גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כדי לגייס עובדים, צריך יותר מהברקה פרודית או פומפוזיות עשויה היטב

ענף ההייטק לא רק מאיים לפתות את עובדי ענף הפרסום לעבור לשורותיו, עכשיו הוא גם מעסיק אותם בתור מפרסם ● כך התברג הקליפ של נגה ארז לאמדוקס במדד הפרסומות המדוברות, לצד הקמפיין של am:pm שעוקץ את ההייטקיסטים והנסיך על העדשה של קרולינה למקה

 

נגה ארז בקמפיין אמדוקס / צילום: צילום מסך
נגה ארז בקמפיין אמדוקס / צילום: צילום מסך

לתחום ההייטק יש השפעה הולכת וגוברת על תחום הפרסום והשיווק, כשמצד אחד לקוחות הייטק הופכים להיות מפרסמים לכל דבר - חלקם עם תקציבי פרסום משמעותיים - ומצד שני הם גם איום משמעותי לתעשיות אלה, בגלל הפיתוי שהם מציבים בפני כוח-האדם שלהן.

לכן, הייתה זו רק שאלה של זמן עד שההייטק יתפוס מקום בצד המפרסם, וכפועל יוצא מזה, גם יקבל ייצוג במדד הפרסומות המדוברות. ואכן, שתי פרסומות הקשורות לענף הזה משתלבות החודש במדד. הראשון הוא הקמפיין של אמדוקס בכיכובה של היוצרת נגה ארז, שיצר משרד הפרסום מקאן תל אביב. השני הוא הקמפיין ל-am:pm שהצליח לגנוב את ההצגה עם פרודיה על גיוס העובדים להייטק - באמצעות קריאייטיב מדויק של משרד הפרסום ענבר מרחב, ותזמון חכם. 

אלי שני אלה מצטרף גם קמפיין מסורתי - הסרטון לקרולינה למקה של מקאן ת"א, שבו אסי עזר ובר רפאלי מייצרים גרסה חדשה לאגדת "הנסיכה על העדשה". 

"שלושת הקמפיינים מעלים אצלי את שאלת החיבור למציאות ולרוח התקופה", אומרת אשת הקריאייטיב שרי סימן טוב. "יש איזה הסכם לא כתוב שפרסומות הן לא דוקו. הן לא חייבות לייצג מציאות, ואפילו להפך: מרחב חופשי של יצירתיות ודמיון ובריאת מציאות נחשקת.

"אבל בשנים האחרונות קורה משהו שמתחבר למקום של הרשתות החברתיות בחיינו. יש פרסומות שחוסר החיבור שלהן מציק ממש, ויוצר אפילו התנגדות. קשה שלא לחשוב על הפער בין הנצנצים של הפרסומת לאפרוריות של מאחורי הקלעים".

בלי להתחשבן: am:pm מגייסים עובדים

"הרשת היצירתית עושה זאת שוב ומצליחה לייצר את התהודה המשמעותית ביותר בהשקעה כספית מינימלית", אומר שחר גור, סמנכ"ל מחקר בקבוצת יפעת. "הגולשים שיבחו את הקריאייטיב, והוא זכה למחוות רבות ברשת, כמו למשל מצד הסדרה 'קופה ראשית' של תאגיד השידור. מנגד, נרשם גם שיח ביקורתי על יחס בלתי הולם של הרשת לעובדיה".

מירן פחמן, בעל סוכנות הפרסום פונקט ומנהל קבוצת הפייסבוק Creative First: "לפי שופטי גרנות זה הקמפיין הקריאייטיבי המצטיין של החודש (כבוד לענבר מרחב), מה שמוכיח פעם נוספת כמה רעיון חזק ויוצא דופן יכול לעורר שיח יותר מאלף פרזנטורים או פרסומות מושרות, ובהרבה פחות כסף. אני בטוח שגם התוצאות העסקיות היו גבוהות בהתאם.

