בנימין נתניהו | טור סופ"ש

לא הגבלות על הכהונה או ההתמודדות: החוק שהוציא את נתניהו מהכלים

גם ביולי 2018 וגם השבוע, נתניהו ניסה לבלום את חוק הפייסבוק - נראה היה כמעט שהחוק הזה מרתיח אותו יותר מהחוקים שנועדו להגביל אותו מלחזור למשרד ראש הממשלה • בהבדלי סגנון, אי אפשר לחשוד במכון הישראלי לדמוקרטיה שהביע התנגדות עקבית לחוק מאז 2018

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ביולי 2018 בלם נתניהו את חוק הפייסבוק שקידמו אז בצוותא השר לשעבר גלעד ארדן והשרה איילת שקד רגע לפני שעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. למורת רוחם של השרים המקדמים, הוציא נתניהו את ההודעה הבאה מטעם סיעת הליכוד: "מחשש לפגיעה בחופש הביטוי וכדי להבטיח את זכותם של אזרחי ישראל להביע ביקורת חופשית ברשת, ראש הממשלה נתניהו ביקש לעצור את חקיקת 'חוק הפייסבוק' ולהחזירו למתכונתו ולתכליתו המקוריות - מניעת הסתה לטרור ברשת. ראש הממשלה סבור כי הנוסח הנוכחי של החוק מאפשר פרשנות מרחיבה שעלולה לאפשר צנזורה של דעות ופגיעה קשה בחופש הביטוי במדינת ישראל".

שני הנאומים הלוחמניים שנשא השבוע בכנסת כאשר חוק הפייסבוק חזר, והפעם דרך ח"כ מאיר יצחק הלוי מסיעתו של גדעון סער, ממש לא נועדו לנגח את הקואליציה כבשגרה. נתניהו מתנגד לחוק שעבר בקריאה טרומית כפי שהתנגד אז לחוק כשהוביל אותו בכיר במפלגה שלו. נראה היה כמעט שזה מרתיח אותו יותר מהחוקים שנועדו להגביל אותו מלחזור למשרד ראש הממשלה. נתניהו נאם לפני שעלה החוק להצבעה ולאחריו כאשר עברה הכנסת לדון בחוק למיסוי מוצרי טבק הוא ביקש את זכות הדיבור ושוב חזר לחוק הפייסבוק.

"שיהיה ברור, כולנו נגד שיח אלים ופוגעני בין אם הוא מתנהל ברשתות החברתיות, בין אם בתקשורת ובין אם בדיאלוג בין שני בני אדם, אבל כפי שאנחנו לא מצמידים שופט לכל לשיחה בין שני בני אדם ככה אנחנו לא צריכים להצמיד שופט כדי לצנזר את הרשתות החברתיות. כי פגיעה בחופש הביטוי ברשתות היא פגיעה אנושה בדמוקרטיה. גם כך לצערי מלכתכם כבר נעשית על ידי חברות התקשורת שמצנזרות באופן שיטתי את הימין", אמר נתניהו.

והחוק אכן מרחיק לכת. ח"כ יצחק הלוי לקח את החוק של ארדן ושקד והוסיף לו נדבך נוסף. לא רק שבית המשפט המחוזי יכול להוציא צו לבקשת תובע להסרת תוכן כאשר נעשתה עבירה פלילית ויש אפשרות ממשית של המשך הפרסום אשר יפגע באדם או בביטחון המדינה. אלא שגם אם יש חשש לפגיעה ב"שלומו הנפשי" של אדם יוכל בית המשפט להתערב. בכל מה שייכתב בכל אתר אינטרנט כאשר השופט יכול להיזקק לראיות אף אם אינן קבילות בבית משפט ושר המשפטים יוכל להתקין תקנות נוספות.

במפלגת העבודה שינו את העמדה

אי אז ב-2018 היו אלה חברי הכנסת ממפלגת העבודה שהתנגדו לחוק של ארדן, השבוע הם שינוי פוזיציה והצביעו בעדו. נתניהו לעומתם נשאר באותה עמדה ותקף את החוק נחרצות. גורם בליכוד אמר השבוע כי "הערוצים הוותיקים הם אלו שמעלימים את מחדלי ממשלת בנט, לפיד, עבאס, סער וברשתות החברתיות ניתן לחשוף את ערוותן. לאחר החוק הזה יבוא חוק נוסף ולאחריו עוד חוק. נתניהו נאם בנושא משום שהוא הבחין לפני שכולם שזה קורה ולמעשה הוא זה שעוצר לבדו את הגל האנטי דמוקרטי של הקואליציה".

בהבדלי סגנון, אי אפשר לחשוד במכון הישראלי לדמוקרטיה שהביע התנגדות עקבית לחוק מאז 2018. ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר כתבה אז לנתניהו: "הצעת‏ החוק ‏משקפת ‏גרעין ‏של ‏אמת. ‏מוצדק ‏להתמודד ‏עם ‏תוכן ‏פוגעני,‏ בעיקר‏ כזה ‏המסית‏ לטרור ‏ואלימות, ‏ברשתות ‏החברתיות. ‏אבל, ‏הצעת ‏החוק ‏התנפחה ‏לממדים ‏כמעט‏ מפלצתיים, ‏רחוקים‏ מן ‏הרציונלים ‏שבגללם ‏הוגשה ‏לכתחילה, ‏והיא ‏משקפת‏ פגיעה ‏רחבה‏ מאד ‏והסדר‏ ברמת‏ חודרנות ‏שאינו ‏קיים ‏באף ‏מדינה ‏אחרת‏ בעולם, ‏כולל, ‏למשל, ‏גרמניה‏ אשר ‏הסדירה ‏לאחרונה ‏את ‏הסוגיה ‏בחקיקה".‏‏

בתקווה חדשה מצדם להוטים להעביר את החוק. מהיוזר של המפלגה צייצו לאחר נאומו של נתניהו השבוע: "מעניין למה יו"ר האופוזיציה חושש כל כך מחוק שמבקש למנוע הסתה והפצת פייק ניוז". אבל השאלה האמיתית היא מדוע סער נחוש כל כך לשלוט בשיח ברשתות החברתיות ולהגביל אותו, ואיך קרה שחוק שנועד למנוע הסתה לטרור הופך להיות חוק להגבלת השיח בכלל. מי מגדיר פגיעה נפשית? ומה יהיה סט התקנות שיתווסף לחוק בהמשך? לסער פתרונים.

