גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעלומה הגדולה: למה הבנקים לא רוצים שתעברו אליהם?

בנק ישראל לא הציב יעדים ברורים לרפורמה והסתפק במסר שהיא אמורה להעביר לבנקים: אם לא תתחרו על תנאים מיטביים, הצרכנים ינטשו בקלות ● אבל בינתיים הבנקים מגיבים למהלך באדישות ולא נלחמים על הלקוחות

למה הבנקים לא קופצים על רפורמת המעבר בקליק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
למה הבנקים לא קופצים על רפורמת המעבר בקליק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רפורמת ניוד חשבונות הבנקים בקליק זכתה בשבוע האחרון בלא מעט כתבות בתקשורת. אבל מי שנעדרו מהמסכים ועמודי העיתונים הם דווקא השחקנים הראשיים - הבנקים. מאז השקת הרפורמה, שנועדה לאפשר ללקוחות להעביר את החשבונות שלהם מבנק לבנק בתוך שבוע ללא עלות וללא צורך להגיע לסניף, התקבלו מדי יום בבנקים עשרות בודדות של בקשות לניוד חשבונות. לכאורה מדובר במספר נמוך, אך בבנק ישראל מדגישים שפוטנציאל הרפורמה לא טמון במספר המתניידים, אלא במסר שמועבר לבנקים ובהעברת הכוח מהם אל הלקוחות.

650 שקל למעבר: בבריטניה הבנקים רודפים אחרי הלקוחות

המהלך, עליו עמלו בבנק ישראל בשלוש השנים האחרונות, מתבסס על מערכת טכנולוגית שפותחה בעלות של מיליוני שקלים. בבנק ישראל הגדירו שלוש מטרות לרפורמת הניוד: שיפור התחרות בין הבנקים, חיזוק יכולת המיקוח של הלקוחות וכמובן מעבר קל ונוח למי שרוצה לנייד את חשבון הבנק שלו. למרות היקף ועלות הרפורמה, בנק ישראל לא הציב שום יעד מספרי שיעיד על הצלחה או כישלון של המהלך. בעצם, הוא מציב במרכז מסר לבנקים: ללא מאמץ מצדם לשימור לקוחות, תוך שיפור התנאים המוצעים להם, הדרך לניוד הופכת לקלה וזמינה.

בינתיים נראה כי הבנקים טרם הרימו את הכפפה ומאז כניסת הרפורמה לתוקף הם שומרים על שתיקה יחסית. הבנק היחיד שכן התייחס לתוכנית, הוא הבנק הדיגיטלי הראשון, של אמנון שעשוע, שיצא בקמפיין פרסומי. לפי שעה הקמפיין מציף את רפורמת הניוד, אך לא יכול לנייד לקוחות בפועל מאחר שהבנק צפוי להתחיל את הפעילות רק ברבעון הבא. בינתיים הוא מאפשר הצטרפות לרשימת המתנה.

הבנק הדיגיטלי עשוי להיות המרוויח הגדול מהרפורמה ולצדו מי שצפויים ליהנות מההקלות בתהליך הניוד הם הבנקים הקטנים והבינוניים - דיסקונט, מזרחי טפחות, קבוצת הבינלאומי (על כל הבנקים שמרכיבים אותה) וכן בנק יהב, הרואים בכך הזדמנות להגדיל את מספר הלקוחות על חשבונם של שני הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים.

לאחרונים בוודאי שאין אינטרס מובהק להעלות קמפיין שיציף את היכולת לנייד מעתה את החשבונות בקלות, והם יעדיפו להמשיך ליהנות ממספר הלקוחות הרב ביותר במערכת הבנקאית. אבל נשאלת השאלה מדוע אותם בנקים מחוללי התחרות טרם פתחו בקמפיינים לעידוד ההצטרפות. גם בנק ישראל, העומד מאחורי הרפורמה, טרם פתח בקמפיין הסברה, אך זה צפוי לעלות לאוויר בעוד כשלושה חודשים.

הבנקים נמצאים עדיין בשלב הגישושים, כשנתונים רשמיים על המעברים שבוצעו עדיין לא פורסמו (ולא בטוח שיפורסמו בעתיד הקרוב). כל בנק אמנם יכול לעקוב אחר מספר בקשות הניוד אליו (כאמור, עשרות בודדות של בקשות מדי יום בכל אחד מהבנקים), אך לבנקים אין דרך לדעת כמה לקוחות קיימים ביקשו לעזוב אותם וכמה מתכוונים לעזוב אותם בקרוב, בשל פרק הזמן הקצר שהקציב בנק ישראל לניוד (שבוע).

