הרכב של 3 שופטי בג"ץ ידון בשבוע הבא בעתירות נגד הגבלות התעופה

העתירות טוענות נגד ההגבלות המחמירות הסוגרות את השמיים ומציינות כי הן לוקות באי-סבירות • המדינה מצידה טענה כי יש למחוק את העתירות

נתב''ג / צילום: תמר מצפי
נתב''ג / צילום: תמר מצפי

הרכב של שלושה שופטי בג"ץ ידון ב-4 בינואר בעתירות שהוגשו נגד המדינה בעניין הגבלות התעופה. השופטים שידונו בעתירות הם ניל הנדל, יצחק עמית ונעם סולברג. היום (ב') צפוי להתקיים דיון בהגבלות התעופה שיפוגו ב-29 בדצמבר.

העתירות טוענות נגד ההגבלות המחמירות הסוגרות את השמיים ככל שרשימת המדינות האדומות הולכת ומתארכת. עתירה אחת הוגשה בשם קבוצה של אזרחים ושל עוסקים בענף התיירות, באמצעות עו"ד טל שחר. עתירה נוספת הוגשה בשם התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל ועמותת מורשת המונה כ-1,500 מורי דרך באמצעות עוה"ד אסף פריאל, יובל בשן ונדב פיינמן ממשרד תדמור לוי ושות'. את התאחדות המלונות שהצטרפה לעתירה מייצגים כפיר ידגר, נגה חרובי ואלונה בודינגר ממשרד גורניצקי ושות׳.

לשתי העתירות צורפה חוות-דעת שהכין פרופ׳ איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ״ל משרד הבריאות, במסגרתה הוא מדגיש כי הגבלות הכניסה לישראל הן "חסרות תועלת", וכי "ההכרזה על מדינות אדומות היא בלתי סבירה בעליל".

בעתירות נטען כי ההחלטות לוקות באי-סבירות גם לנוכח הדרישות לבידוד מהמחוסנים החוזרים, לרבות דרישה לשלוש בדיקות. עוד נטען כי מדיניות הממשלה חריגה לעומת מדינות אחרות, כשהיא מוגדרת חסרת תקדים וככזו המסבה נזק אדיר לעוסקים בענף ולאזרחים מבלי שסופקו נימוקים שמאוששים את נחיצות ההגבלות הקיצוניות שלמעשה סוגרות את השמיים.

השופט ג'ורג' קרא שדן בתיק התיר לעותרים להוסיף את הכנסת כמשיבה בעתירות, כשעו"ד טל שחר קיבל היתר להשיב לתגובה שהעבירה המדינה, אותה הוא מכנה כ"רוויה בחצאי אמיתות". את תגובת המדינה שביקשה לדחות את העתירות, בשלב זה בג"ץ לא קיבל.  

העותרים אופטימיים, משום שמדובר בשופטים שדנו בעתירה הקודמת שהוגשה נגד המדינה בחודש מרץ ואשר בעקבותיה בשעתו נקבעו הקלות במגבלות התעופה.

המדינה: למחוק את העתירות

בתגובתה טענה המדינה כי יש למחוק את העתירות, ונימקה את מדיניות הכניסה והיציאה כצורך להתמודד עם זן האומיקרון, "שהוגדר כוואריאנט מדאיג על-ידי ארגון הבריאות העולמי", ונטען כי החשש להדבקה גבוה ממגעים של חוזרים מחו"ל.

בתשובה מפורטת מדיניות הממשלה לאורך התקופה והמדדים לקביעת מדינות כאדומות, ונטען כי ההמלצות מגובות בחוות-דעת של גורמי מקצוע. את העתירות סבורה המדינה כי יש לדחות, היות שכל מדינה שנכללת ברשימה האדומה עומדת בקריטריונים שנקבעו לסיווג, כאשר גם מנומקת הסיבה להכנסת איחוד האמירויות לרשימה, מדינה בה התחלואה נמוכה ושיעור ההתחסנות גבוה - בין השאר היות שמדובר "במרכז תעופה עולמי".

את היעדר ההפרדה בין מחוסנים ללא מחוסנים במדיניות הכניסה לישראל ממדינה אדומה, מנמקת המדינה בסיכון הנשקף לשתי האוכלוסיות מפני זן האומיקרון. המדינה מזכירה כי את ההלכה שעל-פיה "בית המשפט לא יתערב בהחלטת הרשות המוסמכת", ככל שהיא מגובה לשיטת המדינה בעמדות המומחים הרלוונטיים.

על חוות-דעתו של פרופ' גרוטו נאמר כי היא "מושתת על הנחות יסוד שגויות שהובילו אותו להסיק מסקנות שאינן רלוונטיות", ואת הפגיעה הנטענת בחופש התנועה של אזרחים מגדירה המדינה כמידתית. בתשובה שיעביר עו"ד שחר תהיה התייחסות נוספת של גרוטו לנוכח ביטול חוות-דעתו על-ידי המדינה. 

קבינט המומחים: לבטל את ההגבלות 

בתוך כך, קבינט המומחים העביר אתמול חוות-דעת על-פיה יש לבטל את הגבלות הכניסה והיציאה מישראל (מדינות אדומות). "ככל שזן האומיקרון ימשיך להתפשט מעל ומעבר לפוטנציאל היבוא מחו"ל, יהיה מקום לחזור למדיניות הקודמת - לאפשר נסיעת ישראלים לכל מדינה תוך ניטור קפדני ובידוד הנכנסים עד לקבלת תשובה שלילית ביום השלישי. יש להתחיל להיערך לכך כבר כעת".

הקבינט מונה את פרופ' רן בליצר, פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר דרור דיקר, יורם חמו, ד"ר עדי ניב-יגודה, ד"ר דורית ניצן ופרופ' גליה להב כחברי הקבינט המומחים. ממשרד הבריאות מונה הצוות את פרופ' נחמן אש, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, פרופ' סלמאן זרקא וד"ר ליה מור-גלעד.