גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקבלים יותר מידע, נותנים יותר ערכים: המגמות המובילות של ענף השיווק ב-2022

מערכות היחסים בין צרכנים למותגים יעלו מדרגה בשנה הקרובה - אולם רק בתנאי שחברות יתנהלו באחריות עם הדאטה שהן צוברות על הלקוחות שלהן, וייקחו בחשבון גם את הצדדים הסביבתיים והחברתיים ● כך עולה מסקר גלובלי שערכה חברת Deloitte לשנה הקרובה

מערכות היחסים בין צרכנים למותגים / איור: גיל ג'יבלי
מערכות היחסים בין צרכנים למותגים / איור: גיל ג'יבלי

אם שנת 2021 הייתה השנה שבה הפוקוס היה על התמודדות עם המשבר החמור שהובילה מגפת הקורונה - לחלק מהחברות אף בסימן הישרדות - את 2022 אפשר לסמן במגמת התאוששות, ובשינוי במערכת היחסים שבין הצרכנים והמותגים, שתלך צעד קדימה בזכות המידע שנצבר אודות הצרכנים, אולם רק אם החברות יתנהלו באחריות כלפיהם וכלפי הסביבה.

חברת Deloitte ערכה סקר בקרב כ-560 מנהלי שיווק וכ-11.5 אלף צרכנים ברחבי העולם, וגיבשה שבע מגמות שיווקיות שיבלטו בשנה הקרובה. "מדובר בטרנדים שמשלימים זה את זה, גם אם הם לא חדשים", מסביר איתי בונה, מנהל אסטרטגיה בכיר בדלויט דיגיטל, שמציין כי הם רלוונטיים גם לישראל.

1. מטרות עם ערכים

מעבר להשגת רווחים, אחד הייעודים הארגוניים צריך להיות חישוב מסלול מחדש בתחומים שונים, כולל במיתוג. המטרה יכולה לשים דגש על נושאי סביבה וחברה, למשל בתחומים כמו קיימות, גיוון, שוויון חברתי והכלה. הגדרת מטרה תסייע לבידול המותג, ולהתאמת המסרים לקהל היעד. את המטרה הארגונים צריכים לתקשר לא רק ללקוחותיהם, אלא גם בזירה הפנים ארגונית, לעובדים.

הבטחות ללא כיסוי או סימון מטרה מבלי להתוות את הדרך אליה, עלולות להיות בעוכריו של מותג. הצרכנים מצפים ממי ששם לעצמו מטרה כלשהי, לעמוד בה. בתוך כך, הסקר מציף את הציפייה של הצרכנים ממותגים להביא ערך סביבתי. שליש מהנשאלים בסקר שהם בני 25 ומטה רואים בנושא הקיימות כערך הקובע ביותר בבחירת מותגים מתחום הטיפוח. בונה מציין כי בקרב הצרכנים המבוגרים יותר ערך הקיימות כבר טיפס לשיקול השני או השלישי בבחירת מותג.

מטרה כזו נשמעה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס שנערכה לאחרונה, כשמנכ"ל שטראוס אייל דרור חשף כי עד לשנת 2030 כל החשמל שתצרוך שטראוס יהיה מאנרגיות מתחדשות, וכי עד 2025 כל אריזות המוצרים של החברה יהיו בנות מחזור (כיום מדובר ב-85% מהאריזות).

בונה מציין כי המטרה נוגעת גם למודל הרווח של חברות: "הצרכנים מצפים שדיבידנדים לא ילכו רק לבעלי מניות. לא מדובר בתרומות או בפילנתרופיה, אלא בחלוקת הרווחים יחד עמם. חברת למונייד, למשל, הגדירה לעצמה רף הכנסות שמה שהיא תקבל מעבר לו, היא תחזיר לצרכנים באמצעות זיכוי".

איתי בונה, מנהל אסטרטגיה בכיר בדלויט דיגיטל / צילום: שלומי פרי

2. שיווק אינקלוסיבי

חברות יצטרכו לנהל את השיווק שלהן כך שיתייחס לכלל הקבוצות באוכלוסייה, במנעד של גיל, מגדר, נטייה מינית, מוגבלויות ועוד. הצרכנים מודעים לכך שהחברות בונות מודל או פרופיל לצרכני היעד שלהן, אלא שהציפייה היא שהמסרים שלהן יכללו את כלל רובדי האוכלוסייה, תוך שמירה על אותנטיות. מהסקר אף עולה כי 57% מהצרכנים הביעו נאמנות גבוהה יותר למותגים המחויבים לפעול נגד אי שוויון (בכוח האדם, בבחירת ספקים וכיוצא בזה).

בונה מספק דוגמה מארה"ב: חברת ויזה ביצעה שת"פ עם סטארט-אפ המציע כרטיסי אשראי ייעודי לקהילת הלהט"ב. "מצד אחד אפשר להגיד שזה לא פוליטיקלי קורקט לעשות הפרדה בכרטיסים לקהל מסוים. מצד שני, יש פה אמירה של הכלה על ידי חברה גדולה ומסורתית, דרך חיבור לחברה צעירה. באופן הזה נשמר גם מרחק ביטחון לכאורה, אם תעלה התנגדות מקהילות שמרניות".

בתוך כך לאחרונה העניק איגוד השיווק הישראלי פרסי בתחרות הגיוון שנערכה לראשונה כשהיא שמה דגש על מסרים פרסומיים הפונים ל"כלל השבטים" (בהשראת נאומו של הנשיא לשעבר רובי ריבלין) הזוכות: פרוקטר אנד גמבל, דלתא וארומה ישראל.

3. שימוש נכון בדאטה

המגמה השלישית מתייחס לעולמות המידע, המהווים בסיס חשוב למנהלי השיווק לבניית מנוע חכם ויצירתי הנשען על דאטה, וניתוח הביג דאטה. בסקר מציינים מנהלי השיווק כי בעקבות חשיבות הדאטה, חברות, גדולות וקטנות, ותיקות וחדשות מחפשות כיום יותר כוח אדם המתמחה בניתוח נתונים (אנליטיקאים), המשולבים בצוותי השיווק יחד עם אנשי התוכן.

בונה מספק כדוגמה את ספוטיפיי, שמגישה בסוף כל שנה קמפיין סיכום שנה לצרכנים שלה. "זה יצירתי וצבעוני, ומבוסס על הדאטה שהמשתמשים צברו כל השנה - בשילוב עם נתוני המאקרו שלה".

4. קוקיז בלי מתווכים

נושא שמצריך תשומת לב מצד החברות הוא הממשק עם לקוחות בעולמות "נטולי Cookies" - כלומר בלי אותם קבצים שאתרים שונים מבקשים מהגולשים לאשר את קיומם, על מנת לאפשר לחברות לעקוב ולאגור מידע על הגולש. זאת, למשל, דרך שמירת ההעדפות שלו, התאמת תוכן, שמירת סיסמאות וזיהוי בהתחברות עתידית וכדומה.

בשעה שלצרכנים נוח להיות מזוהים באתרים מסוימים על מנת לקבל הצעות ערך מותאמות אליהם, למשל, הם עדיין ירצו לשמור על פרטיותם ולמנוע זליגת מידע אודותיהם. לכן, יותר ויותר חברות עוברות לאסטרטגיית שימוש בקבצי קוקיס צד א', על פני שימוש במידע שאוגרות חברות המוגדרות צד ג'.

לדברי בונה, "המעבר לקוקיס בצד א' מקבל דחיפה בגלל רגולציה (שלא תקפה בישראל, מר"ח), אלא שמעבר לכך, נפתחת הזדמנות לצרכנים ולחברות לחתום מחדש על חוזה שהיה קצת פרוץ, ו'להיפגש' ללא מתווכים".

5. חוויית נתונים אנושית

נושא השמירה על הפרטיות נשאר גם במגמה המוגדרת כעיצוב חוויית נתונים אנושית. עם המעבר לשימוש בקוקיס צד א', החברות חייבות לטפח את אמון הצרכנים בכל הנוגע לשמירה על פרטיותם ועל הרגלי הצריכה שלהם, גם כדי שצרכנים ירגישו יותר בנוח לשתף מידע וגם כדי שהם ירוויחו מכך.

מהסקר עולה כי 68% מהצרכנים שמחים לקבל עדכון ישיר על תחילת סיילים ומבצעים. בעניין זה אומר בונה כי "מצד אחד הרוב רוצים לקבל עדכון על סייל שמתאים להם, ומצד שני הרוב יהיו נגד שימוש במיקומם (גיאו-טרגטינג) גם אם יקבלו הצעות ערך מותאמות על בסיסו. מכאן, שהתועלת אינה תמיד ערך עליון בשיקול השיתוף במידע אודותיי.

"צרכנים גם לא מוכנים שחברות יקשיבו לשיח שלהם ברשתות החברתיות, כדי ללמוד עליהם עוד. יש פה הרבה פסיכולוגיה ופער בין דורי. יכול להיות שבעוד כמה שנים מה שנחשב היום טאבו, בחלוף דור יהיה נורמטיבי".

6. החוויה ההיברידית

הקורונה האיצה את קניות האונליין, שצמחו בהיקף הפעילות, במחזורים ובמספר הקונים, וכעת על מנהלי השיווק לייצר סינרגיה בין עולמות האונליין לאופליין ולייצר חוויה היברידית. כלומר, עליהם לפגוש את הצרכנים בנקודות הממשק הרלוונטיות להם - בין אם ברשתות החברתיות או באינטראקציה בין-אישית, שנשמרת כאופציה גם כשהצרכן בוחר בקבלת שירות באמצעים הדיגיטליים.

המגפה קידמה כידוע את הדיגיטל בזירות שונות, ולא רק בזירה הקמעונאית אלא גם בשירותים הרפואיים שלמדנו לצרוך מרחוק - מה שהוכח כיעיל במסגרת ניהול התורים המסורבל - או במסגרת לימודית בפורמטים השונים.

7. שירות מייצר הכנסות

חברות יכולות להגדיל את חוויית השירות באמצעות בינה מלאכותית (AI), אך בדלויט מציינים כי האתגר המשמעותי הוא לזהות את התזמון ליצירת אינטראקציה עם הצרכנים, ולספק מכלול שירותי שיאפשר חוויית לקוח טובה יותר.

"התכונה שצרכנים הכי מעריכים היא חיסכון בזמן, ואחריה שירות לא גנרי, כלומר המבוסס על היכרות עמם", אומר בונה. "באופן הזה, השירות לא רק מסייע לפתור בעיות אלא מחובר למכירות, עם היכולת להציע הצעות כשאני פונה לקבל שירות. השינוי התפיסתי מבחינת החברות הוא לא להתייחס למוקד השירות כמקור המסייע להוריד הוצאות, אלא כמקור שמסייע לייצר הכנסות".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"