פייזר חוזה מכירות בגובה 54 מיליארד דולר ב־2022 מהחיסון והתרופה שלה לקורונה

החברה פרסמה דוחות כספיים לרבעון האחרון ולשנת 2021 כולה • יצרנית התרופות ציינה כי היא מחפשת עסקאות לעידוד השקעה במוצרים נוספים

חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Shutterstock, Small365
חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Shutterstock, Small365

בזמן שחברת פייזר  צופה מכירות חזקות השנה של חיסון הקורונה והתרופה לקורונה שלה, היא גם מחפשת הסכמים חדשים לחיזוק המחלקה העוסקת במוצרים ניסיוניים.

אתמול (שלישי) אמרה פייזר שהמכירות העולות של התרופה שלה לקורונה והמשך הביקוש לחיסון צפויים להביא את הכנסות החברה השנה לכ־100 מיליארד דולר. החברה העריכה שמכירות התרופה האנטי־נגיפית Paxlovid יגיעו לכ־22 מיליארד דולר והחיסון יוסיף עוד 32 מיליארד דולר.

זה בנוסף למכירות בשנה שעברה של החיסון תמורת 36.8 מיליארד דולר, נתון המכירות השנתי הגבוה ביותר אי פעם למוצר רפואי כלשהו. מכירות Paxlovid הגיעו בשנה שעברה ל־76 מיליון דולר.

מחזקת את ייצור התרופות באמצעות רכישות ושותפויות

החברה עשתה לאחרונה כמה רכישות ושותפויות על מנת לחזק את ייצור התרופות והחיסונים, כולל כמה שותפויות שהוכרזו בחודש שעבר על מנת לחזק את מחלקת ה־mRNA הצומחת שלה. בדצמבר, ציינה שתרכוש את Arena Pharmaceuticals תמורת 6.7 מיליארד דולר. פייזר אומרת שמאז 2019 השקיעה 25 מיליארד דולר בפיתוח עסקי.

עם כמות הולכת וגדלה של מזומנים, פייזר אומרת שהאסטרטגיה שלה לסגירת עסקאות מתמקדת בתרופות בשלב מוקדם ומאוחר של פיתוח בתחומים בהם היא כבר מתרכזת, כמו אונקולוגיה, אימונולוגיה ומחלות נדירות. יצרנית התרופות מניו יורק חוזה שהסכמים חדשים ייצרו לה 25 מיליארד דולר בהכנסות נוספות עד 2030.

"היינו רוצים ליישם הון בתחומים מדעיים בהם יש לנו מומחיות כך שנוכל לבחור את היעדים הנכונים", אמר מנכ"ל החברה אלברט בורלא בריאיון.

הסיכוי לסגור עסקאות נוספות עשוי לטפל בחששות אנליסטים ומשקיעים הצופים לראות מה תעשה פייזר עם הרווחים הגדולים שהרוויחה במגפה. מכירות של החיסון נגד הקורונה וטיפולים יירדו עם הזמן והחברה מתמודדת גם עם ירידות במכירות כשמוצרים חדשניים מאבדים את ההגנות על הפטנט שלהם לאחר פרק זמן מסוים.

התחזית איכזבה את המשקיעים

מניות פייזר ירדו ביותר מ־4% ביום שלישי לאחר שדיווחה על רווחיה. הירידה קרתה בגלל שהמשקיעים מצפים שהתחזית של פייזר לרווחים למניה יהיו גבוהים יותר מ־6.35 עד 6.55 דולר, כך אמר האנליסט עומר רפאת מהחברה Evercore ISI.

"זה שיא של כל הזמנים", אמר סמנכ"ל הכספים פרנק ד'אמליו, בהתייחס לתחזית של החברה. הוא אמר שלאנליסטים אולי היו ציפיות גבוהות יותר בגלל מוצרי המגפה, אבל ציין שההערכות של פייזר כוללות רק הסכמים שהושלמו.

פייזר נמצאת בדיונים עם יותר מ־100 מדינות על Paxlovid, כך שההכנסות צפויות להיות גבוהות יותר מ־22 מיליארד דולר אם תחתום על הסכמים נוספים.

Paxlovid אושרה לשימוש באנשים מגיל 12 ומעלה בארה"ב הנמצאים בסיכון גבוה לפתח תגובה קשה למחלה. החברה אמרה שהיא צופה להתחיל מחקר על השימוש בתרופה אצל ילדים מגיל 6 עד 18 עד סוף מרץ. תוצאות המחקרים על התרופה אצל מבוגרים הנמצאים בסיכון סטנדרטי למחלה חמורה וחשיפה בבית צריכים להגיע בהמשך השנה, כך אמרו בפייזר.

מלאי התרופה נותר נמוך וקשה להשיגה בארה"ב, ופייזר הגבירה את הייצור ל־120 מיליון מסלולי טיפול השנה.

בזמן שפייזר אומרת ש־Paxlovid עובדת באופן בטוח, והודגמה כיעילה נגד זן האומיקרון במחקרי מעבדה, החברה גם עובדת על טיפול חדש. התרופה החדשה נועדה לטפל באפשרות שהנגיף יראה התנגדות ל־Paxlovid, והמסלול הטיפולי שלה קצר יותר. כמו כן היא תינתן בלי לקיחת ריטנאוויר במקביל, כפי שניתנת Paxlovid, אבל היא כרוכה בסיכוני בטיחות למטופלים הנוטלים כמה תרופות נפוצות, כך מסרו בפייזר.

"אנחנו לא לוקחים שום סיכון; נישאר בחזית המאמץ המדעי להילחם במגפה", אמר בורלא.

החברה אומרת שתתחיל לבחון את הטיפול החדש נגד קורונה במחצית השנייה של השנה.

הביקוש לטיפול התרופתי יעלה

בזמן שפייזר אומרת שהביקוש לחיסון עלול לרדת, היא צופה שהביקוש לטיפול התרופתי יעלה. מכירת שניהם יחד תסתכם ביותר מחצי מההכנסות של 98־102 מיליארד שפייזר צופה לשנה זו. בפייזר אמרו שהנגיף לא יוכחד לחלוטין בטווח הקרוב בגלל שקשה להכיל אותו, הוא עובר מוטציות, וכל הנתונים מראים שהדבקה טבעית לא מובילה לחסינות ארוכת טווח הנחוצה להעברה ומוטציות של הנגיף.

החיסון לקורונה של פייזר ושותפתה ביונטק  הפך לאחד החיסונים הנפוצים ביותר בעולם. זריקות הבוסטר של החברה גם הן משמשות באופן נרחב בארה"ב. כמעט 50 מיליון מנות בוסטר כאלה ניתנו.

בשלושה החודשים האחרונים של 2021, החיסון של פייזר נמכר ב־12.5 מיליארד דולר, והביא את כלל הכנסות החברה ל־23.84 מיליארד דולר. שנה קודם לכן, עמדה ההכנסה של פייזר לרבעון הרביעי על 11.63 מיליארד דולר.

רווחי החברה לאחר איזון הגיעו ל־1.08 דולר למניה, לעומת 43 סנט ברבעון המקביל שנה שעברה. אנליסטים ש־FactSet עשתה ביניהם סקר חזו רווחים לאחר איזון של 87 סנט למניה על מכירות בגובה 24.16 מיליארד דולר.