חרף הביקורת: הגבלות הכניסה והיציאה מישראל הוארכו

ועדת החוקה האריכה את תוקף המגבלות  עד ה-5 בינואר 2022 • יו"ר הוועדה ח"כ קריב: "לא ניתן להשאיר את השמיים סגורים"

יו''ר ועדת החוקה ח''כ גלעד קריב. ''מצפים בשבוע הבא לקבל הודעה שסיימנו עם רשימת המדינות האדומות'' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה ח''כ גלעד קריב. ''מצפים בשבוע הבא לקבל הודעה שסיימנו עם רשימת המדינות האדומות'' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חרף הביקורת שנשמעה נגד הגבלות הכניסה והיציאה מישראל, בדגש על תחלואה האומיקרון המתפשטת וחובת הבידוד למחוסנים שנכנסים לישראל, ועדת החוקה האריכה את תוקפן עד ה-5 בינואר 2022. יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב ציין בדיון כי "הזכות לצאת את המדינה היא זכות חוקתית בסיסית".

בתוך כך, מהיום (ד') צומצמה רשימת המדינות האדומות שמונה כעת 14 מדינות, אלא שמדובר במדינות שאליהן הישראלים טסים בתדירות הגבוהה ביותר לרבות ארצות הברית, בריטניה, צרפת, איחוד האמירויות ואחרות.

בין המדינות שהוצאו מהרשימה ושכעת מוגדרות ככתומות, נמצאות גרמניה, הולנד, נורבגיה, שבדיה ומדינות אפריקה. מהלילה בחצות (30.12) תיכנס גם מקסיקו לרשימה האדומה.

נזכיר כי משמעות היות מדינה אדומה כוללת איסור טיסה אליה, אלא באישור ועדת חריגים וחובת בידוד של שבעה ימים בחזור לכלל הנוסעים, בין אם הם מחוסנים או לא. בדיון שנערך בוועדה ביקשו הנוכחים להגדיל את רשימת הקריטריונים לאישור היציאה למדינה אדומה לדוגמה עבור קרובי משפחה מדרגה שנייה שמבקשים להשתתף באירוע משפחתי (סבים וסבתות למשל), או חריג עבור מי שמקום עבודתו המרכזי הוא במדינה אדומה ולספק מענה של 24 שעות לפניות דחופות על ידי ועדת החריגים שתחת רשות ההגירה והאוכלוסין. בעקבות דרישה זו תוקם מחר תיבת מייל לפניות דחופות. בנוסף, מהשבוע הבא תקיים ועדת החוקה דיון שבועי העוקב אחר נהלי הכניסה והיציאה מישראל.

כל מי שנפגע יקבל פיצוי?

בין הדוברים בדיון עלה גם עו"ד אסף פריאל ממשרד תדמור, לוי ושות' המייצג חלק מהעותרים נגד המדינה בעקבות הגבלות הכניסה והיציאה, כשהוא תוהה מדוע נמשכות ההגבלות לנוכח ההתפשטות של גל האומיקרון בתוך ישראל בשעה שהוא העלה את הנזק העצום שנגרם לעוסקים בענף התיירות והתעופה.

"יש כרגע הפליה בוטה. בישראל כל העסקים פתוחים ויכולים לשרת בעלי תו ירוק. אדם שרוצה לצאת לחו"ל או לקבל שירות של סוכן נסיעות או מורה דרך עם תו ירוק לא יכול לעשות זאת. התאחדות סוכני הנסיעות נשארה מחוץ למעגל הפיצויים וחשוב שיישמע מהוועדה הזו שכל מי שנפגע יקבל פיצוי".

בעניין זה, בשבוע הבא (יום ג') תתכנס הוועדה לדיון בנוגע לסיוע לענף התיירות כשח"כ קריב הדגיש כי "אני שב ואומר את הדברים שנאמרו ע"י השרה מיכאלי- ככל שתימשך מדיניות צמצום הטיסות, הציפייה שיוצג מתווה סיוע גם לענף התעופה. לא יודע אם דעתי נוחה ממתווה הסיוע לתיירות אך לפחות שם יש מתווה".

אילנה גנס, ראש מטה שירותי בריאות הציבור ציינה כי "לאור ההבנה שאנחנו עם תחילת התפשטות מהירה בקהילה, אנחנו כבר לא בשלב ההכלה של התחלואה. הצלחנו לעכב את התפשטות לפחות בארבעה שבועות בישראל וזה היה זמן יקר שאיפשר לצבור הבנה ראשונית לגבי המשמעויות הקליניות של הווריאנט, לצבור הבנה לגבי המוגנות ולראות תובנות ממדינות אחרות שהקדימו אותנו בהתפשטות גל התחלואה.

"אחת הביקורות שהופנו אלינו בעבר היה שאיננו מאפשרים יציאה למדינה אחרת כשאצלנו תחלואה גבוהה והחידוש העיקרי במודל סיווג המדינות הוא שהכנסנו פרמטר של היקף התחלואה שאנחנו מעריכים בארץ אל מול תחלואה במדינות אחרות. אנחנו מדברים על פקטור שהוא אחוז תחלואה נכנסת הגבוהה לפחות פי 10 ביחס לתחלואה בישראל, כקריטריון להגבלת יציאה למדינה מסוימת...בערך שליש מהתחלואה של מאומתים כרגע בישראל היא של מאומתים שנכנסו מחו"ל".

גיא רגב ממטה שמיים פתוחים הגדיר את הגבלות היציאה והכניסה מישראל כ"דרקוניות שאסור להשאירן לאורך זמן. הציבור רוצה להבין מדוע אוסרים על מחוסנים לצאת מהמדינה. הפחד שלכם הוא לא מזה שיחזור חולה אלא מכך שידביק אחרים ולשם כך הבידוד מספיק".

ח"כ אורי מקלב ביקש לשאול מדוע נדרש בידוד של 7 ימים כאשר יש מדינות שהורידו את חובת הבידוד ל-5 ימים (ניו יורק). לכך השיבה גנס: "תקופת הדגירה לא השתנתה משמעותית. 50% מתגלים עם הנחיתה ו-50% במהלך שבעת הימים שאחרי, בעיקר בימים 5-3, ואחוזים בודדים אף לאחר 7 ימים. רק אתמול החזרנו את מדיניות תקופת ההחלמה לעשרה ימים, כי דגמנו את מי שהסכים וראינו לא מעט עם עומס נגיפי גבוה גם לאחר 10 ימים".

ח"כ קריב ציין כי "אנחנו סומכים ידינו על האמירה שכל עוד האומיקרון קיים פה לא ניתן להשאיר את השמיים סגורים". עוד אמר כי "אנחנו מצפים בשבוע הבא לקבל הודעה שסיימנו עם רשימת המדינות האדומות, או לקבל רשימה מצומצמת" וכי הוא מצפה לגיבוש של מתווה כניסה לתיירים. התקנות כאמור הוארכו עד ה-5.1.2022 אלא אם הן יבוטלו יממה קודם לכן בדיון שיתקיים במעמד שלושה שופטים בבג"ץ