומד על 39 דולר, מחיר נמוך משמעותית מזה אליו הצליחו להגיע עד כה מרבית החברות בשוק. בחברה מעריכים שמתקן הייצור החדש יאפשר הפחתת עלויות נוספת בשיעור של כ-30%. זאת בעזרת מערכת חדשנית שפיתחו שמאפשרת לחברה למחזר יותר מ-30% מחומרי המזון של התאים.

בשר מתורבת של פיוצ'ר מיט / צילום: פיוצ'ר מיט

מלבד היתרונות של בשר מתורבת על פני הסבל שנגרם לבעלי החיים בתעשיית המזון המסורתית, יש לו גם יתרונות סביבתיים רבים. כך למשל, הבשר המתורבת של פיוצ'ר מיט פולט 80% פחות גזי חממה מאשר בשר בתעשייה המסורתית, משתמש ב-99% פחות שטחי אדמה ו-96% פחות מים מתוקים, ושומר באופן מלא על הערכים התזונתיים - ללא שימוש בחומרים מזיקים כמו אנטיביוטיקה.

מרוץ הרגולטורים

לאחר שהשלימה את הקמת המתקן בישראל, שואפת החברה לבנות מתקן ייצור גדול יותר בארה"ב כבר בשנה הקרובה. לפי ההערכות, הרגולטור האמריקאי יהיה הראשון לאשר כניסת מוצרי בשר מתורבת באופן רחב לשווקים, ופיוצ'ר מיט תהיה אחת החברות הראשונות שינגישו את מוצריהן לצרכנים. לדברי נחמיאס, "בשר מתורבת הוא 'חיה' חדשה. אנחנו נצטרך לחנך צרכנים. הדרך היחידה לעשות את זה, היא לבנות מותג ולשוחח איתם. השקה של מותג עולמי יכולה כרגע להתרחש רק בארה"ב. בהמשך, נקים מתקני ייצור גם במזרח אסיה".

לא בכדי מזכיר נחמיאס את מזרח אסיה. בחודש דצמבר סינגפור הפכה למדינה הראשונה שסיפקה אישור רגולטורי למכירת נאגטס עוף מתורבת של חברת JUST האמריקאית, והוא נמכר בכמויות קטנות במסעדות נבחרות. ואמנם, המוצר של ג'אסט, נמכר כעת בהפסד. החברה מיהרה להשיק מוצר ולהיות הראשונה מול עיניי הצרכנים, אך מתמודדת עם עלויות יצור של אלפי דולרים לק"ג.

אך לאחר האישור שניתן לג'אסט, סינגפור מצליחה למשוך כעת יזמים מהעולם, כחלק משאיפתה להפוך את בשר המעבדה לתעשייה חדשה בשטחה. "סינגפור מהווה שער כניסה לסין, ולכן היא מקום מאוד מעניין", אומר נחמיאס. "אנחנו נמצאים בשיח גם עם הרגולטור הסינגפורי והוא רוצה מאוד להתקדם. אין לו דרישות שונות מאוד מאלו של הרגולטור הישראלי והאמריקאי. כולם דורשים הקמה של קו ייצור, ולכן מה שאנחנו עושים עכשיו זו התקדמות משמעותית לעבר השקה של מוצר".

עשרות בודדות של חברות בעולם מפתחות היום מוצרי בשר מעבדה שונים - מדגים, דרך עוף ועד בקר, בתקווה להיות תחליף בר קיימא לבשר בעלי חיים, ואף לנגוס בנתח שוק תחליפי הבשר הצומח במהירות. חברת הייעוץ מקינזי העריכה לאחרונה כי שוק הבשר המתורבת העולמי יגיע לשווי של 25 מיליארד דולר עד שנת 2030. בינתיים, כשחברות עוברות תהליכי אישור אצל רגולטורים שונים, שאף הם חווים חבלי לידה בתהליכים החדשניים, לתעשייה עצמה יש אתגרים משמעותיים, ובראשם הורדת עלויות הייצור ויכולת לייצר את פיתוחי המעבדה השאפתניים שלה בכמויות גדולות.

 

מי תגיע ראשונה למדפים

ממפיס מיט (Memphis meat), אחת החברות הוותיקות והמתקדמות בתחום בעולם, הודיעה בחודש שעבר שעד סוף השנה תשווק את מוצריה למסעדות נבחרות בארה"ב. פיוצ'ר מיט ניצבת כעת לצד החברות המתקדמות ביותר. בנוסף, היא אחת מחברות הבשר המתורבת שהצליחו לגייס את הסכומים הגבוהים ביותר מאז הקמתן, כ-43 מיליון דולר.

