עליית האינפלציה מביאה את הזהב לשיא של חמישה חודשים

הטיפוס בערך המתכת היקרה המשמשת כנכס מקלט מלווה סימנים אחרים לכך שמשקיעים מתחילים לחפש יותר הגנה מעליית מחירי הצריכה ושיעורי הריבית

זהב. נכס שמשקיעים משתמשים בו כדי להתגונן מפני אינפלציה / צילום: Shutterstock, 3Defokes
זהב. נכס שמשקיעים משתמשים בו כדי להתגונן מפני אינפלציה / צילום: Shutterstock, 3Defokes

מחירי הזהב עלו לרמה הגבוהה ביותר מזה חמישה חודשים, סימן לאי הנחת הגובר שהאינפלציה תאט את הכלכלה ותחתור תחת העליות העקביות בשוק המניות.

החוזים העתידיים הסחירים ביותר על זהב ירדו ב־0.1% ביום שני ל־1,866.60 דולר לאונקיה אבל נותר מעט מתחת לרמה הגבוהה ביותר שהייתה באמצע יוני. מחיר האונקייה זינק בכמעט 3% לאחר שהנתונים הראו שהאינפלציה עלתה בקצב השנתי הגבוה ביותר מזה שלושה עשורים באוקטובר.

הטיפוס הפתאומי של המתכת המשמשת כנכס מקלט מדגים את החרדה הגוברת של משקיעים מכך שהאינפלציה תימשך זמן ארוך ממה שצופים בכירי הפדרל ריזרב, ותגרום לכלכלה להיכנס לתקופה של צמיחה מדשדשת ועלייה במחירים לצרכנים. זה בסופו של דבר יפגע בשולי הרווח של תאגידים ויאיים על מניות, אומרים כמה אנליסטים. משקיעים אוהבים את הזהב בגלל ההיסטוריה שלו כמצבור ערך ונוטים לרכוש זהב כשתחזית הצמיחה מעוננת או כשהם צופים אינפלציה גבוהה יותר.

לפני שבוע שעבר, שנת 2021 שהיו בה מעט תנודות במתכת נראתה כסימן לכך שבוול סטריט בטוחים שהאינפלציה תתקרר. אבל לאחרונה, סוחרים החלו להמר יותר ויותר שאינפלציה עיקשת תכריח את הפדרל ריזרב להעלות את שיעור הריבית בשנה הבאה מהר ממה שציפה לעשות. זה צמצם את הפער בין תשואות מאגרות חוב של הממשלה בטווחים הקצר והארוך, תופעה המוכרת כיישור עקומת התשואה שמחזקת את החששות לגבי הכלכלה.

ביחד, התנודות האחרונות בזהב ובחלקים של שוק אגרות החוב מראות שכמה סוחרים צופים שהשילוב של בעיות בשרשראות אספקה וביקוש רב מצד הלקוחות יימשכו זמן רב בעתיד. כמה אנליסטים חוששים שאינפלציה לטווח ארוך יותר עלולה לאיים על ראלי שהרים את מדד S&P 500 השנה ב־25% והביא את המדד לסגור בשיא לא פחות מ־65 פעמים.

"אנו ממש רואים את המשקיעים אומרים, 'ובכן, האינפלציה הזו עשויה להיות מעט יותר דביקה, אז אנחנו צריכים להוסיף גם מתכות יקרות", אמר כריס גפני, נשיא שווקים עולמיים בבנק TIAA. הוא המליץ ללקוחותיו להגדיל את הקצאות הזהב שלהם לכיוון הקצה העליון בטווח הרגיל של 5% עד 10% שהוא מייעץ להחזיק.

קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים אחרים קנו זהב בכמויות גדולות בשבוע שנגמר ב־9 בנובמבר, ודחפו את ההימורים השוריים על המתכת לרמה הגבוהה ביותר מאז מוקדם יותר השנה, על פי נתוני על חוזים עתידיים ואופציות שניתן לראות במועצת המסחר בחוזים עתידיים על סחורות. סך ההימורים השוריים עלו בכמעט 50% לעומת השבוע שלפני כן.

