גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרתף של תחנת לב הבירה: במשטרה אומרים "תא שהייה", אני קורא לו "כלוב"

קוראים לו א' והוא קטין ● באחד הלילות הוא ישב בכיכר ירושלמית יחד עם חברתו ועישן ג'וינט ● זמן קצר אחר כך הוא מצא את עצמו אזוק בידיים וברגליים בתא מעצר צפוף ללא מים, אוכל או מקום לעשות בו את צרכיו ● משטרת ישראל: "האכיפה בוצעה כדין"

תחנת לב הבירה / צילום: בר - אל
תחנת לב הבירה / צילום: בר - אל

אני מודה: יש אירועים שמערערים אותי גם אחרי כל הדרך שעשיתי וכל המראות שראיתי בעל כורחי. אירועים שהתרחשותם לוחצת על כפתור מצוקה פנימי שהופכת אותי לדרוך, מריר וזועם. האירוע ה"קטן" לכאורה בתחנת לב הבירה של משטרת ישראל בירושלים, שמיד יתואר פה, הוא אחד מהם. מהרגע שנחשפתי אליו, הכפתור נלחץ. העובדה שהמשטרה עד לרגע זה לא העבירה תשובה רשמית לסניגוריה הציבורית רק מעצימה את התחושות הרעות.

אל חשש, לא מדובר באיזו התעללות חודרנית ומדממת או במעשה מהסוג שהיה זוכה לכותרות. "סתם" סיפור על קטין ללא עבר פלילי שעישן ג'וינט ונתקל בשורת שוטרים ששכחו את חובותיהם ואת זכויותיו ונאלץ לבלות לילה באחד מ"כלובי" תחנת המשטרה כשהוא אזוק ברגליו ובידיו משל היה הרוצח הסדרתי הנודע טד בנדי.

לילה שבסופו הוא יצא בוכה, רמוס ומבוהל. לילה שלהערכתי בעקבותיו נולד כפתור מצוקה פנימי בתוך אותו קטין שכבר ילווה אותו כל חייו, בלי שום הצדקה או סיבה. לילה שמחריד אותי לא רק בגלל ההזדהות עם אותו קטין, אלא בעיקר בגלל מה שזה מלמד על המערכת: רמיסת זכויות שקבועות בחוק ובעיקר אדישות לעוול שנוצר אצלם בבית. אז הילד יישאר ב"כלוב" עוד כמה שעות? בשביל זה להעיר קצין תורן?

הכל התחיל בג'וינט

קוראים לו א' והוא קטין. באחד הלילות הוא ישב בכיכר ירושלמית, שבה יושבים קטינים כמותו, יחד עם חברתו ועישן ג'וינט. שוטרים שהגיעו למקום (כאמור, מקום מוכר וידוע לכל במאפייניו אלה) ראו שהוא לקח שאכטה וניגשו אליו. לטענתו הוא מיד הפסיק והניח את בדל הסיגריה על הרצפה, סמוך לרגליו. אחד השוטרים אמר לו שהוא לא יכול לקנוס אותו על הג'וינט, אבל הוא ייתן לו קנס על השלכת פסולת. זה למצער מה שהקטין הבין.

"ועכשיו אתה בא איתי לתחנה", אמר לו אותו שוטר. ומה עם החברה? בכל זאת קטינה ואמצע הלילה בכיכר העיר. "אל תדאג, 20 דקות נחזיר אותך לכאן. שהיא תחכה לך". הקטין לא מתנגד. אין לו עבר פלילי והוא לא מבין בדברים האלה, אז הוא מאמין לשוטרים שמכניסים אותו לניידת, לוקחים אותו לתחנה ושם - אנחנו כבר באזור שתיים בלילה - אוזקים אותו ברגליו ובידיו וזורקים אותו לאחד התאים. עכשיו הוא מתחיל לבכות. מה עשיתי? חברה שלי מחכה שם. אמרתם 20 דקות. אין עונה ואין שומע.

רגע של עברית משפטית: בתחנת המשטרה לב הבירה יש מרתף שמגיעים אליו אחרי ירידה בגרם מדרגות ובהמשך עוברים מסדרון. בסופו יש שלושה או ארבעה תאים קטנטנים שנראים כמו כלובים של חיות. במשטרה מכנים אותם "תאי שהייה". הסניגורים קוראים להם, כאמור, "כלובים". אם זכרוני אינו מטעה אותי מדובר בתאים של שני מטר רבוע, תחומים בשלושה קירות ובחזיתם דלת רשת מבורזלת. אין בהם מים או שירותים. העצורים עומדים או יושבים שם על הרצפה.

פעם טיפלתי בעצור שנאלץ לעשות את צרכיו בכלוב פשוט כי לא נמצא שוטר שייקח אותו לשירותים שנמצאים בקצה השני של התחנה הענקית הזו. מבירורים שערכתי לקראת כתיבת טור זה, הבנתי שמצב הדברים לא השתנה. "גם אם באים סיירים, אתה חושב שיש להם סבלנות או חשק ללכת 200 מטר לקצה השני של התחנה רק כדי לאפשר לאיזה הומלס להטיל את מימיו? הפכת תמים, אלבשן", גיחך על שאלתי סניגור ותיק.