החברות כולן נבדלות זו מזו בטכנולוגיה אותה הן מפתחות. כך למשל, בניגוד לפיוצ'ר מיט, ממפיס מיט משתמשת בהנדסה גנטית על תאי שריר. "ההערכה שלנו היא שביוריאקטור כמו של ממפיס מיט יהיה מאוד יקר ובעל כושר ייצור מוגבל יותר", אומר נחמיאס. "התאים שלנו לא עוברים הנדסה גנטית וגדלים בתרחיף, ממש כמו שמרים. זה אומר שאנחנו יכולים לגדל אותם כמו כל תעשיית המזון, במכלים שהם מוצרי מדף. בתהליך שלנו, אנחנו מצליחים לגדל פי 10 יותר תאים ממה שמארק פוסט (הפרופ' שהגה את רעיון הבשר המתורבת, והצליח בשנת 2013 לייצר המבורגר ראשון בעולם בגידול מעבדה), חשב שאפשר להגיע אליו בשנים הקרובות".

תהיו החברה הראשונה להניח מוצר על המדף?
"אני לא יודע מי יגיע לקו הסיום ראשון. אם נשיק ראשונים, ממפיס ישיקו אחרינו ולהפך. כך או כך, בשלב הראשון הם ואנחנו נמכור רק למסעדות. ייקח כמה שנים עד שנגיע לסופרמרקט, בעיקר בגלל הזמן שלוקח לבנות מפעלים חדשים. בתוך 20 שנה אנחנו צופים שהבשר המתורבת ייקח נתח של 40-60% מתעשיית הבשר העולמית. זה יהיה שוק של 600 מיליארד דולר. "זה אומר שהטכנולוגיה תצטרך להכפיל את עצמה כל שנה. אני חושב שזה אפשרי. זה יגיע הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים, אבל ייקח זמן.

"שוק הבשר עצמו מוערך היום ב-1.5 טריליון דולר. בשביל לקחת נתח רציני מהשוק הזה, אני צריך לייצר בעשרות מיליארדים. גם מתקן הייצור הגדול שנקים בקרוב, ייצר מכירות בסדר גודל של מאות מיליוני דולרים, אבל מדובר בפסיק מצריכת המזון. אנחנו מדברים על תעשייה שמתפרסת על 33% מהשטחים החקלאיים בעולם.

אנחנו לא נחליף חלקים משמעותיים ממנה בזכות מתקן אחד בבת אחת, גם אם הוא הרבה יותר יעיל מהתעשייה המסורתית. מצד שני, זה אומר שיש המון מקום לשחקנים להיכנס לתעשייה הזו. להערכתנו, השחקן שייקח את החלק הארי של השוק, יהיה לא זה שישיק מוצר ראשון, אלא זה שיגדל הכי מהר. כאן יש לנו יתרון משמעותי".

ישראל נחשבת למובילה עולמית בתחום החלבון האלטרנטיבי עם מעל 50 סטארטאפים ו-300 מעבדות מחקר, ובתוך כך גם בתחום הבשר המתורבת. ניר גולדשטיין, מנכ"ל GFI ישראל, מדגיש כי ישראל לא תוכל לשמור על ההובלה שלה בתחום ולתרגם את היכולות המדעיות והטכנולוגיות לכדי עסקים המייצרים באופן המוני, אם המדינה לא תשקיע בתקציבי פיתוח וכך גם בשחרור של חסמים. לדבריו, "אנחנו חייבים לפתור היום 3 חסמים מרכזיים, כבר בתקציב הממשלה הקרוב - מימון ותשתית למחקר אקדמי, תשתית ייצור משותפת ורגולציה. נדרשת השקעה של 200 מיליון שקל בתקציבים לחוקרים, בבניית מעבדות מחקר משותפות ובאיפיון פתרון שיאפשר לחברות הסטארטאפ לא רק לפתח, אלא גם למכור בשר מתורבת בישראל. אחרת, כל החוקרים והחברות יעברו לחו''ל, וישראל תפסיד את כל ההשקעה".

עוד כתבות

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

דיווח: אם לא יהיו תקלות - הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי

מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים: "כמות הטילים בעזה שלא התפוצצו מאז 7 אוקטובר - לא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה" ● עדכונים בולטים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן