גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהפכה הירוקה לא קרתה: המדינה לא עמדה בהתחייבויות, והציבור משלם פעמיים

הממשלה הכריזה לפני שלוש שנים על רפורמה שהייתה אמורה להעביר את כלי הרכב המסחריים לגז טבעי באמצעות הגדלת הבלו על הסולר ● אלא שבהיעדר חלופה, המעבר לדלק מופחת זיהום לא קרה והמס התופח על הדלק למשאיות פוגע בסופו של יום בכיס של הצרכנים

המס התופח על הדלק למשאיות פוגע בסופו של יום בכיס של הצרכנים / צילום: תמר מצפי
המס התופח על הדלק למשאיות פוגע בסופו של יום בכיס של הצרכנים / צילום: תמר מצפי

במרץ 2018 פרסמה ועדת הכספים של הכנסת הודעה חגיגית לפיה "רפורמת המיסוי הירוק יוצאת לדרך". גולת הכותרת של המתווה החדש, שלפי ההודעה נחתם "פה אחד" על ידי הקואליציה והאופוזיציה, הייתה הטלת מיסוי נמוך במיוחד בגובה 10 אגורות לליטר על רכבים שמונעים בגז טבעי, לעומת מס גבוה שיעלה בהדרגה בשנים הבאות עבור משאיות, מוניות ואוטובוסים שמונעים בסולר. זאת כמובן כדי לתמרץ מעבר לכלי רכב מופחתי זיהום (נציין שגם הגז הטבעי הוא דלק פוסילי מזהם). לאחרונה, חוק ההסדרים הרחיב את הטבת המיסוי גם על מימן ורכבים חשמליים, אלא שמדובר בעיקר באשליה. אבל לחלק הזה נחזור בהמשך.

כנגד המקל של מיסוי הסולר, ניתן גם גזר נוסף למי שיעברו לרכבים מופחתי זיהום: הבטחה למס נמוך על גז טבעי למשך כשש שנים, וגם זאת בתנאים. "העלאת המיסוי על הגז הטבעי שצפויה להיכנס לתוקף בהדרגה החל משנת 2024, תחול לדרישת הוועדה רק במידה ויפעלו לכל הפחות 25 תחנות תדלוק בגז טבעי" נכתב בהודעת ועדת הכספים. הוועדה אף הורתה על מתן תקציב מיוחד של 100 מיליון שקל לצורך הקמת התחנות.
מנכ"ל האוצר דאז שי באב"ד אף אמר: "אנחנו בטוחים שיהיו הרבה יותר מ-20 או 25 תחנות, זה לא האירוע". אבל בפועל, עד היום הוקמו רק 7 תחנות כאלה, והמעבר לגז טבעי לא התרחש. מה שכן קרה הוא זינוק של עשרות אחוזים בכל שנה בעלויות הדלק של משאיות, אוטובוסים ומוניות. עלויות שבסופו של יום יתגלגלו על הצרכנים.

ההחזר ושברו

עבור עשרות אלפי נהגי המשאיות והמוניות, השינוי יצא לדרך, והכיס החל להתרוקן בכל תדלוק. נסביר. גובה הבלו שמטילה המדינה על סולר הוא כ-3 שקלים, כאשר עד לנקודת הזמן הזו, אוכלוסיית נהגי המשאיות והמוניות הייתה זכאית להחזר על מחציתו (בשפה הרשמית ההסדר נקרא "הישבון". ג"ל). איך זה מתבצע בפועל? רשות המסים מקבלת בסוף השנה את הקבלות של הנהגים. כנגד כמות הליטרים שהם תדלקו, הנהגים מקבלים זיכוי. לפני הרפורמה ההיא, הזיכוי היה כ-50% מהבלו, שהם שקל וחצי על כל ליטר סולר.

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 93% מהמשאיות בישראל מונעות בסולר, ובדיקה שקיימה התאחדות התעשיינים מראה כמה כסף נשאר לנהגיהן לאור החלטת הוועדה. בשנת 2018 ההחזר ירד ל-1.42 שקל לליטר. השנה, ההחזר יעמוד על כ-92 אגורות לליטר, ב-2022 ההחזר ירד ל-57 אגורות, והחל מ-2024 ההחזר יעמוד על סכום מצחיק של 10 אגורות בלבד לליטר. יצוין כי מדובר בבעלי משאיות 4.5-32 טון, שלפי נתוני הלמ"ס ל-2019 מהוות כ-80% מהשוק. עבור משאיות כבדות יותר, התעריף השתנה לרעה רק החל מהשנה הנוכחית, זאת היות ומדובר במשאיות גדולות יותר, שיש קושי גדול יותר בהחלפתן במשאיות שמונעות בגז טבעי.

לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מ-2018, שנכתב לקראת הדיון בוועדת הכספים, ההכנסה של המדינה מהקטנת ההחזר לרכבים המסחריים הכבדים (מעל 32 טון) בשנים 2021 ו-2022, תעמוד על 1.7 מיליארד שקל. בדוח אין התייחסות להכנסות המדינה ממשאיות במשקלים של 4.5-32 טון, אך לפי הערכות של התאחדות התעשיינים מדובר במאות מיליוני שקלים לשנה. במילים אחרות - המדינה הרוויחה עד היום יותר משני מיליארד שקל בגין ההסדר.

בעולם שבו משבר האקלים מציץ מכל עבר, קשה להיות אמפטיים כלפי מי שנוהגים ברכבים מזהמים. אלא שהמציאות בשטח לא מציעה לאותם נהגים אלטרנטיבה, כמובטח. זוכרים את אותן 25 תחנות תדלוק בגז טבעי שהיו אמורות לקום? בדיקת גלובס מגלה שעד היום הוקמו שבע תחנות כאלה בלבד (בבאר שבע, אשדוד, כפר סבא, בית"ר עילית, חיפה, עפולה ואלון תבור).

 

אם אתם מתקשים להיזכר מתי ראיתם לאחרונה כלי רכב כבדים שמונעים בגז טבעי אינכם טועים. מנתוני משרד האנרגיה בישראל יש כיום רק 240 כלי רכב כבדים שמונעים בגז טבעי, חלקם הגדול אוטובוסים. "המשמעות של המהפכה שלא קרתה היא אחת", מסביר נתנאל היימן מהתאחדות התעשיינים. "התעשיינים והיבואנים משלמים מיליארדים עודפים עבור סולר, בזמן שהמהפכה הירוקה בתחבורה לא קרתה. כמובן שבעלי אותם רכבים מגלגלים את ההתייקרות על הציבור, ולכן כולנו משלמים יותר, ולמעשה המדינה מצאה לעצמה ערוץ מימון מתוחכם".

שיחה עם ירון אנג'ל, מבעלי רשת המאפיות אנג'ל, מבהירה כיצד המצב נראה מהצד של מי שמפעילים ציי רכב. "אנחנו מפעילים כ-150 משאיות שלנו ומשאיות עצמאיות, ולהערכתי המשמעות הכספית של קיטון ההישבון מאז 2018 היא הוצאה נוספת של מאות אלפי שקלים לרבעון", הוא אומר ומוסיף. "האוצר, שאומר שהוא לא מעלה מסים, עושה בדיוק את זה, ועוד עם הצהרות כאילו הם דואגים לסביבה. הם דואגים רק למלא את הקופה".

הטבה לסקטור שלא קיים

בהחלטת ועדת הכספים ממרץ 2018 נקבע שהמשך הקטנת ההישבון לרכבים המסחריים תלויה בהקמתן של אותן 25 תחנות תדלוק בגז טבעי. כאמור, הקטנת ההישבון משמעותה פחות כסף שהמדינה מחזירה לנהגים, דבר שמגדיל את הכנסות המדינה במיליארדים. מכיוון שאנחנו רחוקים מהיעד, ולא נראה שישראל עמודת להיות מוצפת במשאיות שמונעות בגז טבעי, באוצר הבינו שהמיליארדים שזורמים מציבור נהגי המשאיות והמוניות עומדים להיעצר.

אלא שבשבועות האחרונים הסוגיה, שמוכרת רק למעטים, קיבלה טוויסט מפתיע, כשאנשי האוצר מצאו דרך לשמר את המיסוי הגבוה על סולר. בתיקון שהוכנס כעת בחוק ההסדרים נכתב כי 25 תחנות התדלוק לא חייבות להיות רק מסוג גז טבעי אלא גם לטעינת רכבים חשמליים או לרכבים שמונעים במימן. לכאורה, מצוין לסביבה, והיכן שנכשלנו עם הגז הטבעי, נפתחת האפשרות לשימוש במוצרים ירוקים באמת.

אלא שאין בישראל משאיות חשמליות בכלל, היות שיש צורך בכמות עצומה של בטריות שתוכל לספק את הצרכים של רכבים כבדים. גם האפשרות למשאיות מונעות במימן לא ריאלית כיום. כך שההצהרות בדבר מהפכה ירוקה אולי יימשכו, אבל בשטח העולם לא יהפוך לירוק יותר בזכות המתווה המוצע. מנגד פלח מאוד מסוים בציבור ימוסה בכבדות, ומן הסתם יגלגל הלאה חלק מהעול הכספי על כלל הצרכנים, דבר שיקשה על הקלה ביוקר המחייה.

תגובות

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האנרגיה יצא בקול קורא להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי בשנת 2018, וניגשו אליו כ-47 תכניות להקמת תחנות תדלוק, ונחתמו 29 הסכמים. למרבה הצער רק מעט מהתכניות הצליחו להתקדם, עקב שלל חסמים.

"ב-2016 נראה היה כי הגז הטבעי הינו האופציה היחידה לתחבורה הכבדה, וכעת מתברר כי קיימות אופציות נוספות, וכי בעתיד הקרוב אף יפתחו עוד אפשרויות. ההנעה החשמלית הפכה לרלוונטית לאוטובוסים עירוניים, מוניות ומשאיות קלות. אנו מקדמים שינוי בהגדרות ההנעה החלופית ומכניסים אמצעים נוספים לחלופה להנעה בסולר (חשמל, ביו דלקים ומימן). אין למדינה רצון להכווין לפתרון ספציפי, אלא לאפשר לשוק להסיט את הצריכה מסולר לתחליפים אחרים.

"לעניין המשאיות המונעות במימן, משרד האנרגיה מתעתד לצאת במיזם משותף עם השוק הפרטי בהקמת תחנות תדלוק במימן יחד עם משאיות המונעות במימן, לבחינת היעילות והתפעול של הנעה זו וכן מסדיר בימים אלו את התקן והרגולציה המשלימה של הנעה במימן".

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "האוצר ביקש כביכול לעודד מעבר לשימוש בגז טבעי לתחבורה בדמות ביטול החזר ההישבון על הסולר, זאת תוך התעלמות מהעובדה שאין תחבורה לגז טבעי ולמעשה משרד האוצר הכביד את המס על הסולר למרות העובדה שאין חלופה לסולר. מה שנשאר מצו הבלו על הדלק (פטור והישבון), זאת ההונאה של משרד האוצר שמכניסה לקופת המדינה הרבה כסף ועקב זאת מייקרת את עלויות ההובלה שמשורשרים למוצרי הצריכה". 

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"