תעשיית ההגירה: מיליציות בגרמניה, פטרולים בגבול פולין ומשבר פליטים חדש במזרח אירופה

"הנתיב הבלארוסי" של פליטים לאירופה הפך לתעשייה כלכלית משגשגת עם מורי דרך, מבריחי גבולות, זייפני ויזות, מלונות, נהגי מוניות ורבבות מהגרים שמוכנים לשלם הרבה כסף עבור כרטיס כניסה לחיים חדשים • בינתיים הנתיב מחייה את החשש בציבור האירופי מגלי פליטים, וכן עימותים כלכליים ופוליטיים בתוך ובין מדינות האיחוד

אם וילדה לאחר חציית הגבול בין בלארוס לפולין, החודש / צילום: Reuters, Maciej Luczniewski
אם וילדה לאחר חציית הגבול בין בלארוס לפולין, החודש / צילום: Reuters, Maciej Luczniewski

מה שהחל בקיץ האחרון בכמה מקרים בודדים של מהגרים ומבקשי מקלט שנכנסו לאיחוד האירופי דרך בלארוס, הפך בשבועות האחרונים לתופעה העומדת בראש סדר היום האירופי. "הנתיב הבלארוסי", שבמסגרתו מאפשרות הרשויות במינסק לתושבי עיראק, אפגניסטן, סוריה ומדינות אחרות לטוס למדינה ואז לעבור את הגבול בעזרת מבריחי־אדם לפולין, לליטא וללטביה, מחייה את החשש בציבור האירופי מגלי פליטים, וגם את העימותים הפוליטיים והכלכליים בין מדינות האיחוד בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם התופעה.

גרמניה היא היעד של רבים ממבקשי המקלט אולם הם צריכים לחצות גבולות שמורים ולעבור מרחקים גדולים כדי להגיע אליה. רבים מצליחים. בשלושת השבועות הראשונים של אוקטובר, לפי דיווחי הרשויות בגרמניה, יותר מ־4,800 פליטים, מהגרים ומבקשי מקלט נרשמו במדינה כמי שהגיעו מבלארוס. מספר דומה הגיע לשטח המדינה במסלול זה בחודשים שלפני כן.

אך המספרים גדולים הרבה יותר לאורך הנתיב. לפי דיווחים של מבקשי מקלט מבלארוס, בכל לילה יוצאים בין 100 ל־150 מבקשי מקלט מבתי מלון בעיר לכיוון הגבול עם פולין או ליטא. בפולין דיווחו הרשויות כי מנעו מ־1,500 בני אדם לחצות את הגבול באופן לא־חוקי בסוף השבוע האחרון בלבד. לפי הערכות, ישנם אלפים נוספים בדרכים, ותמונות משדה התעופה של מינסק מראות עומסים של מהגרים המגיעים מאירביל ומיעדים נוספים. "באנו כי יש הזדמנות להיכנס לאירופה", אמר צעיר סורי ממוצא כורדי ל"ביביסי" שתיעד את מסעו, "הנשיא של בלארוס פתח את הגבולות לאיחוד".

לוקשנקו לא מעמיד פנים

הנתיב הבלארוסי להגירה לא־חוקית לתוך האיחוד האירופי נולד בקיץ. האיחוד האירופי הטיל כמה חודשים לפני כן סנקציות על המשטר האוטוריטרי בבלארוס, שנשלטת ביד ברזל על ידי אלכסנדר לוקשנקו.

מי שמכונה לעתים "הדיקטטור האחרון באירופה" דיכא באלימות הפגנות אופוזיציה אחרי הבחירות, התעלם מהפצרות האיחוד בנושא זכויות אדם ואף יירט מטוס של "רייאנאייר" שעבר בשטח האווירי של המדינה כדי לעצור בלוגר מתנגד משטר שהיה על סיפונו. בתגובה, האיחוד האירופי הטיל איסור על חברת התעופה הלאומית "בלאוויה" לנחות במדינות החברות בו, והטיל סנקציות על מקורביו של לוקשנקו ועל עסקים רווחיים של הממשלה בתחום הכימיקלים.

ללא העמדות פנים, לוקשנקו הודיע כי החליט להפוך את בלארוס לצינור מעבר לפליטים לעבר האיחוד האירופי. הוא נימק זאת בקשיים הכלכליים שנוצרו לשלטונות במדינה בעקבות הסנקציות האירופיות. "פעם תפסנו כאן מהגרים בהמוניהם, אבל עכשיו תשכחו מזה - אתם תיאלצו לתפוס אותם בעצמכם", אמר במסר ברור למנהיגי האיחוד האירופי. "לא משתלם לנו להיאבק בהברחות האדם", אמר.

במקום זאת, ההגירה הלא־חוקית הפכה למקור הכנסות משמעותי למדינה. רבבות המהגרים והפליטים מוכנים לשלם הרבה כדי לקבל אפשרות להיכנס לאיחוד האירופי. זהו נתיב בטוח הרבה יותר בהשוואה להסתכנות בחציית הים בין טורקיה לאיים היוונים הסמוכים, שכרוך לאחר מכן במסע של אלפי קילומטרים דרך מדינות הבלקן.

 
  

אלפי דולרים בעבור מסע בנתיבי הברחה

בקיץ החלה בלארוס לאפשר לזרים מעיראק, מסוריה, ממדינות אפריקה וגם תושבים של אפגניסטאן ופקיסטאן להגיע למינסק בטיסות, כשהם משלמים אלפי דולרים לסוכנויות המקושרות לממשלה בעבור "ויזות" פיקטיביות. משם הלך המסלול והשתכלל. המהגרים משוכנים כמה ימים בבתי מלון במינסק, ואז מוסעים על ידי מבריחי אדם לגבולות של בלארוס.

בתחילה היה הנתיב המרכזי לכיוון ליטא, שהוצפה באלפי פליטים ומאז הגבירה משמעותית את הפטרולים בגבול ואף הקימה גדר אד־הוק בחלקים מהגבול. ההגירה הלא־חוקית למדינה זינקה פי 50 והגיעה ליותר מ־4,800 מבקשי מקלט עד לתחילת אוקטובר. אבל כעת הנתיב המרכזי הוא זה העובר דרך הגבול הלא־מסומן לעתים בין בלארוס לפולין.

המהגרים מנסים לעבור בחשכה ואז מכוונים מערבה, לגרמניה. הם אינם יכולים לנסוע ברכבות או בתחבורה ציבורית, ונסמכים על מוניות יקרות או על מבריחים. בגרמניה הם מגישים בקשת מקלט, מקבלים ביטוח רפואי ותמיכה כספית ומקום לינה.

החלשים ביותר נתקעים באזורי הגבול

אבל כדי להגיע ליעד הם צריכים לעבור את הגבול. משפחות עם ילדים והחלשים ביותר מבין המהגרים, וגם העניים ביותר, "נתקעים" בשבועות האחרונים באזורי הגבול, בעוד הטמפרטורות צונחות לאפס. בנוסף, מתגברות העדויות לכך שהרשויות בפולין "דוחפות" חזרה בכמה מקרים את המהגרים לשטח בלארוס. חלקם חוזרים למינסק, אך חלקם נשארים באזורים הכפריים. גם מצד המהגרים העימות מחריף: בסוף השבוע נרשמו עימותים כאשר מהגרים זרקו אבנים וענפים על חיילים פולנים, וניסו לפרוץ את הגדר לתוך שטח פולין. התקריות תועדו בווידיאו על ידי המשטרה הפולנית.

התגובות באיחוד האירופי למדיניות הפולנית מעורבות. מצד אחד, גרמניה הודיעה כי תתמוך בתגבור מיידי של הכוחות בגבול על ידי "FRONTEX", הסוכנות האירופית לשמירה על הגבולות. מצד שני, ארגוני זכויות אדם מבקרים בחריפות את הדיווחים על מניעת הכניסה בכוח, את ההחזרה הכפויה לבלארוס, ומזכירים כי אמנת הפליטים מחייבת את פולין לקבל את בקשות המקלט ולבחון אותם. רוברט האבק, מנהיג "הירוקים" בגרמניה, שצפויים לקחת חלק בממשלה הבאה, קרא לקבל את הפליטים וביקש ממדינות האיחוד "לפזר ביניהן" את המהגרים ומבקשי המקלט שמגיעים לפולין.

הקיצוניים בגרמניה מלהיטים את האווירה

גם בגרמניה הנושא גורם לסערה. משבר הפליטים ב־2015 היה נקודת מפנה בפוליטיקה הגרמנית, והביא לעלייתה של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" מהימין. סגירת הנתיב הבלקני אחרי המשבר והסכמים אירופיים עם טורקיה למניעת חציית גבול לא־חוקית לאיי יוון צמצמו משמעותית את מספר המהגרים הלא־חוקיים שנכנסים לגרמניה, אבל כעת הרוחות סוערות מחדש.

שר הפנים הנוכחי הורסט זיהופר כינס את הממשלה הגרמנית לכינוס חירום בשבוע שעבר, והורה ליישם תוכנית לפטרל בגבול המזרחי של המדינה עם פולין. כוחות המשטרה ובקרת הגבולות הגרמנים אינם מונעים מהמהגרים ומבקשי המקלט להיכנס, אלא רק רושמים אותם ומפזרים אותם במרכזי הקליטה השונים במדינה. "אנחנו לא רוצים שאף אחד ייכנס לגרמניה באופן שאינו מתועד", אמר זיהופר. לדבריו "מאות שוטרים גרמנים פרושים בגבול ביום ובלילה".

אבל על רקע הדיווחים הללו, ופתיחה מחדש של מרכזים לשיכון פליטים במזרח גרמניה, גם אלמנטים קיצוניים בקהילה מתחילים לנסות ולהתערב. בסוף השבוע עצרה המשטרה בברנדנבורג, מדינת המחוז שדרכה עוברים רוב הפליטים, כנופיה של יותר מ־50 חברי "הדרך השלישית" - תנועה ניאו־נאצית. הם התארגנו כדי "לפטרל" באופן עצמאי בעיירות הגבול עם פולין, חמושים בכלי נשק כמו מצ'טות וכידונים, במטרה להפחיד ואולי אף לפגוע במהגרים הנכנסים.

מרקל מאיימת על לוקשנקו

המשבר המתפתח עמד גם במרכז הדיונים של מנהיגי האיחוד שהתכנסו לפסגה בבריסל בסוף השבוע. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל איימה על לוקשנקו בסנקציות כלכליות נוספות, אם ימשיך לאפשר את ההגירה הלא־חוקית. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר לאיין האשימה אותו בשימוש בפליטים ומבקשי מקלט כנשק נגד האיחוד.

אבל נראה כי כמות המהגרים הפוטנציאליים הנמצאים בבלארוס הולכת וגוברת. החורף המתקרב עשוי להפוך את המצב בגבולות פולין וליטא לסכנה מוחשית לחלשים שבין המהגרים. אירופה שוב מוצאת את עצמה עם משבר פליטים הומניטרי אפשרי, הפעם בגבול המזרחי שלה, ועם חילוקי דעות משמעותיים כיצד לפתור אותו.