קנאביס, מתחילים

לישיבת הפתיחה של ועדת הקנאביס בראשות ח"כ שרן השכל שתתקיים בשבוע הקרוב הוזמנו כל השרים הרלוונטיים ונציגי המשרדים. רק השבוע אושרה במליאה הקמת הוועדה בחסות איומים קואליציוניים ולחצים כבירים ונראה שהשכל לא מבזבזת זמן. מאז 2015 היא דוחפת את נושא הסדרת הקנאביס בכנסת ללא הצלחה, בכל פעם היוזמה נתקעת או בכנסת, או במשרדי הממשלה או בוועדות מיוחדות שהוקמו במיוחד כדי להעביר את החוקים. הפעם היא לא מוכנה להותיר את הנושא בידיים של אף אחד אחר, גם לא של שותפה לדרך ח"כ רם שפע יו"ר ועדת הסמים בכנסת. היא קידמה את החוק בתקיעת מרפקים ודרשה ועדה וסמכויות תוך איומים וזה עבד לה. מבחינתה בתוך 20 דיונים בוועדה בראשותה חוק הסדרת הקנאביס הרפואי ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל.

השבוע בזמן ההצבעה על הקמת הוועדה במליאה העלה ח"כ משה ארבל מש"ס תהיות בדבר החיוניות של ועדה נוספת לצורך אישור החוק בכנסת. "גברתי משמשת יושבת-ראש ועדת החינוך של הכנסת. מה היה כל כך גרוע אילו ועדת הכנסת הייתה מאשרת את העברת החוק לוועדת החינוך בראשותך? הצורך הזה לבוא ולהקים ועדה מיוחדת נוספת, שאיננה קצובה בזמן - קרי, עוד תקן ועוד ג'וב למנהלן, ולעוד יועץ פרלמנטרי, כאשר גברתי יושבת עכשיו, וזה תקדים חריג שבחריג, כיושבת ראש של שתי ועדות בכנסת במקביל.

"עכשיו, רשימת הוועדות שאת חברה בהן ארוכה מאוד, במקרה יצא לי לראות בגוגל: ממלאת מקום בוועדת החוץ והביטחון; יושבת-ראש ועדת החינוך של הכנסת; יושבת-ראש הוועדה הזו; חברה בוועדת הכנסת. בסוף, בסוף עבודה פרלמנטרית היא גוזלת זמן. היא שואבת זמן... אין שום הצדקה עניינית להקמת ועדה נוספת, עם עוד מנגנונים, עם עוד ג'ובים, ועם עוד משאב של זמן, שאני בטוח יגזול לך גם מהתפקידים החשובים האחרים שאת עושה - ואת עושה אותם טוב".

הערותיו של ארבל בדבר הקמת הוועדה המיותרת הם נחלת חברי הכנסת בקואליציה בכלל וחברי סיעתה של השכל בפרט (שלא בפניה). חלקם התלוננו השבוע על כך שהם נדרשים לגבות את מאבקיה של השכל ללא תיאום מראש וכך היה בין היתר כאשר הודיעה שחברי תקווה חדשה לא יצביעו עם הקואליציה עד שתוקם עבורה הוועדה הנחשקת. מחד, השכל אחרי שבע שנות כנסת עייפה מהבטחות ולוקחת את גורלה בידיה, מאידך היא לא מהססת לדרוך בדרך על מי שצריך כדי להשיג את המטרות שהציבה לעצמה.

ליברמן, סילמן, בנט ולפיד מנסים להרגיע את הרוחות

היא לא לבד. השבוע התקיימו שתי ישיבות "אחרי תקציב" שנועדו להרגיע את הרוחות בקואליציה אחת בהשתתפות ראש הממשלה בנט והשנייה אצל שר האוצר אביגדור ליברמן. הרצון של כל חבר כנסת מה-61 להטביע חותם בזמן קצר גורם למאבקים ומתחים על בסיס יומיומי, החשש מהתפרקות מוביל את יו"ר הקואליציה עידית סילמן לדרוש מכולם "להרגיע". ישיבת ראשי הסיעות והמפלגות שהתקיימה בנוכחות בנט נועדה להרגיע את השטח, הדיווחים משם היו על אווירה טובה.

אצל ליברמן כבר ירדו לפסים מעשיים - הוא ניסה לשכך את התנגדות ראשי הסיעות לחוק הפנסיות של גנץ והבטיח שלא ניתן לחיילים דבר שלא ניתן להם כבר בעבר. הוא הבטיח שיתוף פעולה על הרפורמה בחקלאות כאשר הזמין לחדר גם את שר החקלאות עודד פורר ממפלגתו, לא כולם אהבו את השותף החדש בפגישה ולכן נושא החקלאות גם ירד מסדר היום. ליברמן מנסה לפרק מוקשים, סילמן מפרקת מוקשים וכך גם בנט והגננת לפיד. קשה לראות אם יש מה שיוביל לפירוק הקואליציה לפני מועד הרוטציה עם לפיד עם כל כך הרבה עבודת תחזוקה.