גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברקע פרישתו של העורך בועז ביסמוט: האם "ישראל היום" משנה קו פוליטי?

בתום חמש שנים נפרד עורך העיתון הנפוץ בישראל מהתפקיד ● מה עומד ברקע המהלך, האם הבעלים ד"ר מרים אדלסון משנה כיוון אידאולוגי ומהמרת על בנט במקום נתניהו, והאם בקו החדש היא תצליח להשפיע על סדר היום הציבורי

בועז ביסמוט / צילום: אלון רון
בועז ביסמוט / צילום: אלון רון

שעות מועטות לאחר הפצת סקר ה-TGI שבישר על התאוששות בחשיפה לעיתונות באופן כללי, ולעיתון "ישראל היום" בפרט, החלה להתגלגל במערכות התקשורת השמועה שקיבלה במהרה תוקף של הודעה רשמית, ולפיה העורך הראשי של "ישראל היום", בועז ביסמוט, פורש מתפקידו אחרי חמש שנים.

כמקובל, ובהלימה לנתונים שהתפרסמו, נעטפה הפרישה (יש הטוענים הדחה) בכל אמירות הפוליטיקלי קורקט המקובלות בסיטואציות כאלה. ביסמוט דיבר על הישגים, על תחושת מיצוי ועל שאיפה לפנות לאתגרים חדשים; ומו"ל העיתון ד"ר מרים אדלסון הרעיפה תודות ויישר כוח - מילים גדולות שמסתירות מחלוקות גדולות יותר.

על-פי מקורבים, כבר חודשים ארוכים שהשניים אינם רואים עין בעין את הקו המערכתי של העיתון. "ישראל היום" הוקם באופן רשמי כדי לקדם את הקו האידאולוגי של הימין, אבל בפועל נתפס ככלי תקשורת המקדם את האג’נדה של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. מי שהיה חלון הראווה של הקו הזה הוא ביסמוט, שמונה לתפקיד במקום עמוס רגב, אשר פוטר בעקבות חילוקי דעות עם לשכת נתניהו.

רוח גבית לבנט

על-פי מקורבים, בחודשים האחרונים ביקשה אדלסון, שמעורבת בקו המערכתי בעיתון לפרטי-פרטים ומוגדרת כמי "שדבר לא בורח מתחת עיניה", לצאת מהקו הביביסטי. במקום זאת היא ביקשה לתת רוח גבית לראש הממשלה הנוכחי, נפתלי בנט, שנתפס בעיניה כנציג הימין.

לא מדובר בגחמה של רגע. הרי אדלסון, גם אם נשכה את הלשון, אפשרה לאנשי העיתון לתת לנתניהו רוח גבית - גם כשדלפו ההקלטות שלו בשיחות עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון נוני מוזס, והתברר שהוא היה מוכן למכור את הזוג אדלסון תמורת נזיד עדשים של סיקור טוב.

הקו המערכתי ב"ישראל היום" החל להשתנות בהדרגה לפני מספר חודשים, לאחר שנתניהו נכשל שוב ושוב בהרכבת ממשלה. בתעשייה מעריכים כי אדלסון הבינה שאם בכוונתה להיות קול הימין בישראל, היא לא תוכל להמשיך את הקו הביביסטי, ועליה לבחור סוס חדש לרכוב עליו.

בשבוע האחרון, בבליץ הראיונות של בנט בתקשורת, יוחדה לו במה מיוחדת ב"ישראל היום". ההחלטה לעשות כן קשורה יותר לבחירה של אדלסון להיפרד מהתמיכה המערכתית הגורפת בנתניהו, ופחות בגלל שהחליטה לתמוך בבנט. הפרידה מביסמוט היא לכאורה החותמת הרשמית לשינוי הקו הזה.

אפשר להניח כי העובדה שעסקת הטיעון של נתניהו לא הבשילה, היא שהביאה את הדברים אל קיצם. אם העסקה הייתה נסגרת, נתניהו היה יורד מבמת ההיסטוריה הפוליטית לפחות לשנים הקרובות, והרצון לתמוך בו כבר לא היה רלוונטי. הישארותו בתמונה מקצינה את ההבדלים בין ביסמוט התומך הנלהב לבין אדלסון שפנתה לדרך חדשה.