"לרשת המזון יש זהות מאוד ברורה ומבודלת, שפה עירונית שנונה ומתוחכמת, שלא מפחדת לצחוק כשצריך, כמו במקרה הזה, על קמפייני הגיוס של חברות ההייטק. התוצאה היא אהדה רבה שמתבטאת גם בקופות, אצל קהל מאוד ממוקד וכזה שלא מתחשבן על כל שקל".

דלית אורבך, קופירייטרית וסופרת: "מדובר בהברקה פרודית ויופי של קריאייטיב. מחשבה נוספת מביאה לשאלה על חשבון מי בעצם ההומור הזה. האם הקמפיין הצליח לעשות את העבודה ולגייס עובדים? או כמו שאמר לי השבוע מנהל הסניף מול הבית שלי, שנאלץ לעמוד לבד בקופה כי אין עובדים - 'כן, בפרסומות הם טובים, אבל כשמשלמים שכר מינימום ועם מעט הטבות, אף אחד לא רוצה לבוא לעבוד. הייטק זה לא'.

"אז הקמפיין חרך את הרשת, ובמונחים של עלות מול חשיפה עשה עבודה מצוינת. אבל בחיבור לחיים עצמם, שבו עולם התעסוקה והערכים שלו משתנים לנגד עינינו, הוא לא יותר מדחקה מגניבה".

ניר פרח, בעל סוכנות הבוטיק Team Perach לקריאייטיב ופרסום: "אף לקוח עוד לא כינס את משרד הפרסום שלו ואמר 'תעשו לי שילוט חוצות ויראלי', כי כולם רוצים סרטים ויראליים. כל לקוח מת שהסרט שלו יגרוף אלפי צפיות חינם. אבל מסתבר שאפשר גם אחרת: am:pm עשו בקמפיין שלהם שני דברים פנטסטיים, במקביל.

"מחד הם העלו קמפיין שילוט חוצות ויראלי, אולי הראשון בישראל, שהתהודה המשוגעת שלו הפיצה חינם את מסר ה'דרושים' שלהם, ובמקביל הם הצליחו לצעוק 'המלך הוא עירום', ולעקוץ את כל עולם ההייטק המתוחכם והמגניב שפינק אותנו בתקופה האחרונה בשורת קמפיינים יבשים ומשעממים". 

קמפיין am:pm / צילום: צילום מסך

מה הם רוצים: נגה ארז עם אמדוקס

גור: "מבחינת יצירת שיח, אמדוקס עשתה זאת בגדול החודש, עם נתון יוצא דופן של 12.7 מיליון צפיות. עם זאת, ניתוח השיח סביב הקמפיין מעיד על ציניות וביקורתיות רבה, גם כנגד מסרי הקמפיין הערכיים המשמשים לתוכן פרסומי, וגם אכזבה מסוימת מנגה ארז על השתתפותה במהלך".

פחמן: "נדמה שהמדד המרכזי של חברות ההייטק בארץ הוא ש'ידברו עליהן', ואם זה אכן כך, הרי שהפרסומת של אמדוקס הצליחה בגדול. הקמפיין הוא בעצם קליפ לשיר חדש של נגה ארז, הפופולרית בעיקר בקרב קהל היעד שאותו החברה רוצה לגייס.

"בולטות ויצירת שיח הם מרכיבים חשובים להצלחה של קמפיין, אך אינם מספיקים. נשאלת השאלה כמה השיח הצליח להידבק לאמדוקס, והאם החברה הרוויחה נקודות תדמיתיות אמיתיות כתוצאה מהחיבור, או שבסופו של דבר זה קמפיין נהדר לזמרת היצירתית".

סימן טוב: "הקמפיין הזה מביא איתו רוח של פוזה בטעם של פעם. שלל אימג'ים וסלוגנים עם משפטי העצמה בנאליים, וגולת הכותרת - קליפ יפהפה עם האיט-גירל הכי לוהטת, נגה ארז. באמת יופי, ופרסום אכן אמור גם להציב איזה חזון שהארגון יתיישר מאחוריו. אך האם הקמפיין עושה את זה? אולי מהמקום שאמדוקס היו בו עד עתה זו קפיצת דרך היסטורית, אבל ביחס למותגים אחרים מה'מגזר' לא ממש make it amazing".

