הבנקים המרכזיים משנים גישה בעוד זן האומיקרון מעיב על תחזיות הצמיחה והאינפלציה

בנקים מרכזיים בארה"ב, בריטניה וגוש האירו צפויים לפרסם השבוע הנחיות לגבי שיעורי הריבית בעתיד

ג’רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב. תוכנית רכישת האג''ח בארה''ב כנראה תצומצם באופן הדרגתי יותר מהמתוכנן / צילום: Reuters, jonathan crosby
ג’רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב. תוכנית רכישת האג''ח בארה''ב כנראה תצומצם באופן הדרגתי יותר מהמתוכנן / צילום: Reuters, jonathan crosby

נתיבי המדיניות של הבנקים המרכזיים הגדולים ביותר בעולם מתפצלים בחדות, וזה משפיע על המשקיעים מכיוונים מנוגדים, בעת שזן אומיקרון של נגיף הקורונה מאפיל על שיקום עולמי שכבר עתה אינו שוויוני ומגביר את הסיכון שהאינפלציה החריפה תהיה אפילו גרועה יותר.

קובעי המדיניות בשלושה בנקים מרכזיים בעלי השפעה - הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של אירופה ובנק אנגליה - נפגשו השבוע על מנת לדבר על קווים מנחים לשיעור הריבית בעתיד. הם צפויים לנוע בקצב שונה המשקף תגובות שונות למגפה ותחזיות שונות לגבי צמיחה ואינפלציה.

אירופה: הבנק המרכזי לא צפוי להעלות את הריבית

באירופה, שם השיקום הכלכלי עדיין לא הושלם והוטלו על האוכלוסייה מגבלות חדשות וקשוחות על מנת להכיל גל של הדבקות בקורונה, הגעת זן אומיקרון הורידה את תחזיות הצמיחה לחודשים הקרובים. באותה עת, הזן, שהוא מדבק יותר, עשוי לגרום לעליות מחירים אם התפרצויות יחמירו את צווארי הבקבוק בשרשראות אספקה ויחמירו את המחסור בעובדים.

כל זה מסבך כמה החלטות של הבנק המרכזי לגבי הדרך הטובה ביותר לצמצם תוכניות סיוע בטריליוני דולרים ולהתחיל להעלות את שיעורי הריבית.

ביום חמישי, הבנק המרכזי של אירופה צפוי לציין שימשיך לקנות אג"ח עוד זמן מה, ושלא יגדיל את שיעור הריבית בשנה הבאה. ההודעה צפויה על אף אינפלציה שהגיעה ל־4.9%, השיעור הכי גבוה מאז שהחלו לעקוב אחרי רמות האינפלציה ב־1997. זן אומיקרון עשוי לדחות את לוח הזמנים להעלאת הריבית אפילו יותר אם יטיל כובד משקלו על ביטחון הצרכנים והחברות, אם כי סך כל ההשפעה של הזן החדש על האינפלציה עדיין לא ברור.

האינפלציה בבריטניה בשיא של עשור, בסין מזרימים כסף

בבריטניה, כלכלנים ומשקיעים ציפו עד לא מזמן שבנק אנגליה יעלה את שיעור הריבית בפגישה שלו ביום חמישי על מנת לבלום אינפלציה שהגיעה לרמה של 4.2% באוקטובר, הרמה הגבוה ביותר מזה כמעט עשור.

אבל ההפצה המהירה של זן אומיקרון בבריטניה וההחלטה משבוע שעבר של הממשלה להטיל מחדש מגבלות קורונה משמעותה שהבנק עשוי לעכב את העלאת הריבית, כך אומרים כמה כלכלנים. הממשלה אומרת שהזן החדש עשוי להפוך לדומיננטי בבריטניה בשבועות הקרובים.

בסין, הבנק המרכזי פעל בשבוע שעבר להזרים כסף לכלכלה במאמץ למנוע קריסה של שוק הדיור הגדול במדינה ולהניע מחדש צמיחה.

ארה"ב: הטייפרינג בתוכנית הרכישות בדרך

לעומת זאת, בארה"ב, בה הכלכלה מתרחבת במהירות והאינפלציה הגבוהה ביותר בין הכלכלות הגדולות, יושב הראש של הפדרל ריזרב ג'רום פאוול צפוי להכריז מחר על צמצום מהיר יותר בתוכנית קניית אגרות החוב של הבנק, וכנראה בכך להכין את התנאים להעלאת שיעור הריבית בשנה הבאה. הצמצום המהיר יביא את תוכנית הסיוע לסיומה במרץ במקום ביוני. האינפלציה בארה"ב עלתה בנובמבר ל־6.8%, שיא של 39 שנים, כך נמסר ממשרד התעסוקה ביום שישי.

שווקים מתעוררים תקועים באמצע, ומנווטים בין ההשפעות של העלאת עלות ההלוואות, הזינוק בערך הדולר ועליית מחירי המזון והדלק. הזן החדש מציב דילמה לכמה בנקים מרכזיים: האם עליהם פשוט לחכות לראות מה תהיה השפעתו, או לנקוט פעולה מונעת מראש?

בנקים מרכזיים גדולים בילו חלק ניכר מהשנה בלומר למשקיעים שהעלייה במחירי מוצרים לצרכנים תהיה חולפת. הם נסוגו מטענות אלה בשבועות האחרונים כשהאינפלציה טיפסה לשיעור אפילו יותר גבוה ממה שהייתה. צווארי בקבוק בשרשראות האספקה, אחת הסיבות למחירים הגבוהים יותר, כעת צפויים להימשך לפחות עד אמצע שנת 2022.

"אני חושב שיש חשש שהאינפלציה לא תרד באותה מהירות שאנשים חשבו והבנקים המרכזיים חייבים להגיב", אמר איאן סטילי, מנהל תיקי השקעות בחברת ניהול הנכסים של בנק ג'י פי מורגן.

רוב החברות לא מצפות שהאינפלציה תגיע לשיא לפני שנה הבאה וכשני שליש מהן הפכו שליליות יותר לגבי סיכויי הצמיחה העולמיים במהלך החודש האחרון, על פי סקר של כמה מהחברות הגדולות ביותר בעולם שנערך על ידי Oxford Economics זמן קצר לאחר הופעת זן אומיקרון. כיום מצפות כחמישית מהחברות שההפרעות שרשרת האספקה ישפיעו עליהן אחרי 2022, כך מצא הסקר.

"הבנקים צריכים לשים לב לסנטימנט בשוק"

אם בנקים מרכזיים ינועו מהר מדי להאט את האינפלציה, הם מסתכנים בפגיעה בשיקום הכלכלי לפני שיושלם. אבל אם יחכו זמן רב מדי, הם עלולים להיאלץ להגדיל את שיעור הריבית באגרסיביות בעתיד, ואולי לגרום למיתון.

"אם השווקים הפיננסיים באמת חושבים שבנקים מרכזיים צריכים להגדיל את שיעור הריבית ואינם עושים זאת, משקיעים עשויים לחשוב שקובעי המדיניות אינם חוששים מהסיכון של אינפלציה גבוהה יותר", אמר סטפאן גרלאך, לשעבר סגן נציב הבנק המרכזי של אירלנד. "הסיכון הוא שמשקיעים ימכרו אגרות חוב עכשיו כדי להימנע מהפסדים בעתיד הקשורים לאינפלציה. בנקים מרכזיים צריכים, לפיכך, לשים לב לסנטימנט חזק מאוד בשוק".

הבנק המרכזי של קנדה הוציא התייחסות לכך שהלחצים המעלים את המחירים הם "חולפים" בהצהרת מדיניות מ־8 בדצמבר, אבל הותיר את שיעור הריבית המרכזי שלו ללא שינוי, 0.25%, מה שאכזב כמה משקיעים שחיכו לסימן חזק יותר שהבנק יעלה את שיעור הריבית בקרוב. הדולר הקנדי ירד לעומת הדולר האמריקאי.

"האינפלציה גבוהה וההשפעה של הקשיים בשרשראות האספקה העולמיות מזינה אותה דרך מגוון רחב של מחירי מוצרים", נכתב בהודעה של בנק קנדה. בהודעה הזהיר הבנק שאי הוודאויות הקשורות בזן אומיקרון עשויות להטיל כובד משקלן על הצמיחה על ידי החמרת קשיים בשרשרת האספקה והקטנת הביקוש לשירותים מסוימים.

