גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ג'נסל לקראת פריצת דרך? "בסוף 2022 נציע מוצר של תא דלק ללא מתכות יקרות"

רמי רשף, מנכ"ל חברת הקלינטק ג'נסל, יוצא נגד "הפרנויה שיש בישראל מאמוניה", חומר המשמש את מוצרי ג'נסל, וסבור כי מדובר ב"שוק שצפוי לגדול פי 5 בעשור הקרוב" ● בשיחה עם גלובס הוא מסביר על הטכנולוגיה ועל הפטנט, מה היתרון שלהם על טסלה, ומתי תגיע הצמיחה

רמי רשף, מנכ''ל ג'נסל / צילום: איל יצהר
רמי רשף, מנכ''ל ג'נסל / צילום: איל יצהר

לא מעט חברות סטארט-אפ מתחום הקלינטק הצטרפו לבורסה בתל אביב בגל ההנפקות של השנתיים האחרונות, בהן כאלו שמציגות טכנולוגיה פורצת דרך שאמורה לשנות מציאות, אבל הן עדיין נמצאות בשלב ההוכחה, כלומר בלי מכירות כמעט ועם הפסדים גדולים בהווה. אחת מהן היא ג'נסל, שאותה מוביל המנכ"ל רמי רשף.

ג'נסל , הנמצאת בשליטת יזם ההייטק המיתולוגי ואיש העסקים בני לנדא (בעלי 31% מהמניות), מפתחת ומייצרת תאי דלק, שהם מקור אנרגיה לייצור חשמל, הפועלים על מימן שמופק מאמוניה, בתהליך ייצור חסכוני וזול באופן יחסי, ובעיקר - לא מזהם. לחברה מוצרים המשמשים גיבוי למערכות החשמל המסורתיות, ומיועדים בעיקר לחברות גדולות (בתי חולים, קווי ייצור ועוד), וכמערכות גיבוי לשוק תשתיות האנרגיה והתקשורת (בעיקר חברת חשמל וטלקום).

בנובמבר 2020 גייסה ג'נסל בבורסה 205 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית לציבור ששיקפה לה שווי של כ-800 מיליון שקל (לאחר הכסף). באפריל השנה גייסה כ-47 מיליון שקל נוספים בהקצאת מניות למשקיעים מוסדיים בינלאומיים, בהם BNP Paribas, תאגיד הענק היפני TDK (שותף אסטרטגי של ג'נסל) ועוד.

ג'נסל, הפועלת מפתח תקווה, מעסיקה כיום כ-120 עובדים. היא הוקמה ב-2011 על-ידי גנדי פינקלשטיין, גיל שביט והמנכ"ל רשף (שמחזיק ב-4.4% במניותיה). כיום נסחרת ג'נסל בבורסה בשווי של כ-970 מיליון שקל המשקף למשקיעים במניית החברה תשואה דו-ספרתית מאז ההנפקה.

"פיתחנו זרז להוצאת המימן מהאמוניה, שאנחנו מייצרים פה בישראל. אצל המתחרים שלנו הזרז מתבסס על מתכות מאוד יקרות, מתכות יציבות כמו פלטינה ופלדיום. קילוגרם של מתכת פלטינה עולה כ-24 אלף ושל פלדיום כ-70 אלף דולר", אומר המנכ"ל רשף בשיחה עם גלובס. "לכן, אחד הדברים שעשינו זה להוציא את המתכות האצילות האלו מתוך המערכת שלנו. היום אנחנו למעשה החברה היחידה בעולם בתחום הזה שעובדת ללא פלטינה בכלל בקטליסט. ובסוף השנה הבאה נגיע למוצר שיפעל גם בלי פלדיום".

לדבריו, "זה מוזיל את המוצר, תא הדלק, במידה משמעותית. המשמעות - ככל שאתה תעלה בהיקף הייצור, היכולת שלך לפגוש מחיר לקילוואט חשמל זול בהרבה מול האלטרנטיבות היא גבוהה יותר".

