בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה חיובית בוול סטריט: ניואג זינקה 150%, הישראליות איבדו גובה

הנאסד"ק מאבד 0.1%, הדאו ג'ונס ו-S&P 500 רושמים עליות קלות • נעילה חיובית באירופה • התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים צונחת ל-1.31% בלבד • שוק הקריפטו: הדוג'קוין מאבד גובה • פרוטוקול ישיבת הפד האחרונה: 7 מתוך 18 פקידים צפו העלאת ריבית בשנה הבאה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:05

פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד חיזק את העליות בוול סטריט. הנאסד"ק מחק את הירידה הקלה שרשם במהלך היום וננעל ללא שינוי מהותי, S&P 500 עלה כ-0.4% והדאו ג'ונס התחזק ב-0.3%. התשואות על אגרות החוב של הממשל האמריקאי לא הושפעו מפרסום הפרוטוקול, והתשואה לאג"ח 10 שנים עומדת עדיין על 1.31%.

חברת ניואג זינקה קרוב ל-150% במחזור מסחר עצום של 72 מיליון מניות, בהשוואה ל-100-200 אלף בלבד בימים שבשגרה. לפני שבוע בלבד, ב-30 ביוני, שווי המניה עמד על כ-10 דולר, והערב היא ננעלה על כ-67 דולר.

עוד בלטו הערב: אורקל  שעלתה 3.6%, בורסת הקריפטו קוינבייס  שהתחזקה ב-7%, וחברת התוכנה SAP  שעלתה 4.2% בהמשך לעליית המניה בבורסת הבית בפרנקפורט. אפל  התחזקה ב-1.8% ורשמה שיא של כל הזמנים. בצד השלילי, נרשמו ירידות ל-AMC , פורד מוטורס  AMD  , אמריקן איירליינס , סנאפ  אובר   ומודרנה .

מבין הישראליות, מאנדיי  איבדה כ-7.2%, וגם טבע , ווקמי , קומפיוג'ן , פלייטיקה , אופקו הלת'  ובריינסוויי  רשמו ירידות. מנגד, סנטינל וואן  התחזקה ב-3.9%, צים  ב-1%. נייס  עלתה גם היא כ-1%, בהמשך לדיווח על רכישת חברת ContactEngine, שפועלת בתחום הבינה המלאכותית לשיחות ואינטראקציות יזומות עם לקוחות.

שוק הקריפטו ממשיך להתנהל ביציבות יחסית ועם תנועות קלות בלבד. הביטקוין נסחר סביב 34.6 אלף דולר, האת'ריום 2,367 דולר, דוג'קוין נסחר תמורת 22 סנט.

21:45

שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, התייחס הערב לפרסום הפרוטוקולים של ועידת השוק הפתוח (FOMC) מחודש יוני. "חברי הוועדה הסכימו שטרם בשלו התנאים להאטת קצב רכישות האג"ח, וכי הנושא ייבחן בעתיד בהתאם לקצב התקדמות הכלכלה. לעת עתה מעריכים כי סביבת הריבית הנוכחית נדרשת להשגת היעד הכפול של הבנק המרכזי: יציבות מחירים לצד תעסוקה מלאה. באשר להרכב צמצום הרכישות המומלץ, חלק מחברי הפד מעדיפים להאט ראשית את רכישת האג"ח מגובות המשכנתאות ברקע לעלייה הניכרת בשוק הנדל"ן בעוד אחרים הסכימו כי חובה לבצע תהליך הדרגתי.

"באשר לאינפלציה, בשורה התחתונה הסכימו חברי הוועדה שאין לחצים אינפלציוניים משמעותיים, וכי האינפלציה תתכנס לכיוון היעד ארוך הטווח של 2% בשנתיים הקרובות. כל זאת, חרף הערכת חלק מחברי הוועדה כי יעד האינפלציה הממוצע כבר הושג ברקע לעליית המחירים בחודשים האחרונים. נציגי הוועדה היו חלוקים באשר להשפעה המתמשכת של ההפרעות בשרשרת האספקה ומחסור בשוק התעסוקה על האינפלציה בטווח הארוך, אך הסכימו שהמחסור בשוק התעסוקה צפוי להתמתן ברקע להתגברות קצב ההתחסנות, התרת מגבלות הקורונה, פתיחת בתי הספר, והפסקת חבילות התמיכה מצד הממשל.

"בתגובה נרשמה ירידה נוספת בתשואות האג"ח ל-10 שנים מ-1.35% ל-1.32%, כהמשך ישיר למגמה שנרשמה בחודשיים האחרונים. מדדי המניות המובילים בארה"ב התחזקו מעט, בעוד הדולר נסחר מול המטבעות המובילים בדומה לרמתו טרום ההודעה".

21:30

מניית  AMC   מאבדת גובה בהמשך לציוץ של המנכ"ל אדם ארון בטוויטר, שבו הודיע שהחברה מוותרת על התוכנית לצאת לגיוס הון בהנפקה משנית של 5 מיליון מניות. הסיבה: אי תמיכה מספקת מצד בעלי המניות.

הישראליות רושמות עליות נאות בוול סטריט. סנטינל וואן עולה 5.1%, ביוליין 3%, איירון סורס 1.8% ונייס 1.5%. מנגד, תאת טכנולוגיות צונחת 12%, מאנדיי מאבדת 8.3%, ננו דיימנשן יורדת מעל 6%.

21:15

הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל רזרב, פרסם את פרוטוקולי הפגישה מ-15-16 ביוני. כפי שעולה מהפרוטוקול, 13 מתוך 18 פקידים צפו שהם יעלו את הריבית האפסית עד שנת 2023 - ככל הנראה לרמה של 0.5%. שבעה מצפים להעלות את שיעורי כבר בשנה הבאה - בעוד שבחודש מרץ רוב הפקידים צפו ששיעור הריבית יוותר על כנו עד שנת 2023.

עוד עולה כי פקידי הפד אמנם ציפו להתפרצות זמנית באינפלציה מכיוון שהכלכלה נאבקת כדי לעמוד בגידול בביקושים השנה, אך קצב האינפלציה היה חזק יותר משציפו. בראייה שנתית, וללא הכללת ענפי המזון והאנרגיה, מדד המחירים בארה"ב עלה ב-3.1% באפריל וב-3.4% במאי, שיא של 29 שנים.

20:30

שוב מגמה מעורבת בוול סטריט, כאשר הנאסד"ק חזר לירידה של קלה של כ-0.1% והדאו ג'ונס ו-S&P 500 רושמים עליות קלות.

רשת ניואג (Newegg), שמפעילה אתר אי-קומרס לחומרה וציוד מחשבים והצטרפה לנאסד"ק רק במאי לאחר שהתמזגה לחברת SPAC, מזנקת מעל 110% במחזור מסחר גבוה משמעותית מהרגיל. המניה החלה לטפס מעלה כבר אתמול, כשהכניסה ללוטו המוצרים שלה כרטיס מסך של אנבידיה, שמסתבר שהפך לקשה מאוד להשגה (GeForce RTX). היום החברה השיקה אפשרות להרכבת מחשבים בהתאמה אישית, והמניה כאמור מזנקת.

19:00

השווקים בארה"ב מתנהלים במגמה חיובית, בהמתנה לפרסום הפרוטוקולים של הפד היום ב-21:00 (שעון ישראל). הנאסד"ק מחק את הירידה הקטנה שרשם וכעת נסחר בעלייה של כ-0.1%. הדאו ג'ונס עולה בשיעור דומה, S&P 500 מטפס כ-0.2%. מוקדם יותר פורסם סקר המשרות הפתוחות, ולפיו יש 9.2 מיליון משרות פתוחות, לעומת צפי של כ-9.4 מיליון. 

