גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פי 10 על ההשקעה: גם מאיר שמיר משתתף בחגיגת ה-SPAC בוול סטריט

מבטח שמיר צפויה ליהנות מהצפת ערך של כמעט 70 מיליון שקל על החזקה של פחות מ-4% בחברת המכשור הרפואי ממיק - שצפויה להתמזג ל-SPAC אמריקאי לפי שווי של יותר ממיליארד דולר

מאיר שמיר / צילום: איל יצהר
מאיר שמיר / צילום: איל יצהר

לשלל היזמים הנהנים מחגיגת מיזוגי חברות טכנולוגיה מישראל לספאקים בארה"ב מצטרפת גם חברת מבטח שמיר  שבשליטת המנכ"ל מאיר שמיר, הצפויה ליהנות מהצפת ערך של פי 10 על החזקה של פחות מ-4% שיש לה בחברת המכשור הרפואי ממיק (Memic).

ממיק, העוסקת בפיתוח פלטפורמה רובוטית לניתוחים זעיר-פולשניים, דיווחה בסוף השבוע כי חתמה על הסכם שבמסגרתו תמוזג עם חברת ה-SPAC האמריקאית MedTech, הנסחרת בנאסד"ק תחת השם MTAC. לאחר השלמת המיזוג יחזיקו בעלי מניות ממיק ב-62% מהון המניות של החברה הממוזגת.

לפי העדכון של מבטח שמיר, בהנחה שמיזוגה של ממיק לחברת הספאק יושלם כמתוכנן, שוויה של ממיק לאחר המיזוג יעמוד על יותר מ-1 מיליארד דולר - מה שיגדיל את שווי החזקות מבטח שמיר בממיק לכ-74 מיליון שקל (כ-23 מיליון דולר), לעומת שווי נוכחי של כ-7.5 מיליון שקל בספרי החברה. 

במבטח שמיר מציינים כי שווי זה של ממיק מוערך בהנחה שלא יהיו פדיונות של בעלי מניות הספאק, כך שלחברה הממוזגת יהיו יתרות מזומנים משוערות בשווי של 360 מיליון דולר.

רובוט הניתוחים של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית

הנתונים והשלמתם "תלויים בגורמים רבים"

עוד עולה מהעדכון של מבטח שמיר בנושא, כי החברה, יחד עם בעלי מניות אחרים בממיק, חתמה על הסכם (Lock-Up) המונע ממנה למכור את החזקותיה בחברה הממוזגת במשך שנה מהשלמת המיזוג.

בדוחותיה הכספיים השנתיים מבטח שמיר לא מציגה פירוט אודות השקעתה בממיק ואודות פעילות החברה המדוברת, וכעת מדגישים כי הנתונים המוזכרים, כמו גם השלמת הסכם המיזוג, "תלויים בגורמים רבים".

מבטח שמיר היא חברת השקעות הפועלת בכמה תחומי פעילות, ובסיכום הרבעון הראשון של השנה היא נהנתה מהחזקתה במניות גילת לוויינים, בזכות עליית ערך כוללת של יותר מ-90 מיליון שקל, הודות למימוש מניות, קבלת דיבידנד ועליית ערך יתרת ההחזקה.

אלה יחד סייעו לה להציג רווח נקי רבעוני של 132 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של פחות מ-11 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020 - שנה שאת כולה סיכמה בהפסד של כ-3 מיליון שקל.

מניית מבטח שמיר נהנית מתקופה חיובית, עם טיפוס של כ-55% בשנה האחרונה ושל כ-75% בשלוש שנים, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1 מיליארד שקל.

רובם של המשקיעים ייהנו מהרווחים

המיזוג של חברת המכשור הרפואי ממיק ל-SPAC מלמד כי גם בתחום הביומד ניתן להגיע לתשואות מרשימות על השקעה תוך פרק זמן לא ארוך מדי, ובלבד שכל הכוכבים מסתדרים נכון עבור החברה. ממיק הוקמה ב-2012, ועד היום גייסה כ-116 מיליון דולר, מהם 96 מיליון דולר בגיוס שנסגר בשנה האחרונה.

קרן אקסלמד בניהול ושליטת ד"ר אורי גייגר, שהשקיעה בממיק בימיה הראשונים ותמכה בהשקעתה מאז, צפויה לרשום תשואה של פי 30 על השקעתה. משקיעה מוקדמת שצפויה לרשות תשואה מרשימה היא קרן פרגרין, שהייתה זכיינית חממת אינסנטיב שממנה בגרה החברה וליוותה אותה לאורך כל התהליך עד המיזוג ל-SPAC. ערב המיזוג םרגרין מחזיקה כ-40% בחברה ולכן צפויה לרשום תשואה מרשימה של מאות מיליוני דולרים.

משקיעות נוספות בממיק שצפויות להרוויח מהמהלך הן הקרנות אוורקראוד, Creos ו-Martel, חברת המסחור של הטכניון ומכון אמית (מכון מסחור טכנולוגיות בתוך הטכניון בתרומתו של המיליארדר אלפרד מאן ז"ל) והמשקיע הפרטי דני הדר.

"מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק"

ממיק פיתחה מכשיר רובוטי לניתוחים אנדוסקופיים ולפרוסקופיים, כלומר ניתוחים המבוצעים דרך פתח טבעי או דרך חור קטן בגוף. לרוב מוחדרים בניתוחים הללו מכשירים ישרים וארוכים, שבסופם נמצא כלי הניתוח. המנתח מפעיל ידיות בקצה החיצוני של המכשיר, והן מתורגמות באופן מכני לתנועות בתוך הגוף, למשל תנועות של אחיזה, הזזה, שידוך וכדומה. המכשיר של ממיק, במקום להיראות כמו מסרגה ישרה בלבד, נראה כמו זרוע גמישה עם תפסן דמוי כף יד בקצה. כאשר גייסה החברה את הגיוס הפרטי האחרון שלה, הסביר מנכ"ל ומייסד החברה דביר כהן כי: "רציתי לתת למכשיר את הגמישות של זרוע אנושית ואת האינטואיטיביות של הפעלת יד. המנתח מפעיל באמצעות היד שלו מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק".

"המיזוג עם MedTech הוא הזדמנות משמעותית עבורנו לפתח את שוק הכירורגיה הרובוטית בדרכים שעד כה לא היו נגישות עבורנו", ציין כהן. "למוצר יש פוטנציאל לשנות את האופן שבו מנתחים מבצעים פרוצדורות רפואיות מבוססות רובוט. שיתוף הפעולה עם הצוות של MedTech - שמביא עמו ניסיון מצטבר של מאות שנים בכירורגיה רובוטית - הוא צעד חשוב בהחדרת הטכנולוגיה".

נדיר שחברות מכשור רפואי ישראליות מצליחות לצאת לבורסה בשווי שכזה, ובמיוחד לפני שהחלו לרשום הכנסות. לא מן הנמנע כי הקלף המנצח מבחינתה של ממיק הוא יו"ר החברה מאז 2018, מוריס פרה, המוכר למשקיעים בישראל גם כמנכ"ל חברת המכשור הרפואי אינסייטק.

פרה היה סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת GE Healthcare ואחר כך ייסד וניהל את חברת הרובוטיקה החלוצית MAKO Surgical, שנמכרה לתאגיד סטרייקר ב-1.65 מיליארד דולר. פרה ככל הנראה עזר לממיק לגייס את צוות המכירות של מאקו לשורותיה של ממיק. בניית צוות מכירות עבור חברת מכשור רפואי ישראלית בארה"ב, הוא אחד האתגרים הכי קשים עבור חברות מסוגה של ממיק, ורבות לא שורדות אותו. לכן עם הצוות של מאקו, החברה יוצאת לדרך עם יתרון יחסי. בלי הקלף הזה, נדיר שממיק הייתה מצליחה להתקרב לשוויים הללו טרם רשמה הכנסות.

ממיק מצטרפת לכמה חברות ביומד ישראליות שהצליחו לפרוץ את רף השווי של מיליארד דולר ולהפוך לחברות משמעותיות בנאסד"ק. המובילה היום היא נובוקיור, שפיתחה גישה חדשה לטיפול בסרטן באמצעות שדות מגנטיים, וכבר נסחרת לפי שווי של 14.4 מיליארד דולר.

 

בכך היא עברה את טבע, לשעבר ספינת הדגל של תחום התרופות בישראל, שהיום נסחרת לפי שווי של 10.9 מיליארד דולר בבורסה של ניו יורק. אינמוד, חברה מצליחה בתחום האסתטיקה הרפואית, נסחרת כבר לפי שווי של 4.1 מיליארד דולר, ואילו חברת ההדמיה ננוקס כבר נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.

איל ליפשיץ, שותף מנהל בקרן הון סיכון פרגרין, שהיה שותף להקמה של ממיק ומכהן כסגן יו"ר, דירקטור ויו״ר ועדת הפיתוח העסקי של החברה, מסר: "ממיק היא חברה פורצת דרך שמביאה לשוק טכנולוגיה רובוטית שתסייע למיליוני אנשים ברחבי העולם לעבור ניתוחים זעיר-פולשניים. יצרנו חיבור בין חברה יוצאת דופן ל-SPAC מקצועי שמובל על ידי אנשי המקצוע המובילים בעולם בתחום הרובוטיקה. החיבור בין דביר והצוות הנפלא של ממיק עם MedTech Acquisition Corporation יסייע לממיק לממש את חזונה ולהפוך למובילה העולמית בתחומה".

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

העליות בוול סטריט הזניקו את הטבת האופציות לעובדים בהייטק הישראלי לכ־2 מיליארד דולר

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

שוקלים לעבור למחשב אפל? הנה כמה דברים שכדאי לדעת

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר