גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה סוד הניהול של אינטל וגוגל? הכירו את שיטת OKRs

לארי פייג', סרגיי ברין, ביל גייטס ושי וינינגר - כולם נעזרו בשיטת הניהול שהחלה באינטל בשנות ה–70, והביאה אותה רחוק ● אינסטינקטיבית כולנו מבינים את עקרונות השיטה הזו, הקושי הוא רק לעשות את זה נכון ● חצי שעה של השראה

מימין: שי וינינגר, מייסד ומנכ''ל משותף של למונייד.  בעקבות לארי פייג' וסרגיי ברין, ביל גייטס ואנדי גרוב / צילום: שלומי יוסף, מנחם רייס, Reuters - Russell Boyce, AP - Lee Jin-man ,Jeff Chiu ,Leon Neal
מימין: שי וינינגר, מייסד ומנכ''ל משותף של למונייד. בעקבות לארי פייג' וסרגיי ברין, ביל גייטס ואנדי גרוב / צילום: שלומי יוסף, מנחם רייס, Reuters - Russell Boyce, AP - Lee Jin-man ,Jeff Chiu ,Leon Neal

 

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team

בשבוע שעבר נפגשתי עם שי וינינגר, מייסד ומנכ"ל משותף של למונייד, שלפני כן היה גם מייסד פייבר (הבחור שמוכיח שהברק אכן יכול להכות פעמיים). דיברנו על אחת המשימות העיקריות של כל מנכ"ל וכמובן גם שלו, והיא לוודא שהחברה כולה בפוקוס, שכולם מסונכרנים ועובדים סביב מה שחשוב.

כששאלתי אותו מה הפתרון שלו לאתגר הזה, הוא דיבר בהתלהבות על ה-OKRs, שיטה שאני נתקל בה אצל לא מעט לקוחות מנכ"לים שלנו, בטח אלו שמנהלים חברות בינלאומיות.

השיטה הזו נבדקה והצליחה כבר מזמן עם החברות המרשימות בעולם. בסתיו 1999 נפגש ג'ון דור, מחלוצי ההון סיכון הבולטים בעמק הסיליקון, עם מייסדיו של סטארט-אפ אנונימי והשקיע בהם 12.5 מיליון דולר, ההשקעה הגדולה ביותר בקריירה שלו.

לשני היזמים, לארי פייג' וסרגיי ברין, אומנם הייתה טכנולוגיה מדהימה, אנרגיה יזמית ושאיפות בשמיים - אבל לא הייתה להם שום תוכנית עסקית אמיתית ושום מושג בניהול.
דור הבין שכדי שגוגל תשנה את העולם, לארי וסרגיי יצטרכו ללמוד לנהל.

היה ברור שצריך לעשות להם קורס מהיר באיך לגרום לדברים לקרות, איך לבצע בחירות קשות ואיך לשמור על סדרי עדיפויות. שני היזמים היו כאמור לחלוטין חסרי ניסיון בניהול, ובתוך זמן קצר הם יצטרכו לקבל החלטות קשות כמו מתי לבטל פרויקט שלא מצליח, איך להתמודד עם כישלון ואיך להשתמש בנתונים הרלוונטיים כדי לעקוב אחר ההתקדמות שלהם ושל החברה.

דור לימד אותם גישה למצוינות תפעולית ולהשגת מטרות ותוצאות שנקראת OKRs (יעדים ותוצאות - Objectives and Key Results). דור למד את השיטה כשעבד כמהנדס בחברת אינטל, שם הונחו יסודות השיטה בראשית שנות ה-70 בידי מי שהיה אז אחראי על האופרציה ולימים מנכ"ל החברה, אנדי גרוב, מתוך נסיון לשפר את ההישגיות והביצועים.

לארי וסרגיי לא לבד: מתברר שגם ביל גייטס הושפע מ-OKRs. "בימים הראשונים של מייקרוסופט הרגשתי די בטוח לגבי מיומנויות כתיבת הקוד שלי, אבל היה לי הרבה מה ללמוד על ניהול", סיפר גייטס בריאיון. "זה נהיה ברור לגמרי לאחר שב-1978 הבטחתי לאינטל - לקוח חשוב באמת - שנספק להם גרסה של Microsoft BASIC בתוך ארבעה שבועות. הם חשבו שאני משוגע, ומהר מאוד התברר שהם צודקים. היינו באיחור קטסטרופלי. למזלי, אינטל העסיקה מישהו שיסייע לי לשפר את כישורי הניהול שלי: אנדי גרוב, אדם מדויק, ויש שיגידו אדם קשה".

הרעיונות של אנדי גרוב מונחים בבסיסה של מתודת OKRs אך היא פותחה בהמשך על ידי דור. בספרו, שהפך תוך זמן קצר לרב-מכר, "למדוד את מה שחשוב - איך גוגל, בונו וקרן גייטס שינו את העולם עם OKRs", דור מסביר כיצד OKRs עובדת, ומראה איך אפשר ליישם אותה בכל מיני מצבים.

אז מה זה OKRs?

מאחורי האותיות הטכניות האלו עומדת מטרה אנושית מאוד - לחבר את החברה, הצוות והמטרות האישיות באופן כזה שיאפשר תוצאה מדידה, מה שגורם לכל העובדים לעבוד יחד, בכיוון אחד מאוחד. אחת המטרות העיקריות של OKRs היא לוודא שכל אדם יודע מה מצופה ממנו בעבודה. על פי OKRs - היעדים ותוצאות המפתח מוצגים באופן שקוף לכולם, כך שכל הצוות יכול לנוע יחד לאותה מטרה.

כדי לכתוב OKRs, דהיינו יעדים ותוצאות מדידים, כל מה שצריך לעשות הוא רשימה של שלוש "מטרות-על", כאלו שנותנות השראה, שיש בהן משמעות אמיתית, כאלו שאנשים ירגישו ששווה לקום בשבילן מוקדם בכל בוקר וללכת לעבודה. אלו צריכות להיות מטרות מאתגרות אבל ניתנות להשגה, כאלו שממש אפשר לדמיין אותן ולרצות אותן.

תחת כל מטרה כותבים שלוש תוצאות מפתח למדידה, כאלו שיובילו אל המטרה. לכל תוצאת מפתח יש דד ליין והישג שאפשר למדוד בצורה מספרית. לכל תוצאת מפתח יש שעון או ציון של 1 עד 10, שמראה את ההישג שלה.

לדוגמה, המטרה יכולה להיות "לבנות את הדפדפן הטוב ביותר בעולם" - וזה היעד של החברה. תוצאת המפתח היא "להגיע לזמן טעינת עמודים מהיר פי ארבעה ול-20 מיליון הורדות עד סוף השנה". המטרה נותנת כיוון, תוצאת המפתח ניתנת למדידה, כך שבסוף תוכל לדעת בבירור: עשיתי את זה או לא עשיתי את זה? כן או לא? פשוט. אז מה משתבש בדרך?

האמת היא שבאופן אינסטינקטיבי כולנו מבינים את עקרונות השיטה הזו, של קביעת מטרות ויעדים מדידים, אבל העניין הוא שרבים עושים את זה לא טוב.

היזהר במה שאתה מאחל לעצמך, זה עלול להתגשם

כבר עבדתי עם מנכ"לים וארגונים שהיו נמהרים מדי במטרה שהגדירו לעצמם: הם חשבו שהם צריכים משהו, ולא הבינו שהם בעצם צריכים משהו אחר, ואחרי ההגדרה הנמהרת הם עבדו בסיזיפיות ראויה לציון, עמדו ביעד אחר יעד, תוצאה אחר תוצאה, עד שהשיגו את מה שרצו. רק אז הם הבינו שהמטרה לא באמת הייתה מדויקת להם.

לעומתם, יש כאלו שמתבלבלים בין מטרה לתוצאה, כך שהתוצאה הופכת למטרה והם שוכחים שהייתה מטרה גדולה וחשובה יותר. במקרה כזה הם יעבדו סביב תוצאות רבעוניות, מספריות וכלכליות, אבל יתנתקו מהייעוד שלהם כחברה או כאדם.

עבדתי גם עם כאלה שיש להם מטרה גדולה ומשמעותית, אבל הם לא מצליחים לפרק אותה לתוצאות מדידות, אפשריות להשגה, שלאורן יצליחו להתקדם צעד אחר צעד.
רבות מהמטרות הכי חשובות שלנו הן אלו שהכי קשה להגדיר להן תוצאה מדידה, ואז אנחנו מתפתים למדוד ולהשיג דברים חשובים פחות.

לא בטוחים אם אתם או הארגון שלכם עושים את הדברים הנכונים? זה הזמן לשאול את עצמכם את השאלות הבאות: מהי בעצם המטרה, הייעוד שלי? ומהן התוצאות המדידות בדרך לשם? 

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

gefen@gteam.org

עוד כתבות

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

תקרית חריגה בכרם שלום: שבעה פצועים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח, שלושה במצב קשה

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין