הוועדה המחוזית ירושלים החליטה לצמצם את הרחבת איקאה אשתאול

הוועדה קבעה כי יזמי המבנה יוכלו להוסיף לסניף 8,500 מ"ר, בעוד הבקשה הייתה לתוספת של 12,870 מ"ר • בנוסף, היזמים נדרשים להקים מבנה ציבורי בשטח של 700 מ"ר • הוועדה המחוזית: "רואה בחומרה את ההתנהלות במתחם"

סניף איקאה אשתאול / צילום: שלומי יוסף
סניף איקאה אשתאול / צילום: שלומי יוסף

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים החליטה לאשר את הפקדת התוכנית להרחבת סניף איקאה באשתאול תוך צמצום משמעותי של השטח שהיזמים ביקשו. במקום 12,870 מ"ר יוכלו לבנות 8,500 מ"ר בלבד, ומתוכם מיועדים 6,000 מ"ר להכשרת הבנייה הלא חוקית כביכול שעשו. בנוסף יצטרכו היזמים להקים מבנה ציבורי בשטח של 700 מ"ר.

כבר כמה שנים שמתנהל קרב בין הוועדה המחוזית מטה יהודה, שסניף איקאה נמצא בתחומה, ובין הוועדה המחוזית ירושלים, שאחראית על המועצה, סביב הסמכות לאשר את הקמת מתחם המסחר במקום. כך או כך, החלטת הוועדה המחוזית כעת קובעת למעשה כי יזמי המבנה המסחרי לא יוכלו להרחיבו באופן משמעותי.

מחלוקת על ניוד זכויות

סניף איקאה אשתאול, ששטחו 25 אלף מ"ר, נפתח בחודש מאי האחרון. את המבנה הקימה חברת פארק מסחר ותעשייה אשתאול בע"מ, שבשליטת צחי נחמיאס. על-פי הפרסומים, ההשקעה בחנות הגיעה ל־360 מיליון שקל.

17 אלף מ"ר מתוך שטח המבנה הם בייעוד מסחרי, ועוד כ-8,000 מ"ר הם בייעוד תעשייתי ונוידו למסחר. ניוד הזכויות אושר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה של המועצה האזורית מטה יהודה, ולמעשה, על רקע זה פרץ הקונפליקט מול הוועדה המחוזית.

מתכננת מחוז ירושלים של מינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, החליטה להגיש ערר נגד החלטת הוועדה המקומית, בטענה כי התוכנית אושרה בחוסר סמכות, וכי היא סותרת את התכנון המחוזי והארצי.

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, שדנה בערר, קבעה כי האישורים שהנפיקה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה היו חוקיים. הוועדה נזפה ביזמים על עבירות הבנייה שלהם, ואולם, קבעה כי מי שאמור לטפל בעבריינות הבנייה אינה ועדת תכנון, אלא גופי האכיפה.

לאור זאת הגישה מתכננת המחוז עתירה מינהלית נגד אישור פתיחת סניף איקאה אשתאול על-ידי ועדת הערר המחוזית ירושלים. תלמי-באבאי טענה כי ההחלטה הכשירה עבירות בנייה של אלפי מ"ר שבוצעו על-ידי בעלי המקום, שאושרו על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מטה יהודה ללא סמכות, ותוך הטעיית הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. בעתירה נטען כי העבירות בוצעו בהליך זוחל אך מכוון מטרה של תכנון ורישוי בשיטת ה"סלאמי".

יש לציין כי בהמשך לדיון בבית המשפט נערך משא-ומתן בין הצדדים, ובחודש נובמבר 2021 הגיעו הצדדים לפשרה, ויזמי סניף איקאה אטמו שטח בגודל של 6,000 מ"ר בתחום החנות הקיימת. איטום החלל היווה תנאי שהציבה הוועדה המחוזית לדיון בתוכנית שביקשה להסדיר את הבנייה "הלא חוקית" ואף להרחיב את המבנה קיים.

מחויבת להקים מבנה לצרכי ציבור

הוועדה המחוזית ירושלים, שדנה ב-27.12.21 בתוכנית, נזפה ביזמי הפרויקט: "הוועדה תבהיר כי היא רואה בחומרה את ההתנהלות במתחם, אשר כללה, בין היתר, הקדמה של הבנייה לתכנון, במיוחד נוכח הפיכת המתחם למסחרי בניגוד לעקרונות התמ"מ, ההיקף העצום של עבירות הבנייה, והעובדה שהן בוצעו על-ידי חברה המלווה בעורכי דין לשם הפקת רווח כלכלי".

בנוסף, הוועדה החליטה כאמור לאשר את התוכנית תוך צמצום משמעותי שלה. בפרוטוקול ההחלטה נכתב כי "הוועדה סבורה כי אין הצדקה לתוספת של 12,870 מטר רבוע לשטחי המסחר המאושרים, המהווים תוספת של כ-75% ביחס למצב התכנוני המאושר. מעבר לכך, הוועדה תציין כי נמסר על-ידי נציגי בעלי הזכויות במתחם כי חלק מהתוספת אינה נדרשת לצורך פעילות החנות כיום, אלא לצרכים עתידיים ככל שיהיו. בהתאם לכך, הוועדה מחליטה לצמצם את היקף תוספת שטחי הבנייה למסחר המוצעת בתוכנית, כך שהתוכנית תציע תוספת של כ-8,500 מטר רבוע בלבד, המהווים תוספת של כ-50% מעבר למצב הקיים".

הוועדה הכריזה כי שאר הבנייה העתידית במתחם אשתאול תהיה רק לצורכי תעשייה. עוד קבעה הוועדה כי על איקאה להקים מבנה בשטח של כ-700 מ"ר לצורכי ציבור-מכללה או הכשרה מקצועית. הקמת המבנה בטווח זמן של 3 שנים היא תנאי לתוספת הזכויות למסחר.

"הוועדה קובעת כי תיקבע הוראה פקיעת תוקף בתוכנית, לפיה ככל שלא תושלם הקמת המבנה הציבורי מכוח תוכנית זו בתוך פרק זמן של 3 שנים מיום מתן תוקף לתוכנית, תבוטל תוספת הזכויות למסחר מכוח תוכנית זו, והמצב התכנוני בתא שטח 101 ישוב להיות כפי שהיה טרם אישור תוכנית זו, כלומר היקף בנייה של 17,130 מטר רבוע למסחר בלבד".

יש להבהיר כי לא מדובר בסוף דבר. עם הפקדת התוכנית ניתן יהיה להתנגד לה כדין.