מחאה נגד הרחבת ייצור הביצים: "הממשלה מחסלת את החקלאות בגולן"

מגדלי ביצים בצפון מחו על הכוונה לייבא ביצים בגלל שפעת העופות והצפי להגדלת מכסות הביצים בישיבת ועדת הכלכלה מחר

מיון ביצים בלול. ''גידול ביצים הוא העוגן הכלכלי המרכזי שמחזיק את עשרות יישובי הגדר בצפון'' / צילום: אייל פישר
מיון ביצים בלול. ''גידול ביצים הוא העוגן הכלכלי המרכזי שמחזיק את עשרות יישובי הגדר בצפון'' / צילום: אייל פישר

היום (א') התקיימה מחאה של מגדלי ביצים ממושבי הצפון מול ישיבת הממשלה בקיבוץ מבוא חמה ברמת הגולן, תחת הכותרת "ישראל מתנתקת מהגליל". מגדלי הביצים מוחים על יבוא ביצים בגלל שפעת העופות והצפי להגדלת מכסות הביצים בישיבת ועדת הכלכלה מחר (ב'). 

בעיני מטה המאבק של מגדלי הביצים, "גידול ביצים הוא העוגן הכלכלי המרכזי שמחזיק את עשרות יישובי הגדר. יישום הרפורמה יביא להרס ההתיישבות בגבול הצפוני של מדינת ישראל". עוד הם אמרו כי "ליברמן רוצה לחסל לנו את הלולים ולהביא ביצים מטורקיה ומאוקראינה".

מחר (ב') צפויה כאמור ישיבה של ועדת הכלכלה שתעסוק בהרחבת מכסות הביצים הקיימות שיאפשרו הרחבה של ייצור הביצים בישראל. מדובר  במהלך שגם לו הלולנים מתנגדים: "תקנות ענף הלול שהניח שר החקלאות, עודד פורר, על שולחנה של ועדת הכלכלה בכנסת בשבוע שעבר, הן ניסיון של השר לפרק את התכנון מבפנים, לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה הבהיר לו כי ביטול התכנון אינו חוקי".

במקביל, משרד החקלאות פותח יבוא ללא מכס של ביצים, בשל התפרצות של שפעת העופות בלולים בישראל ברמה תברואתית נמוכה, שזכו לכינוי "לולי זבל". בימים האחרונים הושמדו 320 אלף תרנגולות מטילות, מה שיוביל למחסור של 14 מיליון ביצים בכל חודש. בישראל גם קיים משטר מכסות המגביל את כמות ייצור הביצים.

בהודעתו הרשמית של משרד החקלאות, נאמר כי ההתפרצות הנוכחית החלה בשל "חשד שאדם הוציא משטח אחד הלולים במקום ביצים במטרה לשווקם באופן פיראטי תוך סיכון משמעותי להפיץ מחלה מחוץ לגבולות היישוב". שיווק פיראטי הוא לעתים קרובות כינוי לשיווק מחוץ למכסת הביצים המאושרת לכל לולן.

אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו" שתומך בביטול משטר התכנון וחסימת היבוא בישראל ומעבר לסבסוד ישיר לחקלאים, אמר כי "כפי הנראה השרים ליברמן ופורר נסוגו מרפורמת ההטלה, והמצב ייוותר על כנו, כאשר הביצים בישראל יקרות יותר ובריאות פחות. משכך, לא ברור מדוע הלולנים מוחים. עסק שמוחה נגד רשות לגדול הוא עסק מונופוליסטי, שמטרתו לקצור רווחים לבעלי עניין על חשבון רווחת הציבור הרחב, וזה בדיוק מה שהמחאה מוכיחה".

חזית נגד המהלך להפחתת מכסים על פירות וירקות

חזית מאבק נוספת בענף החקלאות קשורה למהלך של הפחתת מכסים משמעותית על הפירות והירקות. שר החקלאות עודד פורר פרסם ביום חמישי האחרון את מתווה הרפורמה, במסגרתו מכסי היבוא יופחתו במהלך הדרגתי של כ-5 שנים, יחד עם סבסוד ישיר לחקלאי ישראל, בהתאם למודל המקובל בעולם.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, ציין כי "ממשלת ישראל מתכנסת ברמת הגולן להשקת תוכנית לחיזוקו והכפלתו, וביד השנייה מחסלת את החקלאות בגולן ברפורמת היבוא, מה שיגרום לנטישה המונית של שטחים ויישובים, שרובם מתפרנסים מחקלאות ומפרנסה תומכת חקלאות. לזה קוראים ממשלת חלם. גם לא תפוחים וגם לא מתיישבים. דווקא היום אנו קוראים לראש הממשלה, לראשי המפלגות ולשרים, לעצור כאן ועכשיו את הטרלול של ליברמן ולהקפיא באופן מיידי את צו הפחתת המכסים".