ומתי המוצר אמור להגיע לשוק?

"היום יש לנו עדיין קצת פלדיום בתא הדלק. בסוף 2022 אנחנו כבר נפגוש את העולם הזה של תא דלק ללא מתכות יקרות, מה שיוזיל את המוצר בצורה ניכרת".

בכמה?

"סדר גודל של 50% ומעלה. כשאתה עובד בכמויות קטנות, ואנחנו מייצרים עכשיו כמויות של 150-200 יחידות בשנה (תאי דלק בהספק של 5 קילוואט), ההבדל במחיר לא משמעותי, אבל כשנעלה בכמויות לרמה של אלפי יחידות של תאי דלק בתוך כמה שנים, ההבדל יהיה הרבה יותר גדול. כמובן שרשמנו על המוצר סדרה של פטנטים".

את שנת 2020 סיימה ג'נסל עם הכנסות מזעריות של 324 אלף דולר והפסד נקי של כ-19 מיליון דולר. בחצי הראשון של 2021 ההכנסות זינקו לכ-2.8 מיליון דולר ובשורה התחתונה נרשם הפסד של כ-9 מיליון דולר.

רשף: "השנה נרשום הכנסות של כמה מיליוני דולרים ולאחר מכן צפויה צמיחה משמעותית בכל שנה. כיום אנחנו מבצעים השקעות אדירות שצפויות להניב את הפירות בשנים הקרובות. כבר בשנה הבאה אנחנו נהיה בהיקף של פי 2 לעומת השנה, וזה בעיקרון קצב הצמיחה שאנחנו רואים בשנים הקרובות - פי 2 או יותר בכל שנה לעומת זאת שקדמה לה".

ומתי אתם צפויים לעבור לאיזון תפעולי?

"לקראת סוף 2023. זה משהו שאנחנו כבר רואים".

יש לכם בקופה מספיק כסף עד שתגיעו לשם?

"כן. יש לנו כסף לשנתיים הקרובות. זה כמובן לא אומר שלא נגייס עוד כסף בתנאים מסוימים".

רשף עובד בצמוד לבעל השליטה בני לנדא יותר מ-30 שנה. בראיון לגלובס מוקדם יותר השנה הוא ציין כי "לפני כ-32 שנה התמזל מזלי לפגוש אותו, ועד היום הוא הגורו שלי ואני גאה שצמחתי לאורו. כל מה שאני יודע זה בזכותו - התעוזה, הדרך שבה הוא מוביל אנשים".

ג'נסל / צילום: איל יצהר

פי 2 יותר אנרגיה על אותה יחידת נפח

לדברי רשף, תא הדלק של ג'נסל מבוסס על פחם וניקל, מה שאמור להוזיל אותו כאמור במידה ניכרת. "ניקל עולה 22 דולר לקילוגרם. זו פריצת דרך אמיתית, גדולה ומרכזית ביכולת שלנו להוזיל את עלות המוצר. במקביל, אנחנו פועלים גם לשפר את הצפיפות האנרגטית. כלומר, על אותה יחידת שטח ונפח הלקוח יקבל פי 2 יותר אנרגיה. השוק הוא כזה מורכב וגדול כך שיש בו מקום לכולם. אגב, אנחנו לא מכוונים כיום לשוק הסוללות של הרכבים החשמליים כי שם אתה צריך מערכת יותר קטנה וקלה".

כמה זמן המערכות האלו אמורות לעבוד?

"במקרה של גיבוי 15 שנים. המערכת נמצאת במצב שינה, ואם צריך אותה היא מתעוררת בתוך 3 אלפיות שנייה".