"כשאתפנה אטפל בו"

נחזור לקטין, שהוא כזכור, ללא עבר פלילי ומעולם לא נפגש עם רשויות האכיפה עד כה. דמיינו אותו, או יותר טוב את בנכם הקטין, נעול באותו כלוב, אזוק בידיו וברגליו. מבוהל עד לשורשי נשמתו. בארבע וחצי לפנות בוקר מגיעה לתחנה עו"ד לימור זקן מהסניגוריה הציבורית בירושלים, שהוזמנה בטעות (כן, לפעמים גם לרמוסים יש מזל). היא מבקשת לפגוש אותו. מביאים אותו אזוק ודומע. היא נחרדת ומבררת אצל השוטר מדוע הוא אזוק? ונענית שהוא עצור.

מעצר, אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

את עו"ד זקן זה לא מרגיע. היא הראשונה לדעת ששימוש עצמי של קטין לא מאפשר מעצר. היא מתקשרת לחוקר ודורשת שיחקור אותו מיד וישחררו. הוא לא מתרגש. לא מעורכת הדין הזועמת ולא מהקטין ההרוס. לדברי זקן, הוא ענה לה ש"יש לו עוד אירועים. הוא יגיע אליו בהמשך".

"לא הצלחתי לצאת מהתחנה", מספרת עו"ד זקן. "הילד בטראומה, במצב לא טוב, סובל מאסטמה ונחנק בכלובים. אז התקשרתי שוב לשוטר וביקשתי שיקשר אותי לקצין התורן כי אני דורשת שהילד ישוחרר מיד. זה מעצר לא חוקי". התשובה שקיבלה זקן הייתה חד משמעית: לא יקרה. הקצין אינו בתחנה "ואני לא מתכוון לתת לך לדבר איתו... כשאתפנה אטפל בילד".

לשאלתה הוא גם אומר שטרם הזמין את ההורים שגרים מחוץ לירושלים. עו"ד זקן דורשת שיכתוב מזכר גם על השיחה הזו. היא יוצאת מהתחנה, אבל בוערת מזעם.

למחרת היום, לאחר שנחקר קצרות, הוא שוחרר כצפוי והתיק נסגר. עו"ד עינב שהם, מנהלת מחלקת הנוער של הסניגוריה הציבורית בירושלים פנתה למחרת במכתב בהול למפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן.

היא תיארה כיצד כל חוליה בשרשרת האכיפה פעלה בניגוד להוראות הדין וסיכמה כי "התמונה העולה מהשתלשלות האירועים מטרידה ומצביעה על חוסר אכפתיות למצבו של הקטין, חוסר הבנה וחוסר הפנמה של זכויותיהם של הקטינים בהתאם לקבוע בחוק הנוער". מכתבה למפקד המחוז לא נענה עד עתה.

לפני 40 שנים, נתפסתי מנסה לגנוב גיליון "מעריב לנוער" מאחת החנויות בשכונת ילדותי בבת-ים. בעל החנות תפס אותי בחוזקה ביד אחת ומנע ממני לזוז עד שעובד אחר של החנות מיהר להזעיק את אמי שבאה בריצה, שילמה עבור העיתון ולא הפסיקה לבכות. זה לא נמשך לילה שלם. לא נזרקתי לשום כלוב במרתף של תחנת משטרה ולא אזקו את רגלי או את ידי. בניגוד לסיפור של א' - התפיסה שלי הייתה מוצדקת. פשעתי. ולמרות כל ההבדלים, כשנחשפתי למה שקרה לא', הכאב ההוא ביד ימין, בדיוק במקום בו תפס בי בחוזקה בעל החנות, חזר להציק. הכפתור הפנימי נלחץ.

תגובת המשטרה

ממשטרת ישראל נמסר: "תיאור המקרה רצוף אי דיוקים עד כדי עיוות המציאות לחלוטין. החשוד נתפס עם חומר החשוד כסם בניגוד לחוק שאותו ניסה להשליך כשהבחין בשוטרים. בחיפוש על גופו נמצאה שקית נוספת עם סמים. האכיפה בוצעה כדין ללא שימוש בכוח כלל. נוכח העובדה שמדובר בקטין, לא ניתן היה לרשום לו דוח לפי החוק, ולכן נלקח לתחנת המשטרה והחומר נתפס. בניגוד לנטען, אביו עודכן כנדרש פעמיים ולא היה מעוניין להגיע לחקירה ואף הצעיר קיבל על כך הודעה (מתועד ומוקלט). לאחר שנחקר כחוק, תוך שמירה על זכויותיו, הוא שוחרר בשעות הבוקר לדרכו ונוכח נסיבותיו האישיות הועבר דיווח לשירות מבחן לנוער והוחלט לסגור את התיק ללא כל סנקציה פלילית".

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם