מחריפה המחלוקת בין הנהלת אל על לעובדים; הוועד: אין טעם לשיח בין הצדדים

יו"ר הוועד הרוחבי באל על לסמנכ"לית משאבי האנוש: "התנהלות ההנהלה והבעלים לוקה בחוסר תום-לב, אין טעם להמשך השיח" • בשלב זה לא צפויים שיבושים בטיסות, אולם לא מן הנמנע כי שיבושים יהיו הצעד הבא שינקטו העובדים

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

במכתב ששיגר שרון בן יצחק, המכהן כיו"ר הוועד הרוחבי באל על, ליהודית גריסרו, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה, מתקומם בן יצחק על כוונת החברה להפסיק את פעילותה של סאן דור, החברה-הבת של אל על, שביצעה טיסות בשבת (באמצעות חבילות צ'רטר בעיקר).

בן יצחק טוען כי אלן על לא מציגה בפני העובדים את כוונותיה באשר לגורלה של סאן דור. לדבריו, "בפגישות ובשיחות שהתקיימו בכמה הזדמנויות טענו בפנינו גורמי הנהלה כאילו אין להנהלת החברה כל כוונה לבצע שינוי בפעילותה של חברת סאן דור. למרות זאת, בדיקות שנערכו מטעמינו העלו כי בפועל המצב בשטח הוא שהנהלת החברה מצמצמת את פעילותה של סאן דור, ובכלל זאת אינה מוכרת כלל כרטיסים לטיסות בתחום השבת, וזאת על אף הביקוש לכרטיסי טיסה כאלה. בנוסף, הסתבר כי הופסקה פעילותם של טיסות מטען בשבת".

בן יצחק מזכיר כי סכסוך עבודה עליו הכריזו העובדים בסוף אוגוסט, העומד ותלוי יחד עם סכסוך שעליו הוכרז בתחילת חודש אוקטובר, לא הוביל לעמק השווה בדיונים שנערכו בין הצדדים, וטוען כי החלטות ההנהלה מתקבלות באופן חד-צדדי, וזאת מבלי שהן נבדקו על השלכותיהן הכלכליות.

בן יצחק מזכיר פגישה שנערכה לאחרונה עם בעלי השליטה באל על, קני רוזנברג. לדבריו, "בפגישות אלה הודה מר רוזנברג כי אין בכוונתו להפעיל טיסות מטען וטיסות סאן דור בשבתות ובחגים, ויתרה מכך, הוא אף הצהיר כי החברה תטיס רק טיסות רווחיות, ועל כן טיסות שלא תהיינה רווחיות דיין, תבוטלנה סמוך לפני מועד הטיסה. הצהרה זו הכתה בהלם את חברי נציגות העובדים, שהרי יש בכך כדי לשנות כליל את פניה של החברה".

לשיטתו, השינוי יהפוך את אל על ל"חברה קטנה, שמיועדת לקהל לקוחות מצומצם". עוד הוא מציין כי "בעקבות הצהרותיו החד-משמעיות של רוזנברג הובן שאין להנהלת החברה מנדט לנהל משא-ומתן עם נציגות העובדים, אלא היא מכוונת להוציא לפועל את החלטותיו המוגמרות החד-צדדיות של מר רוזנברג, תהיינה השלכותיהן אשר תהיינה, וזאת אף מבלי שישנה אפשרות מעשית להעריך באופן נאות את מכלול ההשלכות הכלכליות העתידיות של מהלכים אלה".

יצוין כי בשיח עם רוזנברג, מתווה שהוצע לאור הכוונה לסגור את פעילות סאן דור כלל פיצוי כספי לעובדים על אובדן ההכנסה בעקבות השינוי.

בן יצחק מציין כי "העובדים קיימו כבר את מלוא חלקם בהסכמי ההבראה המגזריים שנחתמו ביולי 2020, ואילו החברה טרם עמדה במחויבויותיה לפי ההסכמים ולא קיימה את חלקה כלל". כוונתו לפרידה מכ-1,900 עובדי אל על במסגרת תוכנית פיטורים רוחבי. נזכיר כי בכוונת ההנהלה - בתוכנית שפורטה במכתב שהועבר למשרד האוצר - לצמצם את צי המטוסים מ-45 ל-29 ובתוך כך להיפרד מכ-1,500 עובדים נוספים.

כעת הוועד מודיע להנהלת אל על על הפסקת השיח בין הצדדים. בשלב זה השבתת הפעילות של החברה אינה עומדת על הפרק, היות שמהלכים אלה דורשים אישור מההסתדרות שבה מאוגדים העובדים. לא מן הנמנע כי זה יהיה השלב הבא במאבק בין הצדדים.