רשף נמנע מלנקוב במספרים ולציין את העלות, ורק אומר כי "השאלה תמיד היא מה העלות האלטרנטיבית. אם אתה יודע לחסוך זמן השבתה, זיהום וקנסות אז אתה יכול להביא פתרון תחרותי. גם אם אתה יותר יקר בהתחלה, כי כל טכנולוגיה חדשה היא יותר יקרה מטכנולוגיה ישנה, לפחות בתחילת הדרך".

על תהליך הייצור מספר רשף כי "אנחנו מחלצים את המימן ממיכל אמוניה ומזרימים אותו ישירות לתוך הגנרטור. אני טוען שכמעט בכל מדינה בכדור הארץ, עלות התפעול שלנו עם אמוניה, זולה מעלות התפעול של דיזל".

"כל האנשים שהיו איתנו בתחילת הדרך, עדיין כאן"

ג'נסל הוקמה לפני כעשר שנים, לאחר שהחברה רכשה שתי חברות, אירופאית ואמריקאית, שפעלו בתחום של פיתוח תאי דלק מבוססי מימן. בתחילת דרכה היו בחברה 20 עובדים. לדברי רשף, "כל האנשים שהיו בחברה בתחילת דרכה עדיין כאן. רוב העובדים נמצאים בארץ. יש לנו מדען שתכנן את מערכת את האנרגיה של ה'מיר', תחנת החלל הרוסית. יש לנו את המדען הראשי של מערך האנרגיה של הצוללות הרוסיות. יש מדענים שעבדו בנאס"א".

מה היתרון שלכם בתחום האגירה על זה של טסלה למשל?

"הפתרון תופס הרבה פחות מקום. במקום קונטיינר, אנחנו עושים אגירה בקוב אחד. מטר על מטר על מטר. זה גיים צ'יינג'ר. באגירה של טסלה למשל צריך לקרר את המתקן כל השנה. המתקן שלנו יכול לפעול בתנאי קיצון, בלי קירור או חימום. האגירה מתבצעת בתוך נוזל אמוניה. בישראל יש לנו פרנויה מהאמוניה אבל בכל העולם זה הדלק שמסתכלים עליו, זה שוק שצפוי לגדול פי 5 בעשור הקרוב".

אבל אמוניה זה לא חומר מאוד מסוכן?

"ממש לא. אמוניה זה כימיקל, שהוא שלושה אטומים של מימן ואטום של חנקן. זה הכימיקל השני בשכיחותו בכדור הארץ. נוזל שאפשר לשנע אותו. אגב, זה חומר מאוד חשוב בחקלאות, בלי זה חצי מאוכלוסיית העולם הייתה רעבה. זה שוק של כ-70 מיליארד דולר. 230 מיליון טון".

חוץ מאמוניה יש עוד דלק פוטנציאלי?

"זה הדלק המרכזי כי הוא דלק שלא מזהם. יש גם מתנול. אתה יכול להשתמש במתנול אבל הוא מבוסס פחמן ולכן הוא מזהם, אז בעולם מעדיפים שלא להשתמש בו".

"השקענו 1,250 שנות אדם במחקר ופיתוח"

לדברי רשף, שמכפיל את שעות העבודה במספר העובדים, "עד היום השקענו במחקר ופיתוח כ-1,250 שנות אדם. היום אנחנו כבר נמצאים ב-22 מדינות, חלקן בפיילוט ובאחרות כבר בהתקנות מסחריות. יש לנו שיתופי פעולה עם TDK היפנית ועם חברת החשמל הגדולה ביותר במקסיקו, ועם חברות נוספות בעולם".

אחד הפיתוחים המעניינים של ג'נסל, שלדברי רשף צפוי להגיע לשלב המסחרי בעוד כשנתיים, הוא בתחום אגירת האנרגיה. תא הדלק של החברה לא מתאים לשימוש בכלי רכב חשמליים, מפאת גודלו, אבל הוא יכול להתאים לשוק העולמי המתפתח במהירות של שדות סולאריים עם אגירת חשמל.