בנורבגיה, הבנק המרכזי עשוי להותיר את שיעור הריבית על כנו ב־16 בדצמבר על אף שרמז על העלאת שיעור הריבית בפגישה מנובמבר, בזמן שמקרי הקורונה עולים והאומיקרון מוסיף אי וודאות, כך אמרו אנליסטים בבנק אמריקה. האינפלציה בנורבגיה זינקה לרמה של 5.1% בנובמבר לעומת 3.5% בחודש לפניו.

המשקיעים מצפים שהפדרל ריזרב יעלה את שיער הריבית פעמיים או שלוש בשנה הבאה, כאשר הטיעונים התומכים בהעלאתו קיבלו חיזוק מנתוני האינפלציה של יום שישי, בעוד שבכירי הבנק המרכזי של אירופה אמרו שהבנק לא צפוי להעלות את שיעור הריבית בכלל לאורך שנת 2022.

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
 בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

הזהירות של הבנק המרכזי של אירופה משקפת באופן חלקי חששות לגבי דרום אירופה הנתון בחובות כבדים, שם עלויות ההלוואה של הממשלה עולות בעת שמשקיעים צופים האטה ברכישת אגרות החוב של הבנק המרכזי של אירופה, מה שמעמיד בסיכון את השיקום כולו, כך אומרים כלכלנים.

"בניגוד לבנק המרכזי של אירופה, הפד ממש יוצא מהתחום של קניית אגרות החוב", אמר הכלכלן הראשי של בנק קומרצבנק הגרמני יורג קרמר. "הפדרל ריזרב פשוט לא צריך לתמוך באיטליה".

רכישת הנכסים האגרסיבית של בנקים מרכזיים גדולים, בייחוד הפד והבנק המרכזי של אירופה, הוכיחה את עצמה כמשענת חיונית לשווקים מתעוררים מאז תחילת המגפה, בגלל שהציפה את השווקים העולמיים בנזילות.

הריבית בברזיל עלתה, וצפויה לעלות שוב בפברואר

שווקים מתעוררים עשויים להיות בלחץ בזמן שרמת הנזילות יורדת, שיעורי הריבית בארה"ב עולים והדולר מתחזק. בנקים מרכזיים בברזיל, רוסיה ומקסיקו הגדילו את שיעורי הריבית באגרסיביות בחודשים האחרונים על מנת להגן על המטבעות שלהם כנגד הדולר ולצנן את האינפלציה הגואה.

דולר חזק יותר וצמיחה חלשה יותר בסין עשויים להטיל משקלם על מחירי סחורות ב־2022 ולהוסיף לאתגר שהעלייה במחיר ההלוואות מציב לצמיחה בשווקים מתעוררים, כך נמסר מחברת הדירוג Fitch.

הבנק המרכזי של ברזיל העלה את שיעור הריבית ב־1.5% ב־8 בדצמבר והודיע שהעלאה נוספת בשיעור דומה תיעשה בפברואר. עלויות הלוואה גבוהות יותר עזרו להעביר את הכלכלה הגדולה ביותר בדרום אמריקה למיתון בשלושה החודשים שנגמרו בספטמבר, בזמן שהאינפלציה עלתה לרמה דו ספרתית.

ברוסיה, האינפלציה טיפסה לשיא של חמש שנים לרמה של 8.4% בנובמבר, יותר מכפליים מהיעד של הבנק המרכזי, 4%. משקיעים צופים שהבנק המרכזי של רוסיה יגדיל את שיעור הריבית באחוז שלם החודש לרמה של 8.5%, אפילו בזמן שהכלכלה מאטה ומתמודדת עם רוחות פנים בגלל מגבלות הקורונה.

אם שיעור הריבית בארה"ב יעלה, מנהלי קרנות בינלאומיות צפויים להוציא כסף מהשווקים המתעוררים ולהעבירו לארה"ב, בין היתר על מנת למזער את הנזק לתיקי ההשקעות שלהם, כך אמר גרלאך. "זה לא הולך להיות מחזה יפה בשווקים מתעוררים", אמר.