שוק הדיור: לכמה ישראלים יש דירה בבעלותם ומהו סוג הנכס המעודף?

מסקר שהלמ"ס פרסמה היום עולה כי 67% ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלותם • רוב הישראלים גרים בבניין ורק 13% ממשקי הבית מתגוררים בבית פרטי

67% ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלותם
67% ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלותם

מחירי הדירות הוכפלו ויותר בעשור האחרון, אך שיעור הבעלות על דירה כמעט שלא השתנה. שני שלישים ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלות של לפחות אחד מבני משק הבית או בבעלות קרובי משפחה, בעוד ש-31% ממשקי הבית גרים בדירה בשכירות ו-2% גרים בדירה בבעלות אחרת (דירת מעביד, דירת חברים, דירת קיבוץ וכו'). כך עולה מסקר נכסים פיזיים של משקי הבית, שמהווה חלק ממצאים מסקר ארוך טווח לשנים 2018-2019 שפרסמה הלמ"ס.

סקר ארוך טווח מלווה לאורך שנים מדגם קבוע של משקי בית שמייצגים את כלל האוכלוסייה הקבועה בישראל. הסקר נערך מאז 2012 ברציפות, והוא מהווה פרויקט משותף של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בנק ישראל, המוסד לביטוח לאומי, משרד האוצר ומשרד החינוך. אחת לשנתיים נחקרים ההתנהלות הפיננסית של משק הבית והנכסים פיזיים באופן מורחב, שפורסם היום.

כאמור, על פי הסקר, 67% ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלותם. אולם יש הבדל בין משקי הבית שמונים מספר נפשות, לבין בודדים או זוגות צעירים. 69% מהזוגות שיש להם ילדים וגיל הילד הצעיר קטן מ-18 גרים בדירה בבעלותם, 29% מהם גרים בשכירות.

שיעור משקי הבית מהחברה הערבית שגרים בדירה בבעלותם במחוזות חיפה והצפון (90% ממשקי הבית) ובמחוזות תל אביב והמרכז (89%) גבוה יותר משיעור משקי הבית בחברה היהודית שגרים בדירה בבעלותם (66% ו-64%, בהתאמה).

באילו דירות מתגוררים הישראלים? 67% ממשקי הבית מתגוררים בדירה רגילה בבניין מגורים, 9% מתגוררים בדירת גג, בדירת גן או בדירת דופלקס, 13% ממשקי הבית מתגוררים בבית פרטי וכ-11% נוספים מתגוררים בקוטג' דו-משפחתי או טורי.

ממצא אחר לא מפתיע הוא שדירות מגורים שבבעלות המתגוררים בהן גדולות יותר מדירות בשכירות: 67% מדירות המגורים שבבעלות הן בנות 4 חדרים או יותר, ואילו 62% מדירות המגורים השכורות הן בנות 3-2 חדרים.

עוד עולה מסקר כי משקי בית מעריכים את שווי דירת המגורים שלהם בממוצע בכ-0.9% פחות משוויה האובייקטיבי: 2.05 מיליון שקל לעומת 2.09 מיליון שקל, בהתאמה. מדובר בממצא מעניין כי באופן מסורתי משקי הבית נוטים להעריך בייתר את שווי הדירות שלהם. כנראה שהדבר מהווה עדות נוספת לעליית המחירים המהירה שפוקדת את השוק בשנים האחרונות.