לדבריו, "אנחנו יודעים לקחת את העודפים שנוצרים בשעות היום מאנרגיית השמש ולעשות אגירת חשמל באמצעות נוזל אגירה בנפח הרבה יותר קטן לעומת הסוללות שמשתמשים בהן כיום. אנחנו מפתחים את זה עם TDK היפנית. אנחנו צריכים שמש, מים ואוויר, זהו, ויודעים להביא את הפתרון.

ותצליחו בוודאות לפתח ולהגיע לשלב המסחרי?

רשף: "אנחנו פונים למעשה לשוק שצפוי להגיע למאות מיליארדי דולרים בשנה. יש בו כמובן הרבה תחרות מחברות ענק בעולם, אבל אנחנו מאמינים שגם לנו יש שם מקום".

לדבריו, "כל מי שמכיר את הזירה שלנו יודע שאנחנו מספר אחת, מובילים בכמה שנים טובות על המתחרים. השנה נרשום הכנסות של כמה מיליוני דולרים ולאחר מכן צפויה צמיחה משמעותית בכל שנה. ההשקעות האדירות שאנו מבצעים כיום צפויות להניב את הפירות בשנים הקרובות".

שת"פ עם דויטשה טלקום ועם יצרנית רכב חשמלי

בחודש יולי השנה דיווחה ג'נסל כי חתמה על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה אסטרטגי עם ענקית התקשורת דויטשה טלקום, שמתקניה פרוסים במעל 50 מדינות בעולם. במסגרת ההסכם תיבחן האפשרות לשילוב מערכות תאי הדלק של ג'נסל ברשת התקשורת של דויטשה טלקום כחלופה לגנרטורים מבוססי דיזל, במטרה לצמצם את הזיהום הסביבתי.

בחודש שעבר עדכנה החברה כי תקים ביחד עם יבואנית הרכב החשמלי EV MOTORS מערכות טעינה היברידיות לרכב חשמלי המיועדות לאזורים ללא חיבור לרשת החשמל.

הצלחת הניסוי אמורה להוביל להטמעת הפתרון המשותף של שתי החברות בשוק הישראלי ולקידומו על-ידי EV MOTORS בסין ובעולם. לחברה יש עוד מספר שיתופי פעולה חשובים עם חברות גדולות בעולם, בהן כאמור TDK היפנית.

לדברי רשף, "לא חסרים מקומות שבהם יש ביקוש למוצרים כמו שלנו. במיוחד עכשיו עם הפריסה העולמית של רשתות הדור החמישי בסלולר. יש הרבה מקומות, גם באירופה ובצפון אמריקה, שהתשתיות שם לא הכי מפותחות וקשה להגיע לשם".

אז השוק המרכזי שאתם מכוונים אליו כיום זה הטלקום?

"כן. מעבר לזה יש גם את השוק של חברות החשמל בעולם. יש לנו פרויקט די גדול במקסיקו לדוגמה, ואנחנו עושים פרויקטים כאלה בארה"ב, בעיקר בתחנות השנאה"

גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים?

"כן. בדיוק שם אנחנו יכולים לפעול היטב".

ת.ז ג'נסל

תחום פעילות: פיתוח וייצור תאי דלק הפועלים על מימן המופק מאמוניה

היסטוריה: הוקמה בשנת2011 על-ידי גנדי פינקלשטיין, גיל שביט והמנכ"ל רמי רשף 

נתונים: מעסיקה (במפעל בפתח תקווה) 120 עובדים. בעל השליטה בני לנדא מחזיק כ-31% מההון. נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-970 מיליון שקל

ת.ז  רמי רשף

אישי: בן 58, נשוי ואב לארבעה, גר ברמת השרון 

מקצועי: מנכ"ל וממייסדי ג'נסל

עוד משהו: יזם טכנולוגיה סידרתי, חובב ספורט אקסטרים

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: מוצרי הגלם לבנייה מתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח