גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרנות הריט עלו ב-2021 בעקבות העלייה בשווי הנכסים

שוויים של שטחים תעשייתיים ומחסנים לאחסון עצמי דחף למעלה את שווי קרנות הריט בשנה החולפת, אבל ב-2022 צפויה רוח נגדית

קניון בארה''ב / צילום: Shutterstock
קניון בארה''ב / צילום: Shutterstock

המשקיעים שהימרו בתחילת 2021 על קרנות השקעה בנדל"ן יכולים להרשות לעצמם להיות מרוצים. מדד קרנות הריט (FTSE NAREIT Equity REITs) עלה ב-36% ב-2021, בהשוואה ל-26% שעלה מדד S&P500 נכון ל-23 בדצמבר, לפי חברת המידע בנדל"ן Green Street.

אם הטרנד הזה יימשך, 2021 תהיה השנה הטובה ביותר לריטים מאז 1976 במונחים של ביצועים אבסולוטיים אומרים ב-Green Street.

אבל האם אותה אסטרטגיה תעבוד ב-2022? המשקיעים שמתכננים לפעול באותה אסטרטגיה צריכים אולי להיזהר, מזהירים אנליסטים. בתור התחלה, החוזק של הריטים בשנה החולפת היה בחלקו ריבאונד אחרי שנת 2020 הקשה. כשהמשרדים, הקמעונאות וסוגים אחרים של נדל"ן נפגעו מהמגפה, הסקטור נפל ב-8% בשנה שעברה בהשוואה לעלייה של 18.4% במדד S&P500.

השאלה אם בשנה הבאה המומנטום הזה יוכל להימשך. "קשה לנו לראות איך זה קורה ב-2022", אומר סטיב סקווה, אנליסט ב-Evercore ISI. בינתיים, הסכנות נערמות בסקטור הריטים. הדאגות לגבי וריאנט האומיקרון כבר מעמעמות את התקוות שמיליוני אנשים שעבדו מהבית במהלך המגפה יחזרו למשרדים בינואר.

מניות קרנות הריט, כמו אלה של חברות מסוימות, עלולות להיתקל במכשולים ב-2022, כמו אינפלציה ושיעורי ריבית עולים. "סיכון מרכזי לווריאנטים נוספים, אינפלציה ושיעורי ריבית שייצרו חוסר יציבות משמעותי ב-12 החודשים הבאים", נכתב בדוח הריטים של Evercore ISI לחודש דצמבר.

סוגים מסוימים של נדל"ן הצליחו לשגשג למרות המגפה. לדוגמה, התשואות בקרנות הריט התעשייתי הגיעו ליותר מ-40% מאז החלה המגפה, בגלל העלייה בקניות אונליין, לפי אנליסטים.

התשואות על מחסנים לאחסנה עצמית עלו ביותר מ-80% בתקופה הזו בגלל שאנשים שעובדים מהבית רצו לפנות ממנו חפצים, אומרים אנליסטים. "החבר'ה רצו קצת יותר מקום", אומר מייקל מולר, אנליסט בחברת ג'יי פי מורגן צ'ייס. "הם פינו את החדר הנוסף".

בינתיים, קרנות הריט שהחזיקו בבעלותן נכסים כמו בנייני משרדים, קניונים, בתי דיור מוגן ומלונות, תלויים בנסיעות עסקים שיש להן עליות ומורדות מאז תחילת 2020. המניות שלהן נפלו כשהופיעו וריאנטים חדשים והמריאו עם הידיעות על חיסונים.

"אם חושבים על 2021, הכול התחיל בחדשות על החיסונים בנובמבר 2020", אומר סדריק לצ'אנס, מנהל המחקר ב-Green Street.

החדשות הטובות אודות החיסונים בתחילת 2021 העלו את הביצועים ואת מחירי המניות של חלק מקרנות הריט מהר מן הצפוי.לדוגמה, במחצית הראשונה של 2021 הביקוש לדירות שכורות בערים כמו ניו יורק וסם פרנסיסקו הרקיע שחקים, לאחר היציאה מהעיר ב-2020.

הקונים הפתיעו חלק מהאנליסטים כשחזרו לקניונים במהירות. לדוגמה, מכירות חזקות דחפו למעלה את מניית Simon Property Group , בעלת הקניונים הגדולה בארה"ב, ליותר מ-150 דולר למניה - שבו הייתה לפני המגפה.

העלייה באינפלציה, עד כה, היתה בגדר חדשות טובות לריטים משום שסייעה לדחוף מיזוגים ורכישות, כמו גם היקף עסקאות ושווי לנכסים ספציפיים. הרבה משקיעים סבורים שנדל"ן מהווה גידור מפני אינפלציה משום שבעלי הנכסים יכולים להעלות את דמי השכירות כדי לשמור על קצב דומה לזה של עליית המחירים. "אם המחיר של בניין עולה בגלל האינפלציה, אתה לא יכול לבנות עוד עד שדמי השכירות לא יגיעו לגובה מסוים כדי להצדיק זאת", אומר טוני פאולון, אנליסט במורגן.

אבל האינפלציה עלולה להכאיב למי שממונף יותר מדי בשנה הבאה, אם תעלה בחדות את שערי הריבית. אינפלציה ושיעור ריבית גבוה יותר יכולים להוביל למפנה כלפי מטה בכלכלה, ולהוריד את הביקוש לסוגים שונים של נכסים.

החדשות בנושאי הבריאות יהיו מכריעות אפילו יותר ב-2022 עבור קרנו הריט, אומרים אנליסטים. חדשות רעות עלולות לפגוע בסקטור המשרדים ובתי הדיור המוגן, אולם יסייעו לקרנות ריט שמתמחות בדאטה סנרטים שיש להם ביקוש גבוה כשאנשים יושבים בבית ורואים סרטים בסטרימינג.

חדשות טובות יסייעו למלונות ולקניונים. ל'אנס מגרין סטריט צופה את חזרתם של "בזבוזי נקמה" ו"טיולי נקמה" שראינו כששיעורי התחלואה צנחו. אנשים יצאו לקניונים וקנו דברים רק בשביל להרגיש טוב, הוא אומר.

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35