מהיום נשלם יותר: גל ההתייקרויות יצא לדרך

לא רק הדלק: המס על הכלים החד-פעמיים מתחיל היום ויעלה את מחירם עד פי שניים • גם מחירי המזון צפויים לעלות בתקופה הקרובה, לאחר שמספר חברות כבר הודיעו על כך • הסיבה לחלק גל מעליות המחירים היא העלייה במחירי השינוע, אך צריך לזכור כי השקל התחזק מאוד מול הדולר והאירו, ולכן לא בטוח שעליות המחיר מוצדקות

גל עליות מחירים / צילום: Shutterstock
גל עליות מחירים / צילום: Shutterstock

מהיום (ב') נתחיל לשלם יותר: בחצות התייקרו מחירי הדלק ב-23 אגורות לליטר דלק למחיר של 6.62 שקלים לליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי (עלייה של 3.6%). המחיר לליטר דלק בשירות מלא יזנק ל-6.83 שקלים.

הסיבה לזינוק במחירי הדלק נומקה בצמצום מקורות האספקה של מקורות הגז הטבעי באירופה, במחסור בפחם בסין ובסביבת המחירים בסגמנט השינוע הימי שמחיריה התייקרו במאות אחוזים.

הזינוק במחירי הדלק ישפיע לא רק על הכיס של הנהגים אלא גם על מוצרים ושירותים דוגמת שילוח מוצרים שרכיב הדלק מהווה נגזרת משמעותית בהוצאה. לקראת המכירות וההנחות של חודש נובמבר בזירה המקוונת (בלאק פרידיי ושות'), ההערכות הן שכבר נשלם יותר על משלוחים של מוצרים (גם אם המחיר מגולם במחירי המוצרים, והשילוח הוא לכאורה חינמי).

אלא שבמשק נשמעים גם קולות אחרים, הטוענים כי העלייה במחירי השילוח אינה הסיבה האמתית לגל עליות המחירים. "על העובדה שמחירי השילוח זינקו בשנה האחרונה אי-אפשר להתווכח, אבל מצדו השני של המתרס - השקל התחזק מול האירו והדולר, ולכך יש משמעות עצומה", אומר יבואן גדול לגלובס.

אותו יבואן מזכיר כי בחצי השנה האחרונה ירד שער האירו בכ-7.8% אל מול השקל (לשם המחשבה במאי טיפס שער האירו ל-4 שקלים לעומת שערו היציג כיום, 3.63 שקלים). "למי שמייבא סחורות שרובן מגיעות באוניות מאיטליה, מדובר ביתרון עצום. העובדה שהשקל כל-כך חזק נותנת יתרון לשוק הישראלי בפרט, ועלויות השילוח שמגיעות ל-2%-5% בלבד ממחיר המוצר, גם אחרי ההתייקרות של הבאת המכולות לישראל, מתגמדות לנוכח היתרון בערך המטבע.

"אם הייתי יבואן שפועל מאירופה, הייתי מעלה מחירים בלי ספק, אבל פה רוכבים על גל התייקרות הסחורות והשילוח, כש'מצניעים' את נושא המטבע שפועל היטב לטובת היבואנים והמשווקים. נדמה שמישהו רוכב על גל התייקרויות שבישראל אמור להשפיע הרבה פחות, אם בכלל".

המס על החד"פ נכנס לתוקף

מהיום מתייקרים גם הכלים החד-פעמיים בעקבות הטלת מס קנייה של 11 שקל לק"ג כלי אוכל חד-פעמיים העשויים מפלסטיק דק (עד 2 מ"מ). מטרת המס האמור היא סביבתית לאור ממדי הזיהום של הכלים, שרבים מהם מושארים כפסולת בטבע לאחר השימוש בהם, אלא שצרכני הכלים הללו שעבור רבים מהם הביקוש לכלים אלה מוגדר כקשיח, ישלמו יותר.

בין הצרכנים ניתן למנות את הציבור הדתי-חרדי ואת המגזר הערבי שלא בהכרח יאמצו את המלצת שר האוצר אביגדור ליברמן לרכוש מדיח כלים. החוק שאמור לצמצם את הצריכה של הכלים המזהמים דרך המחיר לא בהכרח יפחית את הכמויות הנצרכות, אבל יבוא לידי ביטוי בהתייקרות שתגיע גם לפי 2 בכלים הפשוטים ביותר בסגמנט החד-פעמי.

גם התירס והסויה מתייקרים

על התייקרות חומרי הגלם בכללם תירס וסויה התריעו היצרנים והמשווקים מזה זמן, וכעת ההתרעה עברה לשורת המחיר. מספר חברות כבר הודיעו על התייקרות צפויה, ובניהן מי עדן שעדכנה כי מ-1 בדצמבר היא צפויה לייקר את מחירי מוצריה לקמעונאים בשיעור של 1.7% ל-5%.

החברה נימקה לקמעונאים כי "מזה תקופה ארוכה שהחברה ספגה התייקרויות של עשרות אחוזים בעלויות הייצור עקב התייקרות חומרי גלם, עלויות ההובלה ועלויות הספקים המקומיים".

מי עדן לא לבד, וגל ההתייקרויות צפוי לכלול מזון מקטגוריות שונות בהם פסטה, מוצרי נייר, בשר ודגים ועוד.

מנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד, כתב בעמוד הפייסבוק שלו השבוע: "ימים קשים לפנינו. אפשר להגיד שלפנינו צונאמי של עליית מחירים". רביד מנה את התייקרות מחירי הדלק, את המס על הכלים החד-פעמיים ואת  המס על המשקאות הממותקים שייכנס לתוקף בעוד כחודשיים. "אלה רק חלק מהגורמים שיכבידו על הכיס של כולנו, ואם זה לא מספיק, גם הקורונה וההשפעות שלה עוד כאן", כתב.

בנוסף, רביד שיתף כי הספקים כבר הודיעו על עליית מחירים בשל הזינוק במחירי הובלת הסחורות.

ומה בהמשך? בתחילת 2022 נחווה גל התייקרויות נוסף: ב-1 בינואר יוטל מס קנייה על משקאות מתוקים על-פי רמת הסוכר שהם מכילים. גם פה המטרה היא להרתיע דרך המחיר את הצריכה הלא בריאה של המשקאות הללו. צרכנים שימשיכו לצרוך משקאות אלה, ישלמו גם 25% יותר מהמחיר הנוכחי.

עוד צפויים לעלות בתחילת 2022 תעריפי הארנונה בשיעור של כ-2%, וגם תעריפי החשמל צפויים לעלות בתחילת השנה הבאה.

גם הטיסות יעלו יותר

התיירים אומנם יכולים להיכנס מהיום לישראל, אבל גם על טיסות אנחנו צפויים לשלם יותר. הסיבה: התייקרות במסי הנמל שגובה רשות שדות התעופה מחברות התעופה. מדובר בהתייקרות של כ-10% לרמה של 30.36 דולר לנוסע, שתיכנס לתוקף בתחילת 2022.

בישראל ההתייקרות מתונה יחסית ביחס לנמלי תעופה אחרים בעולם, שבמקרה קיצון גם העלו את האגרות ב-90% (כך למשל בנמל התעופה הית'רו שבלונדון). מי שישלם על הפער במחירי המסים הם הנוסעים כמובן, לצד הצורך של החברות להתאושש ולחפות על ההלוואות שהן נטלו בתקופת הקורונה.