ארמקו הסעודית רוצה להנפיק מניות בשווי 50 מיליארד דולר

ענקית הנפט דנה בתוכניות שאמורה להיות מכירת המניות הגדולה ביותר אי פעם, עם רישום משני אפשרי בלונדון, סינגפור או מקומות אחרים

מתקן לאיחסון נפט של ארמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil
מתקן לאיחסון נפט של ארמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil

ערב הסעודית השיקה מחדש תוכניות לרשום מניות נוספות של ארמקו, חברת הנפט הגדולה ביותר בעולם, בשאיפה למכור נתח המגיע עד לשווי של 50 מיליארד דולר, שלפי הערכות השווי כיום יהווה 2.5% משווי החברה. כך אמרו מקורבים המכירים את האסטרטגיה של החברה.

מנהלים בכירים בתאגיד הנפט של ערב הסעודית, חברה בבעלות ממשלתית שמוכרת בשם המקוצר ארמקו, ערכו דיונים פנימיים וכן עם יועצים חיצוניים לגבי מכירת מניות נוספות בבורסה של ריאד ובמקום נוסף, אולי לונדון, סינגפור, או מקומות אחרים, כך מוסרים גורמים מקורבים.

רישום המניות יהיה הגדול ביותר בהיסטוריה של שוק ההון, ויכול להיות שיהיה די קשה לבצע אותו. החברה קבעה את השיא הקודם להנפקה הגדולה ביותר בעולם ב־2019 כשגייסה 29.4 מיליארד דולר בטדאוול, הבורסה הסעודית.

המאמץ למכור את המניות עדיין נמצא בשלב התכנון ועשוי להתעכב או להשתנות, כך אמרו האנשים. ריאד חשבה על כמה תוכניות שונות במשך השנים שנועדו לגייס כספים דרך ארמקו, וחלקן כשלו או נזנחו.

הרישום ב־2019 היה גרסה בקנה מידה קטן יותר של השאיפות הראשונות של החברה, שהיו למכור 5% ממנה תמורת סכום המגיע ל־100 מיליארד דולר, כולל גם בבורסות גדולות. אבל משקיעים בינלאומיים חששו בגלל נושאים של משילות ומחיר המניות, שהעריכו את החברה ב־1.7 טריליון דולר. ההנפקה שבסופו של דבר נעשתה רק בתוך ערב הסעודית כללה לבסוף 1.5% מהחברה.

דובר של ארמקו סירב להגיב.

ישתמשו בהכנסות כדי להשקיע בתעשיות שאינן נפט

ערב הסעודית רוצה כבר זמן רב למכור חלקים מענקית הנפט, כחלק מאסטרטגיה שתוכננה על ידי המנהיג בפועל מוחמד בן סלמאן לממש בכסף את נכסי הנפט האדירים של המדינה ולהשתמש בהכנסה כדי להשקיע בתעשיות שאינן קשורות בנפט.

המטרה היא להשלים את מכירת המניות עד סוף השנה או תחילת השנה הבאה, אמר אחד הגורמים, שציין כי התוכנית מקודמת על ידי נסיך הכתר הסעודי, בן סלמאן.

באפריל 2021, הנסיך מוחמד אמר בריאיון בטלוויזיה שהממלכה הייתה בשיחות עם משקיעים זרים שלא זוהו בשמם למכור חלקים מארמקו, עם אופציות הכוללת רכישה של 1% על ידי חברת אנרגיה מובילה. התוכניות שנשקלו כללו מכירה של מניות נוספות בריאד והכרזה בנושא הייתה צפויה להגיע תוך שנה או שנתיים.

דיונים לגבי מכירה חדש של מניות קורים בזמן שמחירי הנפט הגיעו לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2014, בתמיכת הביקוש הגואה, המלאי המצומצם וחששות בקרב סוחרים לגבי אי יציבות במזרח אירופה ובמזרח התיכון. נפט גולמי מסוג ברנט, הבנצ'מרק הבינלאומי, נסחר ביותר מ־92 דולר לחבית ביום שישי, ועלה בשנה האחרונה ב־57%.

מניות ארמקו הרשומות בריאד טיפסו בחודשים האחרונין לצד מחיר הזהב השחור ומניות אחרות הקשורות בנפט, וכיום מגיעות לשווי שוק כולל של כמעט 2 טריליון. למניות החברה סחירות דלה יותר בהשוואה לאלה בשווקים המערביים, ואין משקיעים זרים רבים המחזיקים בהן. לא ברור אם ניתן להגיע להערכת השווי הנוכחית של החברה בתוך המדינה גם בשווקים גדולים יותר.

אפילו אם החברה תתקדם עם מכירת מניות קטנה יותר, זה עדיין עלול להיות מבחן משמעותי לחברה ולשוקי הנפט בכלל.

עדיפות להירשם למסחר בלונדון

לונדון היא המקום המועדף לרישום המניות, אמר אחד האנשים. החברה הייתה בשיחות עם משקיעים כדי להעריך איך יתקבל רישום המניות שם, אמר אותו אדם. הממלכה גם הוציאה מהמגירה תוכניות מההנפקה הקודמת להביא משקיעים מסין, כך אמרו חלק מהאנשים, אבל עדיין לא הוחלט שום דבר בנושא.

כמה מהאנשים הקרובים לחברה אמרו שהיא מנסה לעשות כסף כל עוד יש למשקיעים תיאבון לנכסים הקשורים בנפט בעולם שנפטר במהירות מהפחמן. חוסר התיאבון לנכסי נפט גדל ככל שיותר משקיעים לוקחים בחשבון קריטריונים סביבתיים שקובעים איך להקצות כספים. ארמקו היא החברה הציבורית הרביעית בשוויה בעולם אחרי אפל, החברה האם של גוגל אלפאבית ומיקרוסופט.

החברה מנסה למצות ערך גם מחלקים אחרים בתשתית האנרגיה שלה. בדצמבר הסכימה למכור 49% ממחלקת הגז הטבעי שלה לקבוצת חברות בהובלת BlackRock וחברת ההשקעות Hassana Investment תמורת 15.5 מיליארד דולר.