המומנטום הזה מלווה סימנים אחרים לכך שמשקיעים מתחילים לחפש הגנה גדולה יותר נגד המחירים הגואים והעלאות שיעורי הריבית. הביקוש מצד משקיעים לאגרות חוב מוגנות בפני אינפלציה ל־30 שנה של משרד האוצר, המציעות החזרים המשתנים על פי מדד המחירים לצרכנים, הביא את התשואות שכבר היו שליליות לאחרונה לשפל חדש.

החזרים יורדים מאגרות חוב באיזון לאינפלציה תמכו במחירי הזהב בגלל שהמתכת לא מציעה הכנסה קבועה פשוט עקב החזקתה אלא הופכת לאטרקטיבית כשההחזרים מאג"ח ממשלתיות לטווח ארוך נמצאים בנסיגה. אפילו בזמן שנתוני האינפלציה הניעו טיפוס בחזרה בשבוע שעבר, ההחזר על אגרת חוב בנצ'מרק של משרד החוץ לעשר שנים נסגר ביום שני על 1.621%. זה עדיין הרבה מתחת לשיא של אגרת החוב ב־2021, 1.749%, אליו הגיעה בסוף מרץ.

בסימן נוסף לאופטימיות לגבי זהב, משקיעים קנו מניות של חברות כרייה, שנוטות לנוע בתנודות גדולות יותר מהמתכת עצמה. מניות הרשומות בארה"ב של Barrick Gold Corp עלו ב־7.3% בשבוע האחרון, בזמן שמניות Newmont Corp מקולורדו עלו בכמעט 5%. קרן הסל VanEck Gold Miners עלתה ב־6.1%, צמצמה הרבה מירידתה רוב השנה ועברה את הירידה של מדד S&P 500 ב־0.4% באותו זמן.

מחירי זהב גבוהים מ־1,850 דולר צפויים למשוך כסף חדש של משקיעים, וסכום של 1,900 דולר כבר נראה על פני האופק, כך כתבו אנליסטים של סיטיבנק במכתב ללקוחות בשבוע שעבר.

"למרות שגם הדולר והתשואות על אג"חים בארה"ב עולים לאחרונה, נראה שהזהב מצא את המסלול שלו והוא מתמקד במקומם בתמונת האינפלציה המטרידה", כתב אד מאיר, יועץ המתמחה במתכות בחברת הברוקרים ED&F Man Capital Markets בהודעה.

משקיעים רבים השתמשו בהחזרים היורדים בהשוואה לאינפלציה, או ההחזרים הריאליים, להצדקת כמויות הכסף המוזרם לשוק המניות. אבל ישנם אנליסטים שמזהירים שחרדות אינפלציה גדולות יותר וחששות שהפד לא יכול להכיל אותן מרחפות מעל התקדמות השוק באופן כללי לקראת החורף.

ובכל זאת אנליסטים רבים עדיין רואים צמיחה חזקה ברווחים שתומכת במדדים הגדולים ומגבילה חלק מהביקוש לזהב. המחירים נותרו מעט נמוכים בשנה זו והם עדיין נמוכים ב־10% מהשיא של יותר מ־2,050 דולר אליו הגיע הזהב באוגוסט 2020.

כוח נוסף שעשוי לעמעמם את התחזית לזהב: כמה ממעריצי הביטקוין חושבים שמטבע הקריפטו יחליף את הזהב כגידור נגד אינפלציה, אם כי אנליסטים רבים מטילים ספק בהנחה זו, ומצביעים על כך שביטקוין נטה להציג ביצועים טובים בתקופות ראלי של השוק ולא נבחן אף פעם בעת ירידה ממושכת או אפיזודה של אינפלציה.

ישנם אנליסטים החוששים שקפיצה בתשואות והתחזקות של הדולר עשויים להאט את הרווחים. מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, המודד את ערך המטבע האמריקאי אל מול 16 מטבעות אחרים, הגיע לאחרונה לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז ספטמבר 2020, וזה הופך את הזהב, שמחירו נמדד בדולרים, ליותר יקר עבור קונים במדינות אחרות. קפיצה בהחזרי אג"ח עשויה להגדיל את ערך הדולר אפילו יותר, ולהפוך את ההכנסה מאגרות חוב ליותר אטרקטיבית למשקיעים הרוצים לראות החזרים.

בכירי הפדרל ריזרב וכלכלנים אחרים צופים שהאינפלציה תצטנן בשנה הבאה, ואולי תקל חלק מהלחץ על צרכנים שמשלמים יותר על מוצרי צריכה ועל דלק.