גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב הפנאי של טויוטה מגיע עכשיו בגרסה היברידית. מה קרה לביצועים?

טויוטה היילנדר החדש שתוכנן לשוק הצפון-אמריקאי משלב מראה אתלטי, תא נוסעים מרווח והנעה כפולה

טויוטה היילנדר 2021 / צילום: יח''צ
טויוטה היילנדר 2021 / צילום: יח''צ

בשבוע שעבר דיווחו כלי התקשורת בארצות-הברית בגאווה על המהפכה החשמלית שעובר שוק הרכב האמריקאי. על פי נתונים עדכניים, במחצית הראשונה של 2021 נמכרו בארה"ב כ-214 אלף כלי רכב חשמליים, זינוק של 118% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אנחנו לא רוצים לצנן חלילה את הגאווה האמריקאית, אבל כאשר בוחנים את התמונה הרחבה מגלים שרוב הלקוחות רחוקים מאוד מלהיגמל מהתמכרותם לבנזין זול. מכירות החשמליות במחצית הראשונה תפסו קצת פחות מ-2.5% מכלל המכירות בשוק האמריקאי לעומת נתח של יותר מ-70% לטנדרים ו-SUV גדולים וצמאים לבנזין. הסיבה ברורה: בארצות-הברית המרחקים גדולים, הכבישים ארוכים והמרווחים בין תחנות הטעינה לרכב חשמלי גדולים מאוד כרגע.

פשרה אולטימטיבית

אז מה יעשה אמריקאי ליברלי מקליפורניה או מוושינגטון שהצביע לג’ו ביידן, מודאג מההתחממות הגלובלית ועדיין רוצה לקחת את כל המשפחה לחופשה ביוסמיטי או בגרנד קניון מבלי לחפש נקודות טעינה? ימצא פשרה בדמות SUV היברידי מאסיבי. פטריוטי מבחוץ, ירוק מבפנים.

אחד הנציגים הבולטים של הפלח המאוד האמריקאי הזה הוא דווקא יפני, טויוטה היילנדר הייבריד שהגיע גם אלינו לאחרונה. מבחינה חיצונית הרכב פורט על כל הנימים של עדות ה-SUV האמריקאיים: הוא נמתח לאורך של כמעט 5 מטרים ולרוחב של יותר מ-2 מטרים בין המראות, מתנשא לגובה של 1.75 מ’ ומתהדר בגריל גדול ומאסיבי בחרטום, שמחפה על פגוש אימתני. יש גם כמובן קישוט/סמל מותג מכרום שמנצנץ למרחוק.

 

אבל למרות הממדים והקישוטים הוא מצליח להיראות אתלטי ולא כבד ומגושם בזכות חיפוי צד שרירי על הגלגלים האחוריים, שבולט בפרופיל הצד, ובזכות זנב מעודן באופן מפתיע, שמזכיר את דגמי לקסוס. ביחד עם חישוקי 20 אינץ’ בגרסת המבחן שלנו זהו כלי שלא מותיר את סביבתו אדישה.

הנדסת האנוש רחוקה שנות אור מהעיצוב הדיגיטלי-מינימליסטי ונטול המתגים, שרווח כיום בקרב היצרנים האירופאים. אומנם יש בתא כמות מכובדת של צגים ותפריטי מגע במסך המולטימדיה אבל את כל הפונקציות השימושיות ניתן לתפעל גם באמצעות מתג פיזי כזה או אחר. מוט ההילוכים עבה ומאסיבי, מחזיקי הכוסות יכולים להכיל בקבוקי שני ליטר ותא הכפפות הוא בנפח של מזוודת עליה למטוס.

גימור פרימיום

גם המושבים הקדמיים תוכננו עבור נוסעים שלא סופרים קלוריות בדיינר השכונתי, אם כי הם עדיין מעוצבים בצורה נוחה עם תמיכה הולמת בפניות הדוקות. הרכב מגיע לישראל בתצורה של שבעה מושבים אבל בפועל המושב האמצעי בשורה השנייה הוא די תיאורטי ומיועד בעיקר לילדים או לכיסא תינוק.

הגימור והאבזור בגרסה העילית בה נסענו אינם נופלים משל כל רכב פאר ובקלות ניתן היה להצמיד לרכב את התגית "לקסוס". זה אומר ריפוד עור איכותי, חשמל עם כל דבר, מערכת אקלים יעילה לכל הנוסעים, גג פנורמי, מערך היקפי של מצלמות, מערכת קול רצינית, חבילה מקיפה מאוד של מערכות סיוע לנהיגה והרשימה עוד ארוכה. כל זה עטוף בחומרים נעימים למראה ולמגע ובאיכות ייצור וגימור של מהנדסים יפניים קפדנים.

בארצות-הברית מוצע ההיילנדר גם עם מנוע V6 בשרני, אך אלינו מגיעה רק הגרסה "הירוקה", יחסית, שכוללת מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, שמשולב עם מנוע חשמלי וסוללה, ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה (CVT). המנוע מייצר הספק משולב של 248 כ"ס וברירת המחדל שלו היא הזרמת כוח חלקה, מעודנת וחרישית. מי שאצה לו הדרך יוכל להגיע מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות ולהאיץ בעליות תלולות בקצב סביר לכלי של כ-2 טון לפני נוסעים ומטען.

קיק דאון

נהיגה אגרסיבית כבר נמצאת מחוץ לאזור הנוחות של מערכת ההנעה הזו, בעיקר בגלל התיבה הרציפה שנוטה להעלות את סיבוב המנוע לתחום קולני ומחוספס תחת "קיק דאון" נמרץ. טויוטה נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-14 קילומטר לליטר לדגם הבכיר, אבל גם אם בפועל הצריכה הריאלית בנהיגה ישראלית טיפוסית קרובה יותר ל-11 ק"מ, מדובר עדיין בנתון מצוין ביחס לפלח, שבו צריכת דלק של 7-8 קילומטר לליטר אינה תופעה חריגה.

התנהגות הכביש של ההיילנדר מכוילת במחשבה על הכבישים הארוכים והרחבים של ארצות-הברית. הכלי שומר על יציבות כיוונית טובה בנסיעות ארוכות ומהירות, סופג ברכות ובצורה בוגרת שיבושי כביש מכל סוג וגודל, אוחז היטב ולא מייצר יותר מדי תנודות לוואי על כבישים מפותלים אם כי חלק מהקרדיט מגיע לחישוקי ה-20 אינץ’ עם צמיגים בחתך די ספורטיבי, שמגיעים בדגם הבכיר.

באופן מפתיע ההיגוי שומר על הנהג בתמונה עם כמות סבירה של תגבור ודיוק ורק הבלמים משדרים תחושה קצת ספוגית וארוכת מהלך מהסוג שאהוד על פנסיונרים אמריקאים. הרכב מגיע לישראל כסטנדרט עם הנעה כפולה ויש לו מרווח גחון סביר, שמאפשר לו לצלוח שבילי עפר מחורצים מבלי לגרוס את תחתית המרכב. זה בטח לא לנדקרוזר, אבל השימושיות מחוץ לאספלט היא בהחלט בונוס.

טויטה היילנדר הייבריד כולל טווח מחירים תחרותי של 290-305 אלף שקל בהתאם לגרסה, והקרדיט על כך מגיע כנראה בחלקו לתחרות מצד היבוא המקביל. אבל אבסולוטית במחיר הזה מקבלים הרבה מאוד רכב לכסף, במיוחד לאור העובדה שדגמים מקבילים שנושאים עליהם שמות מותג "מיוחסים" יותר, עולים 60%-70% יותר. אם מוסיפים לכך את מוניטין האמינות והסחירות של טויוטה, ואת ההוצאות השוטפות ההגיוניות ביחס לחלק מהמתמחרים, מדובר במתחרה רציני.

חלק מהמתחרות

סובארו EVOLTIS

המתחרה של ההיילנדר מהשוק האמריקאי גבוה יותר, ניצב על בסיס גלגלים ארוך ב-4 ס"מ ומציע נפח מטען מוגדל. יש לו 7-8 מקומות בשלוש שורות ומנוע 2.4 ליטר טורבו-בנזין מייצר 260 כ"ס ומומנט מכובד. ההנעה כפולה ויעילה גם מחוץ לאספלט והנוחות טובה. המחיר מתחיל ב-299 אלף ונוסק ל-330 אלף

סובארו EVOLTIS / צילום: יח''צ

שברולט טראוורס 4X4

305 אלף שקל עולה הגרסה כפולת ההנעה של שברולט טרוורס. זהו רכב ענק שנמתח לאורך 5.2 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 3.07 מ' ומציע שבעה מושבים מרווחים למבוגרים בכל שלוש השורות ותא מטען מאסיבי גם בתפוסה מלאה. מערך הפיקוד עדכני ועמוס היי-טק והמנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ושותה הרבה דלק

שברולט טראוורס 4X4 / צילום: יח''צ

יונדאי פאליסייד

המחיר של המתחרה החדש של יונדאי בפלח מתחיל בכ-320 אלף שקל. יש לו ממדים חיצוניים נכבדים, בסיס גלגלים באורך 2.9 מ' ותא נוסעים איכותי, מפואר ומאובזר עם תא מטען גדול ותוצרת ישיבה לשישה או שבעה נוסעים. המנוע הוא V6 בנפח 3.8 ליטר, שמייצר 291 כ"ס ו-38 קג"מ ויש גם הנעה כפולה עם מגוון מצבי שטח.

יונדאי פאליסייד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"