בשוק הקריפטו נרשמות עליות קלות ברוב המטבעות המובילים, בעוד שמטבע הדוג'קוין דווקא נחלש בכ-2% ויורד לרמה של 22 סנט ליחידה. הביטקוין נסחר סביב 34.5 אלף דולר, האת'ריום שומר על רמה של 2,300 דולר ליחידה.

18:35

מגמה מעורבת בוול סטריט. בעוד שמדדי הדאו ג'ונס ו-S&P 500 עולים כ-0.1%, מדד הנאסד"ק מאבד כ-0.3%. מדד הראסל 2000 משיל 1.3%.

בין המניות הבולטות שעולות, אפשר לציין את אורקל  שעולה 1.9%, אפל שעולה 1%, וחברת הביופארמה Daré Bioscience מזנקת 18% לאחר שדיווחה על קבלת מענק מהקרן של ביל ומלינדה גייטס בגובה של 49 מיליון דולר.

בורסות אירופה ננעלו הערב עם עליות שערים. מדד הדאקס התחזק ב-1.2%, הפוטסי עלה 0.7% והקאק הוסיף 0.2%. עליות נרשמו גם באמסטרדם, ציריך, ליסבון וסטוקהולם.

16:37

פתיחה ירוקה בוול סטריט: מדד הנאסד"ק מתחזק עם פתיחת המסחר ב-0.4%, S&P 500 עולה 0.2% והדאו ג'ונס נסחר ביציבות, עם נטייה קלה מטה. 

רולס רויס עולה עם פתיחה המסחר בכ-3.3%, אמריקן אקספרס עולה 1.2%, ג'נרל אלקטריק עולה 1.1%. SAP, שמטפסת בבורסת פרנקפורט, עולה גם בנאסד"ק ומתחזקת בכ-3.8%. 

16:10

מרבית בורסות אירופה נהנות מעליות בשעה זו, כאשר הדאקס מוסיף קרוב ל-1% והפוטסי עולה כ-0.3%. עליות נרשמות גם במדד יורוסטוקס 50 הכלל אירופי ובבורסות אמסטרדם, ציריך, ליסבון וסטוקהולם. מדד קאק הצרפתי נסחר בירידה קלה של 0.1%, 

בגרמניה נרשמות עליות נאות למניית סאפ (SAP), חברת המלט היידלברג סמנט, אדידס, פולקסווגן וסימנס. מנגד, נרשמות ירידות לדיימלר, BMW ודויטשה בנק.

את המדד הפריזאי, בין היחידים באירופה שיורדים כעת, מושכות מטה אלסטום שמאבדת 3.8% במחזור מסחר גבוה, אורנג', רנו, איירבוס וקרפור.

14:15

עליות קלות במסחר בחוזים על מדדי בורסות ניו יורק.

גילת  הודיעה היום כי זכתה בחוזה בהיקף של מיליוני דולרים לאספקת ציוד תקשורת לוויינית לחברת אינטגרציה גדולה, עבור לקוח שלה באסיה. 

12:05

מגמה מעורבת במסחר בחוזים על מדדי בורסות ניו יורק. באירופה עליות של עד 0.7% במדדי המניות המרכזיים.

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  מבקשת להקצות למייסד ומנכ"ל החברה, גיל שויד, אופציות למניות החברה בשוי כלכלי של 13.8 מיליון דולר. החברה פרסמה זימון לאסיפת בעלי המניות שתיערך ב-10 באוגוסט, ואחד הנושאים שעומדים להצבעה הוא אישור ההקצאה לשויד. מדובר בהקצאה של 500 אלף אופציות, בדומה לכמות האופציות שהוקצו לשויד בשנה שעברה, וכמות מצומצמת בהשוואה לשנים שלפני כן. 

10:15

המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות קלות. בזירת הסחורות רושם חוזה על נפט מסוג ברנט עלייה של 0.8% לרמה של 75.14 דולר לחבית.

היום (21:00) יתפרסמו הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה. בדויטשה בנק מציינים לקראת הפרסום כי "בשווקים קיים חשש גדול מפרסום הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה שיעברו בדיקה מעמיקה בחיפוש אחר רמזים האם ההתבטאויות האחרונות של הפד בעד המשך מדיניות מרחיבה עומדות בעינן או לקראת היפוך". 

08:25

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת ובמסחר בחוזים על מדדי ניו יורק נרשמת יציבות. זאת לאחר שבוול סטריט ננעל אמש המסחר במגמה מעורבת. 

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים המשיכה לרדת אתמול עד ל-1.35%, וכעת היא עומדת ברמה של כ-1.36%, מה שצפוי להוביל ככל הנראה לעליות בשוק האג"ח הממשלתי בתל אביב היום (וירידה מקבילה בתשואות).

 הנפט צנח אתמול לאחר עלייה כמעט רציפה בשבועות האחרונים. היום נסחר חוזה ברנט ביציבות, רמה של 74.5 דולר לחבית. מיטל בר דוד ורונן מנחם ממזרחי טפחות מגיבים הבוקר על האירועים האחרונים בשוק הנפט: "מבחינת רוסיה, שהיא המנהיגה השנייה של קבוצת OPEC+, סעודיה לא מספקת את הסחורה. צריך להבין שגם כך לא היה לרוסיה קל להצטרף לקבוצה מלכתחילה, כי יש לה צורך להגדיל כמה שיותר את תפוקת הנפט, שמממן חלק גדול מהתקציב שלה.

מדוע השוק מבולבל? "כי יש פה השפעות לטווח קצר וארוך. מצד אחד, בהיעדר הסכמה, כל מדינה תוכל להגדיל את התפוקה כרצונה וכנראה ביותר ממה שהיה מוסכם, מה שיגדיל, בטווח הקצר, את היצע הנפט. צריך לזכור שקרטל ששולט בשליש מהתפוקה העולמית תמיד ירצה להגדיל את התפוקה כשהמחירים גבוהים ובקו עלייה, אך לא יותר מדי, כדי לא לגרום למחירים לרדת. אם כל מדינה תעשה דין לעצמה, וזה מה שיקרה, אז הכמות תגדל יותר ואז הסיכון שהמחירים ירדו בחדות עולה".

מצד שני, הם כותבים, אם חלק מהמדינות יחששו בכל זאת "להתפרע" עם התפוקה, מחמת זעמה של סעודיה, ולא יגדילו בינתיים את התפוקה, המחירים דווקא יעלו. אבל אז יהיה יותר סיכוי להסכמות של המערב עם איראן, שתספק חלק מהמחסור שיוותר. וגם ארצות הברית, שמודעת לכך שהתייקרות חדה של מחיר הנפט בגלל שהקרטל לא מגדיל את התפוקה, תפגע בסיכויי הצמיחה, תתערב. ואכן, לפי התקשורת התבטאו כבר בכירים בבית הלבן כי נוצר קשר עם הבירות הרלוונטיות והועברת מסר כי יש להימנע מצעדים שיפגעו בהתאוששות הגלובלית מהמשבר. "אז בטווח הקצר יש יותר סיכוי שהתפוקה תגדל יותר ממה שחשבו עד לפני יומיים שלושה ולכן המחירים יורדים. ירידת המחירים קשורה גם לצד ההיצע, שכן התרבות הסימנים להתפשטות ווריאנט דלתא ברחבי העולם ובעיקר בקרב מדינות צרכניות נפט יכול לפגוע בביקושים דווקא ערב עונת הנסיעות והחופשות. אבל לנו נראה שהמחירים לוקחים הפוגה ויחזרו בקרוב לעלות הדרגתית".

 בשוק הקריפטו רושם כעת הביטקוין עלייה של 2.4% ונסחר סביב 34,800 דולר והאת'ריום עולה ב-2.3% למחיר של 2,370 דולר.