הסדר בפרשת קרן הגשמה: היו"ר ישלם בכיסאו ובכיסו

לפי ההסדר המינהלי עם רשות ני"ע, שטעון אישור של ועדת האכיפה המינהלית, החברות ישלמו קנס של 1.5 מיליון שקל, והיו"ר חנן שמש והמנכ"ל רון ברקוביץ' ישלמו מאות אלפי שקלים

חנן שמש, יו''ר קרן הגשמה / צילום: אילן בשור
חנן שמש, יו''ר קרן הגשמה / צילום: אילן בשור

רשות ניירות ערך ערך הגיעה להסדר אכיפה מינהלי עם יו"ר קרן ההשקעות בנדל"ן הגשמה, חנן שמש, ומנכ"ל הקרן, רון ברקוביץ', כמו גם עם חברות הקשורות בקרן, שבמסגרתו הם ישלמו קנסות. זאת, בעקבות חקירה פלילית שנפתחה נגד שמש וברקוביץ' בספטמבר 2019 בחשד לביצוע עבירות דיווח בנוגע להסכם עם היזם האמריקאי גרי דרגול. לפי החשד, הגשמה החזיקה במידע שלא מיטיב עם היזם ופעילותו העסקית, אך לא סיפקה אותו למשקיעים.

במסגרת ההסדר ישלמו החברות 1.5 מיליון שקל כקנס מינהלי. שמש ישלם קנס של 250 אלף שקל וכן יצטרך להפסיק לככהן כיו"ר הקרן למשך שנה. על ברקוביץ' יוטל קנס בסך 150 אלף שקל. לאחר שההסדר ייחתם, הוא יעבור לוועדת האכיפה המנהלית של הרשות שצריכה לתת להסכמות אישור חוקי .

מדובר בהליך ייחודי שבו חקירה פלילית של הרשות עוברת למחלקת האכיפה המינהלית של הרשות בראשות אילנה ליפסקר-מודעי במקום למחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה.

עניינה של החקירה נוגעת לחשד לביצוע עבירות דיווח על פי חוק ניירות ערך בקשר לתאגיד "הגשמה לנסינג מישיגן", חברה בת של קרן הגשמה, בתקופה שבין מאי 2018 לאפריל 2019, סביב דיווחים מידיים שפורסמו ב-2018, ב-13 בספטמבר וב-2 בדצמבר.

התאגיד שהוקם בארה"ב התקשר בהסכם עם חברת יזם מקומית בשליטת דרגול למטרת רכישת נכס נדל"ן מניב במישיגן שרכישתו הושלמה במאי 2017. שלושה ימים קודם לכן השלים התאגיד הנפקה של יחידות השתתפות לציבור באמצעות תשקיף מדף ותשקיף הצעה ראשונה לציבור.

נכון לחודש ספטמבר 2018 גייסה הגשמה ממשקיעים 2.82 מיליארד שקל מכ-6,000 משקיעים. החל משנת 2017 החלה הגשמה לפרסם תשקיפים ולגייס הון מהציבור עבור פרויקטים ייעודיים בחו"ל .

לפי רשות ניירות ערך, ב-13 לספטמבר 2018 פרסם התאגיד דיווח מיידי ולפיו, בין היתר, מונה מנהל מיוחד לנכסיהם של דרגול וחברות בשליטתו. וזאת, כחלק מהליכים פליליים ואזרחיים המנוהלים נגד דרגול בשל טענות להפרת דיני ניירות ערך מקומיים .

עם זאת, בנספח השחרור של החשודים נכתב כי מדובר בדיווח חסר ומטעה שפורסם בכוונה על מנת להטעות את ציבור המשקיעים. לטענת הרשות, הדיווח כלל מידע שהיה בידיעת התאגיד במשך מספר חודשים קודם למועד הדיווח, אך זה נמנע מלדווח עד לאותו מועד .

בהתאם למדיניות שמובילה יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, לעידוד הסדרי אכיפה כבר בשלבי החקירה על מנת לייצר הרתעה ואכיפה יעילה ואפקטיבית, החליטה גואטה לחתום על הסדר עם שמש וברקוביץ והחברות הקשורות בקרן הגשמה. כל ההסכמות העקרוניות כבר התקבלו ואושרו. כעת, כך נראה, ממתינים לעניינים בירוקרטיים .

רשות ניירות ערך מסרה בתגובה: הרשות אינה מוסרת מידע באשר להלכי אכיפה המתנהלים מול חברות. הליכים אלו חסויים מכוח החוק עד לסיום ההליכים"

שמש, ברקוביץ' והחברות מיוצגות בידי עו"'ד נתי שמחוני.