לא באמת דרמה

הפרידה מביסמוט היא אולי החותמת הסופית לכך שתם עידן ב"ישראל היום", אבל מבחינת ענף התקשורת, פרישתו איננה באמת דרמה.

אומנם מדובר בעיתון הנפוץ ביותר בישראל - בעיקר משום שהוא ממומן על-ידי בעלי הון ולא מושתת על מודל כלכלי וצורך לייצר רווחים - אבל תפוצה לא קונה בהכרח הכרה והשפעה על דעת הקהל. במובנים אלה, "ישראל היום" לא הצליח להשפיע על סדר היום הציבורי.

בחמש השנים שבהן ביסמוט שימש כעורך הראשי, לא פורסמו ב"ישראל היום" חשיפות משמעותיות או סקופים גדולים. כתבות שמתפרסמות בו לא זוכות בדרך-כלל לפולוו-אפ מצד כלי תקשורת אחרים - לא בנושאים פוליטיים וגם לא בנושאים כמו בריאות, חינוך או תרבות.

היעידר ההשפעה של העיתון על סדר היום הציבורי אינו נובע מהקו הימני שלו - בארץ ישנם עיתונאים וכלי תקשורת ימניים שמצליחים לייצר חדשות המייצרות סדר יום. החדגוניות במסרים והאינטרסים הגלויים והבוטים שהוביל ביסמוט הם שעיקרו את העיתון מפוטנציאל ההשפעה שלו.

בשנים שלפני מינויו, בעת שעמוס רגב ערך את העיתון, היה לפחות ניסיון לייצר מראית-עין של מגוון דעות. היו מי שהגדירו זאת כעלה תאנה, אבל בעיתון כתבו עיתונאים כמו חמי שלו ודן מרגלית, ששימש כפרשן למרות שביקר בחריפות את ראש הממשלה דאז נתניהו, וזכה להגנתו של רגב. זמן קצר לאחר מינויו של ביסמוט פוטרו מרגלית ועובדים בכירים נוספים - במה שנתפס אז כאיתות לכיוון אליו הולך העיתון: נאמנות מוחלטת לנתניהו.

אין יותר פרזנטור

הקו שבו בחר לפעול ביסמוט לא הועיל לעיתון אבל בהחלט הועיל לעורך עצמו ומיתג אותו כפרזנטור של "ישראל היום", עם מקום קבוע ב"אולפן שישי" של חדשות 12 ואפילו עם דמות משלו בתוכנית הסאטירה "ארץ נהדרת". יש האומרים כי האפיל התקשורתי שלו לא הגביר את החיבה אליו בתוך העיתון פנימה.

בשלב הנוכחי מונה לתפקיד העורך הראשי הזמני העיתונאי עמר לחמנוביץ’, שמכהן כיום כעורך המוסף "ישראל השבוע". מדובר בעורך מתון, המתואר כאדם נוח ש"לא צפוי להפוך להיות פרזנטור באולפנים".

השאלה האמיתית תהיה את מי תבחר אדלסון למנות כעורך קבוע - כי המינוי יאותת לאן המו"לית בוחרת לקחת את העיתון - והאם שוב תקודם אג’נדה פרסונלית של דמות פוליטית כלשהי.

אפשרות אחרת היא שאדלסון תממש את הפוטנציאל הלא ממומש שקיים בישראל, שהציבור בה ברובו בעל אוריינטציה ימנית, ותפעל לייצר כלי תקשורת בעל אוריינטציה ימנית שמשרת רעיון ולא אדם.

רמז על הכיוון אליו שואפת אדלסון אפשר היה לקבל מהתגובה שנשלחה מ"ישראל היום", לאחר שהתקשורת נשטפה בשמועות לפיהן ביסמוט פוטר. גורם בכיר בעיתון ביקש למסור כי "בניגוד לפרסומים המרושעים, ביסמוט לא פוטר אלא החליט לעזוב את תפקידו בשל תחושת מיצוי. הידיעות על שינוי הקו המערכתי לכיוון כזה או אחר מצוצות מהאצבע, ומשקפות אולי מאווי לב של כלי תקשורת מתחרים. 'ישראל היום' ימשיך להוביל את התקשורת הישראלית עם מספר הקוראים הגדול ביותר ועם קו אידאולוגי לאומי ופטריוטי ולא קו אישי". 

מבועז ביסמוט לא נמסרה תגובה לדברים. 

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל