בליץ נאומים של האופוזיציה הוביל למשיכת חוק מיסוי משאבי הטבע

חברי כנסת מהאופוזיציה נאמו בזה אחר זה במטרה להקשות על הקואליציה לקדם את החוק • השר אלקין משך את הצעת החוק באופן זמני, מאחר שלוח הזמנים התקרב לזה שהוקדש כולו להצבעות על התקציב

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ניצחון לאופוזיציה: לאחר דיון בן 12 שעות בחוק מיסוי משאבי הטבע לקריאה שנייה ושלישית, משכה הקואליציה את החוק מהצבעה, מאחר שלוח הזמנים התקרב לזה שהוקדש כולו להצבעות על התקציב.

באופוזיציה נאמו בזה אחר זה חברי כנסת מש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית במטרה להקשות על הקואליציה לקדם את החוק. הם הקדישו את נאומיהם למיסוי על החד פעמי שהחל אתמול (ב') וגם להחלטת שר האוצר למנוע סבסוד ממשפחות חרדיות ודתיות שבהן הבעל לומד תורה כדי לעודד את שני בני הזוג לצאת לשוק העבודה.

הדיון במליאת הכנסת החל אתמול בבוקר בשעה 10:00, הסתיים קצת לאחר חצות לאחר שהשר זאב אלקין משך את הצעת החוק ואמר כי יחזיר אותה למליאה בעוד כשבוע מיד לאחר העברת חוקי התקציב.

הדיונים בהצעת חוק מיסוי משאבי טבע החלו במליאה עוד בתחילת השבוע שעבר ונפרשו על פני מספר ימים בהם חברי האופוזיציה המשיכו לנמק את ההסתייגויות הרבות שהגישו לחוק.

תשלום לפני פסיקה

חוק מיסוי משאבי הטבע מציע שינויים במנגנון גביית מס רווחי יתר עבור הקרן לאזרחי ישראל, בדגש על גבייה בעת מחלוקת לעניין גובה השומה בין רשות המסים לתאגידים. הכנסות הקרן מגיעות מתוקף חוק מיסוי רווחי נפט, משנת 2011 ("ששינסקי 1"), ועוסק במיסוי רווחי נפט וגז טבעי והפרק בחוק ההתייעלות הכלכלית לשנת 2015 העוסק במיסוי רווחים ממשאבי טבע נוספים, בעיקר כימיקלים מים המלח ("ששינסקי 2").

את החוק הגישה השרה אורית פרקש הכהן והוא מציע שינויים לפיהם במקרה שבו פקיד שומה הוציא שומה הגבוהה מהשומה העצמית של התאגיד, והתאגיד בחר לפנות לבית משפט, השומה אותה הוציא פקיד תשולם על ידי התאגיד, כולל 75% מגובה השומה שבמחלוקת (בנוסף לחלק שאינו שנוי במחלוקת), ולא ימתינו עד להכרעת בית המשפט. במידה ובית משפט יפסוק כי התאגיד שילם תשלום מס גבוה מידי, הוא יקבל החזר בתוספת ריבית והצמדה.

בהקשר לכך נקבע כי סכומי מס אלו שעדיין נמצאים בדיון בבית משפט לא יועברו לקרן לאזרחי ישראל, אלא לקרן ייעודית שתנוהל על ידי החשב הכללי והוא ישקיע את סכומי המס עד שהשומה תהיה סופית, או שיחזיר את סכומי המס שנגבו לתאגיד, במידה ובית המשפט יפסוק שסכומי המס שנגבו גבוהים מידי.

בנוסף נקבע על הגדלת התקופה שבמהלכה יכול פקיד שומה לאשר את השומה העצמית שהגיש בעל זכות גז ונפט או להוציא לו שומה מ-12 חודשים לשנתיים מתום שנת המס שבה נמסרו לפקיד השומה הדוחות הרלוונטיים, זאת בדומה לתקופה הנתונה לפקיד השומה בנוגע למשאבי טבע אחרים. התקופה נקבעה על שנתיים לדרישת חברי הוועדה, שציינו כי הארכה ארוכה מידי מנוגדת לתכלית החוק, שמבקש להכניס כספים לקרן האושר בהקדם.

בנוסף בחוק החדש נקבעה הגדלת שיעורי הקנסות במידה והפערים בין השומה שדיווח התאגיד לבין הסכום שנקבע שישולם בפועל, גבוהים מחצי מיליון שקל, ובמידה ולא הוכח שלא נהג ברשלנות. הקנס שתוכל הרשות להשית יעמוד על 15% מסכום הגירעון לדרישת הוועדה, כאשר נוסח החוק המקורי קבע 30%.

עוד במסגרת החוק דיווח שנתי לוועדת הכספים לעניין הכספים הנמצאים בקרן הייעודית שתנוהל ע"י החשב הכללי, וכאמור תכלול את כספי השומות שבמחלוקת, עד להחלטה חלוטה בעניינם, וכן דיווח לעניין הסכומים בקרן העושר עד להגעתה לסכום של מיליארד שקל.

מכחול לבן נמסר בתגובה להחלטת האופוזיציה להאריך את משך הדיבור במליאה כך שהצעת חוק קרן העושר לא תועלה להצבעה: "מדובר בשוד של כל אזרחי ישראל על ידי חברי כנסת חסרי אחריות וחסרי בושה. נמשיך לפעול בכדי שחוק קרן העושר, שיזמה השרה אורית פרקש הכהן יעבור, לטובת כל אזרחי ישראל. הם ימשיכו לדבר - ואנחנו נדאג לדור העתיד".