 

האשראי והמשכנתאות: נשארו מחוץ לרפורמה

במערכת הבנקאית יש המציינים כי אף בנק, בוודאי לא כזה שיש לו מה להפסיד מהרפורמה, לא רוצה להיות הראשון שיוצא בקמפיין שעלותו מאות אלפי שקלים, ולהתחייב להעניק ללקוחות תנאים מיטביים כאשר רמת הרווחיות שתושג מאותם לקוחות לא ברורה. נכון להיום, הרווחיות של הבנקים ומכאן שגם התחרות ביניהם, מגיעה מלקוחות עסקיים גדולים או מהלוואות, ופחות מחשבונות העובר ושב של משקי הבית שם העמלות נמוכות יחסית והן גם תלויות פעולות המבוצעות בפועל שמספרן נמוך יותר מאשר במגזר העסקי.

בבנקים יודעים כי רפורמת המעבר בקליק חושפת אותם לקליטה של לקוחות בעייתיים מבחינת האשראי שלהם. בבנק ישראל מנעו מראש את הפרצה של מעבר אוטומטי של לקוחות עם הלוואות גדולות, כשהוציאו מבין הפעולות הכלולות ברפורמה את תחום האשראי, המשכנתאות ותוכניות החיסכון, אך בכך גם ניטרלו חלק ניכר מהאינטרס של הבנקים להשתתף בתחרות שנועדה הרפורמה לקדם. לקוח עם משכנתה או הלוואה יכול לעבור בנק בקליק, אבל יידרש להשאיר את ההלוואה או המשכנתה בבנק הישן. למרות שהלוואות ואשראי אינם כלולים בפעולות המנוידות בקליק, הרצון לעבור יכול להיות הזדמנות לשפר את תנאי האשראי.

מרחב טעות: בנק ישראל כיוון להשקה שקטה

הסבר נוסף לכך שהבנקים המתינו עם קמפיין פרסומי הוא שישראל נמצאת בעיצומה של תקופת החגים, בה "הקשב הציבורי" נמוך יחסית. בדיוק מסיבה זו בחרו בבנק ישראל את תקופת החגים להשקת המערכת, כדי לאפשר הזדמנות לבחון אותה על מספר מצומצם יותר של משתמשים.

הזהירות של בנק ישראל לגבי המערכת היא סיבה נוספת לכך שהבנקים מעדיפים לשמור בינתיים את הרפורמה על אש קטנה. גורם בנקאי אומר לגלובס כי "המערכות התפעוליות עובדות, אבל כולנו בבנקים הרגשנו שצריך עוד זמן לערוך טסטים למערכת המורכבת".
הוא מספר כי בנק ישראל הבהיר לבנקים מראש שאין סיכוי לדחייה של הרפורמה, כיוון שדחייה כזו צריכה לקבל את אישור הכנסת, ודיון מסוג זה ייצור תחושה של ניסיון מצד הבנקים לבלום את הרפורמה.

קריסת המערכת עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך

"הסכנה הכי גדולה של הבנקים היא שהמערכת תקרוס. אם ניידת אליך לקוח וצ’קים שלו ילכו לאיבוד או שכספים שהעביר לא יגיעו ליעדם, זה עלול ליצור נזק בלתי הפיך ללקוח וליחסים בינו לבין הבנק. לכן, הבנקים מעדיפים לוודא שהמערכת עובדת כמו שצריך לפני שהם יוצאים בהכרזות, כי נכון להיום הבנקים וגם בנק ישראל לא יכולים להגיד שהיא עובדת במאת האחוזים", מציין הגורם הבנקאי.

סיבה נוספת לשתיקת הבנקים אפשר למצוא בקמפיין ישן של בנק מזרחי טפחות. בשנת 2009 העלה הבנק קמפיין פרסומי תחת הסלוגן "להעביר את דביר" והקים את מחלקת "קלי קלות" שתבצע את הניוד עבור הלקוחות. שני המהלכים האלה אמורים היו לקדם בדיוק את מה שרפורמת הניוד החדשה עושה כיום: להקל על הבירוקרטיה במעבר בנק. הקמפיין זכה להצלחה ובמזרחי טפחות ראו תנועה חיובית של אלפי לקוחות, אבל בהמשך הבינו את מה שהמערכת הבנקאית כולה מבינה כיום: כדי שהציבור יעשה שינוי כל כך משמעותי כמו להזיז את כל הכסף שלו, הוא זקוק להרבה יותר מטכנולוגיה. זה הקו עליו עומדים הבנקים בשבוע האחרון: ניסיון למצוא הצעות בעלות ערך ללקוחות, ולא להישען על קיצור הבירוקרטיה.

** אחת הפסקאות בכתבה זו עודכנה בעקבות טעות שנפלה במקור

עוד כתבות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה