רק העלאה של שכר המינימום תבטיח יציאה מהמשבר הכלכלי

המחירים עולים ועולים, ואי-אפשר לחיות מ-29.12 שקל לשעה. העלאת שכר המינימום ל-40 שקל היא הדרך להחזיר אנשים לעבודה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

אי-אפשר היה לפספס את זה. בימים האחרונים התקשורת התמלאה בידיעות על מחסור חמור בעובדים. גני ילדים שנשארים סגורים בגלל מחסור חמור במטפלות וסייעות, הכשרות לנהגי אוטובוסים שנשארות ריקות בגלל מחסור חמור בנהגים. חנויות בגדים בהן מוכרות עובדות משמרות ארוכות כי אין מי שיחליף אותן. מטבחים שעומדים ריקים ואפילו - מחסור במתכנתים. למרות משבר הקורונה שהביא לשפל במספר המועסקים, הגענו בימים אלה לשיא בשיעור המשרות הפנויות.

רק בחודש יוני האחרון החליט שר האוצר לבטל את מנגנון החל"ת. צעד זה, שהשאיר מאות אלפי אנשים ללא פתרון הכנסה מיידי, הוצג על ידו כתמריץ להשבה של מובטלים לעבודה. אבל הנה עכשיו אנחנו עומדים 4 חודשים לאחר ההחלטה, אבל המובטלים לא שבים לעבודה.

לשאול את ביידן

האם יש עוד דרך להסביר מדוע כל כך הרבה משרות נשארות לא מאוישות? כדאי לשאול את נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. רק בחודש מאי האחרון הוא קרא למעסיקים להעלות את השכר כדי להחזיר אנשים לעבודה. "אנשים יחזרו לעבודה רק אם הם יקבלו משכורות הוגנות". אמר ביידן, "הציפייה שלי היא שככל שהכלכלה שלנו תחזור, חברות יספקו שכר הוגן וסביבות עבודה בטוחות. ואם כן, הם ימצאו הרבה עובדים". ביידן מצוי מאז שנבחר במאבק להעלאת שכר המינימום הפדרלי בארה"ב ל-15 דולר (למעלה מ-48 שקל לשעה), אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו. ההיגיון מאחורי העלאת שכר המינימום, כפי שמסביר זאת ביידן, הוא פשוט: "איש לא צריך לעבוד 40 שעות בשבוע, כפי שעושים כיום מיליוני אמריקאים, ועדיין להיות מתחת לקו העוני".

אבל לא צריך להרחיק עד לארה"ב כדי להבין למה אנחנו חייבים להעלות את השכר כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי שפקד את המשק בישראל. רק לפני חודשיים קרא מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, להעלות את שכר המינימום: "אנשים עושים חשבון ולא רצים לעבודות מזדמנות שמתגמלות בגובה שכר המינימום", הוא אמר. "למעסיקים לא תהיה ברירה אלא להעלות את המשכורות וזה דבר חיובי. טוב שאנשים יתוגמלו בהתאם לעבודה שהם משקיעים ההיצע מול הביקוש יתאזן גם בגובה השכר".

לראות את האנשים

אז מה יודעים נשיא ארה"ב ומנכ"ל הביטוח הלאומי שמסרבים להבין בממשלת ישראל? למה לא מצליחה הממשלה כאן אצלנו להתמודד עם המשבר הכלכלי? התשובה לכך היא שמאחורי המספרים והנתונים, מתקשים בממשלה לראות את האנשים. בגלל זה קיבלנו ביוני האחרון צעדים כואבים נגד המובטלים, בלי פתרונות נלווים שהצליחו לדאוג לאנשים, ובגלל זה מתקשים בממשלה להתמודד עם גל מחאות העובדים שפוקד את ישראל בחודשים האחרונים. הנהגים, העובדות הסוציאליות, הרופאות המתמחות, הסייעות במשפחתונים ועוד מגזרים שלמים מחו בחודשים האחרונים על תנאי העסקתם ורק אחרי הפעלה של כוח רב - איום בפיטורים המוניים, למשל - נענו בממשלה לדרישות העובדים.

בממשלה יכולים לבזבז זמן יקר, אבל רצוי שהם יבינו כבר עכשיו: רק העלאה משמעותית של השכר שלנו, ולא 'פייק' מתווה כפי שהציע השר ליברמן כעת, תבטיח יציאה מהמשבר הכלכלי שהגיע בזמן הקורונה. אפשר לציין את המובן מאליו שהמחירים עולים ועולים ושפשוט אי-אפשר לחיות מ-29.12 שקל לשעה, שהם 5,300 שקל בחודש, אבל אפשר פשוט להגיד שהעלאת שכר המינימום לשכר שיכבד אותנו ולא יגזור עלינו חיים בעוני - 40 שקל לשעה (7,280 שקל בחודש) - היא הדרך היחידה להחזיר אנשים לעבודה.

הכותבת מנהלת ארצית שותפה של תנועת 'עומדים ביחד' המובילה את קמפיין "מינימום 4" להעלאת שכר המינימום