למרות התנגדות תושבי רמת אפעל - אושרה תוכנית שתייצר עיר קטנה מדרום לשכונה

לפי התוכנית, המתפרסת על שטח של 309 דונם, ייבנו 3,700 יחידות דיור ו-38 דונם שטחי תעסוקה • ועד רמת אפעל: "התוכנית אינה מצטיינת שאר רוח ודמיון, ומתכננת ליצור בפאתיה הדרומיים של רמת אפעל עוד שכונה פרברית סתמית ונטולת אופי"

השכונה החדשה שתבנה בדרום רמת אפעל / הדמיה: קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים
השכונה החדשה שתבנה בדרום רמת אפעל / הדמיה: קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב הודיעה לפני כשבוע על אישורה של תוכנית דרום רמת אפעל. התוכנית הינה על שטח כולל של 309 דונם, והיא ממוקמת מצפון לכביש 461, וממזרח לכביש 4, בסמוך לצומת מסובים. לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות, בין היתר ע"י הוועד המקומי ברמת אפעל, שטען כי "התוכנית אינה מצטיינת שאר רוח ודמיון, ומתכננת ליצור בפאתיה הדרומיים של רמת אפעל עוד שכונה פרברית סתמית ונטולת אופי, שבולטותה היחידה תהיה באחוזי הבניה החריגים עד להתפקע אשר הועמסו עליה".

הקרקע לשכונה החדשה היא בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ובחכירת חברת שיכון ובינוי נדל"ן, שיזמה את התוכנית, הכוללת 3,700 יחידות דיור ו-38 דונם שטחי תעסוקה. ההערכות הן שצפוי עוד זמן רב עד למימושה המלא של התוכנית. התוכנית אושרה אמנם בשבוע שעבר אך טרם הוכנו תוכניות מפורטות ויש לדאוג לתשתיות הנדרשות (כבישים, מערכות ביוב וניקוז ועוד), שהן תנאי לקידום היתרים. הצפי הוא שהתוכנית תיבנה בשלבים.

התוכנית, עליה חתום משרד האדריכלים קולקר-קולקר-אפשטיין, כוללת מבנים של עד 17 קומות הבנויים סביב חצרות פנימיות. במבני המגורים תתאפשר הקמת גני ילדים בקומת הקרקע, שטחים לצורכי ציבור ושטחי מסחר בצמתים משמעותיים. מתוך כלל 2,500 יחידות הדיור שאושרו, 500 יהיו בשטח ממוצע של עד 63 מ"ר. לאורך הדופן הדרום-מערבית של השכונה מוצעת הקמת רצועת שטחי מסחר, תעסוקה ותיירות בהיקף של 270,000 מ"ר.

לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות, בעיקר ע"י תושבי שכונת רמת אפעל הסמוכה. התנגדות בולטת היא זו של "הוועד המקומי רמת אפעל", שיוצג ע"י משרד עו"ד אלון-ריכלין-פרץ. לדברי המתנגדים, הם לא הופתעו מעצם הקמתה של השכונה, אלא מהאופן שבו תוכננה: "התוכנית המופקדת דוחסת לתוך שטח של כ-315 דונם בלבד זכויות בניה המתאימות לתא שטח של כ-600 דונם, ולחילופין מתאימות לאזור המע"ר של רמת גן ולא לאזור פרברי, שקט ופסטורלי". עוד הם מוסיפים: "בעוד שבתוכנית המופקדת מתוכננת צפיפות שאקוויולנטית לכ-20 יח"ד לדונם, בתכניות האחרות שאושרו בשנים האחרונות מסביב לרמת אפעל, הממוצע האקוויולנטי הנו של כ-10 יח"ד לכל דונם".

הוועדה המחוזית ת"א, ששמעה את הטענות המפורטות של המתנגדים, קבעה כי "התוכנית המופקדת תואמת למדיניות התכנונית כפי שהותוותה במסגרת תוכנית האב לבקעת אונו, בתוכנית הצל לתל - השומר ובתמ"מ / 5/5 .תוכניות אלה נבחנו תוך הסתכלות כוללת על המרחב מבחינת תשתיות, תחבורה, שטחי תעסוקה ויחידות - דיור. תוכניות אלה קבעו את המתחם כמיועד לבנייה אינטנסיבית בהתאמה למגמות הפיתוח במרכז הארץ ולאור העתקת בסיסי צה"ל לדרום, ופיתוח שכונות חדשות למגורים במקומם".

הוועדה בחנה את תלונת תושבי שכונת רמת אפעל ביחס לרוחב רצועת הפארק שאמורה להפריד בין השכונה הוותיקה וזו שתיבנה מדרום וקבעה כי הרוחב המינימלי של הפארק יהיה 60 מטר. "הוועדה סבורה כי השצ"פ המוצע כאמור, אשר שטחו יהיה קרוב ל-40 דונם, מהווה שטח משמעותי לצורך יצירת הפרדה בין רמת אפעל לבנייה המוצעת בתוכנית וכן לטובת ניהול הנגר, קישוריות במרחב ועוד".

מחברת שיכון ובינוי נמסר כי "תכנון השכונה מבוסס על ערכי העירוניות והקיימות וחזון של עיר חדשנית וחכמה, עם עירוב שימושים וקומת קרקע פעילה לאורך הרחובות הראשיים אשר בעצם מתכללת את כל היבטי החיים במרקם העירוני המודרני. השכונה כוללת טיפוסי בניה שונים ופונה לקהל יעד רחב במיוחד. התושבים ייהנו ממרחב ציבורי איכותי, ממוסדות חינוך תרבות ופנאי חדשים שיתוכננו וייבנו בשכונה, וכן מנגישות מצוינת לתחבורה ובפרט לתחבורה ציבורית - הקו הסגול של הרכבת הקלה הנמצא כעת בביצוע נושק לתכנית ממזרח. לאורך הדופן הצפונית, בין השכונה החדשה לבין רמת אפעל הוותיקה ישתרע פארק ברוחב של 60 מ', כאשר בקצהו המערבי עיריית רמת גן מתעתדת להקים גשר החוצה את כביש 4 לכיוון הפארק הלאומי".