פרח: "קמפייני הגיוס של ההייטק שהציפו את ישראל בחודשים האחרונים חשפו את עולם הפרסום במערומיו, כש-99% מהקמפיינים היו שבלוניים, צפויים ומשעממים, הראו צעירים מגניבים מחייכים ולידם משפט השראה לעוס ומיושן. שונים בנוף היו אמדוקס, שהחליטו במהלך אמיץ לשבור 180 מעלות הצידה ולעשות משהו שונה לחלוטין.

"הבעיה היא שהוא היה כל כך שונה, שלא היה ברור מה הם רוצים מאיתנו. לשדר קטע מקליפ של נגה ארז בפריים-טיים, ולחתום אותו Make it Amazing גובל בביזאריות. עשרות אלפי ישראלים ישבו על הספה בבית, ראו את הסרטון, והחליפו מבט מבולבל עם בני או בנות הזוג שלהם.ן, כאילו רוצים לומר 'תזכיר לי לקנות 2-3 אמדוקס בפעם הבאה שנלך לסופר'".

אורבך: "באמת אמייזינג שמישהו חושב שאם נגה ארז יצרה שלהבת, אזובי הקיר ירוצו לאמדוקס. פומפוזיות מופרכת, אם כי עשויה היטב, המשמשת עלה תאנה לעבדי ההייטק שיראו כוכבים רק כשהם יוצאים מהעבודה. מזל שיש את am:pm לקרקס את הקרקס".

הנסיך המפונק: אסי עזר עם קרולינה למקה

גור: "הפרסומת הצליחה להתברג אל צמרת המדד, למרות שעשתה פחות רעש מהקמפיין המשותף הראשון של אסי עזר ובר רפאלי. לצד היקף צפיות מרשים, השיח סביב הפרסומת היה דל ולא מהותי, כאשר עיקר המחמאות מיוחסות דווקא לעזר". 

אסי עזר בקמפיין קרולינה למקה / צילום: צילום מסך

פחמן: "אני רק יכול לנחש שהסרט הזה נועד לחזק גיבנת שיווקית של החברה, שאולי לא נתפסת איכותית מספיק למשקפי ראייה בהשוואה למתחרות הגדולות שלה. הבריף, אם כך, היה מאוד רציני ומדעי - אבל הסרט מלא חן והומור, ובכל זאת מצליח להעביר את כל המסרים הנדרשים. משימה לא קלה בכלל, אבל משרד הפרסום היחסית חדש של החברה, מקאן, עמד בה בגבורה ואף הצליח לייצר שיחונת על הדרך. יפה".

סימן טוב: "הנה פרסומת אגדה, עם סצנה הכי לא מהמציאות, אבל במקרה הזה כמו שצריך. הסרט מצליח להעביר באופן הכי חינני גם את כל היתרונות של המוצר החדש, וגם לשמור בקטנה על סיפור היחסים ה'עוינים' בין עזר לרפאלי. המותג מצליח בכל פעם מחדש לרענן ולהפתיע, למרות השימוש בסלבים הסובלים מחשיפת יתר".

פרח: "לפעמים, כשלוקחים אלמנט מרכזי בסרט והופכים אותו לחלוטין, הוא הופך את הסצנה למעניינת יותר. בסרט של קרולינה למקה, מגדרית היה מתבקש שדווקא בר רפאלי תהיה הנסיכה ואסי עזר יקריא את הסיפור, אבל היפוך התפקידים הופך את הסרט למודע לעצמו, ומכאן למעניין יותר.

"עזר מגלם את הנסיכה המפונקת המתעמרת במשרתים שלה באופן הכי 'אסי עזר'י' שיכול להיות, בדיוק כמו שהיית מצפה ממנו. ללמדנו שהוא לא רק פנים יפות לפוסטרים, אלא גם פרזנטור שיודע לשחק תפקיד".

עוד כתבות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר