המשקיעים עזבו, אך הציבור ממשיך להתנפל על הבנקים למשכנתאות

בינואר 2022 נלקחו כמעט 10 מיליארד שקל משכנתאות, אף עפ"י שהמשקיעים נטשו את השוק ברובם עקב העלאת מס הרכישה • ההערכה היא כי רוכשי הדירות בשוק החופשי ממשיכים בהסתערות על דירות

משכנתה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
משכנתה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

שנת 2022 נפתחה עם משכנתאות בהיקף נמוך משמעותית מהשיא שנקבע בחודש דצמבר 2021, אך עדיין ברמה גבוהה מאוד, במיוחד בהתחשב בכך שסביר שהעלאת המיסוי על המשקיעים הרתיעה אותם מלהישאר בשוק - כך עולה מנתוני המשכנתאות של ינואר שפורסמו היום (א') על-ידי בנק ישראל.

כמעט 10 מיליארד שקל נלקחו כמשכנתאות בחודש שעבר, ירידה של 18% לעומת שיא המשכנתאות של דצמבר 2021 וההיקף הנמוך ביותר מאז חודש יוני אותה שנה, למעט חודש ספטמבר שבו נחגגו חגי תשרי. ואולם מצד שני מדובר בהיקף חודשי גבוה מאוד, שכמותו לא נצפה עד לשנה שעברה, ובסך-הכול כמות המשכנתאות שנלקחה בינואר הייתה גבוהה מהכמות החודשית הממוצעת של משכנתאות שנלקחה בשנה שעברה, כך שהשוק נמצא עדיין בגל המשכנתאות הגדול, שהחל עוד ב-2020. 

הנתונים שפרסם היום בנק ישראל אינם מלאים, ולא ברור כמה משכנתאות לקח כל אחד מהסקטורים, ואולם יש להניח כי חלק ניכר מהירידה שנרשמה לעומת כמות המשכנתאות שנלקחו בדצמבר, ניתנת לייחוס לעזיבת המשקיעים את השוק.

כזכור, בסוף נובמבר אשתקד הממשלה העלתה את מס הרכישה על דירות למשקיעים בהיקף של 60% במדרגה התחתונה שלו. המשקיעים הציפו את השוק בחודשים אוקטובר-דצמבר ותרמו לקפיצה בהיקפי המשכנתאות שנרשמה החודשים הללו. עתה, לאחר שהמס הגבוה כבר בתוקף, סביר כי בינואר חלה ירידה גדולה בהיקף המשקיעים שלקחו משכנתאות.

ואולם בדיקה שערכנו בחודש שעבר העלתה כי במקביל לעלייה בהיקפי המשכנתאות מצד משקיעים, נרשמה גם עלייה גדולה בהיקפי משכנתאות שלקחו משפרי דיור וזוגות צעירים שרכשו דירות במסגרת השוק החופשי. סביר להניח כי מגמה זו נמשכה גם בינואר השנה, והיא זו שתרמה לרמה הגבוהה של משכנתאות שנלקחה בחודש זה.