נקבעו התעריפים הסיטונאיים לפריסת סיבים אופטיים בפריפריה

קבלנים קטנים ובעלי רישיון מיוחד יחויבו לאפשר שימוש בתשתיות שיפרסו לטובת מתחרים • המחירים שקבע המשרד יהיו מחירי השוק הסיטונאי החלים על בזק

מנכ''לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ
מנכ''לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת קבע את התעריפים הסיטונאיים בהם יחויבו בעלי רישיון שיפרסו סיבים בפריפריה. מדובר בתעריפים שיחייבו קבלנים קטנים שקבלו רישיון ממשרד התקשורת למכור את השימוש בתשתיות שיפרסו, וזאת במסגרת מדיניות משרד התקשורת להשלמת פריסת סיבים באזורי תמרוץ. באזורים אלה לא נפרסים תשתיות סיבים אופטיים על-ידי בזק, שוויתרה עליהם.

הקבלנים הקטנים וגם מפעילים גדולים מתמודדים במכרז על האזורים שבזק ויתרה על הפריסה בהם. משרד התקשורת קבע כי מי שיזכה במכרז באזור מסוים, יחויב לפרוס סיבים באותו אזור ובמקביל גם למכור את השימוש באותם סיבים למתחרים. כלומר, להחיל את אותה מדיניות שחלה על בזק בכל רחבי הארץ גם על קבלנים קטנים שיזכרו במכרזים באזורי התמרוץ.

החלת המדיניות על אותם קבלנים קטנים מהווה מבחינתם עול כבד, שכן אף אחד לא אוהב את העובדה שאחרי שהשקיע משאבים כספיים ועבודה בפריסה, יבוא מישהו חיצוני ויוכל להשתמש בתשתית שפרס.

משרד התקשורת קבע לשם כך תעריפים מחייבים דומים לתעריפים שבהם מחויבת בזק במסגרת השוק הסיטונאי החל עליה. לדוגמה, אם הקבלן או בעל הרישיון ישראל ישראלי יזכה במכרז באזור סכנין, ויפרוס בה סיבים אופטיים, הוא יחויב לאפשר לשחקנים אחרים להשתמש בסיבים שפרס, ובתעריף שקבע משרד התקשורת.

הסיבה לחובת המכירה נוגעת לכך שהמשרד רוצה לאפשר תחרות למשתמשים, ושהם לא ייכבלו לבעל הרישיון שפרס להם את הרישיון. בנוסף, הקבלנים ובעלי הרישיון שיפרסו באזורי התמרוץ, מקבלים תמורה מהמדינה עבור הפריסה שלהם, ולכן כאשר המדינה מממנת חלק מההשקעה, היא רוצה להבטיח שלצרכנים יהיה חופש בחירה בבחירת ספק התקשורת שלהם.

המחירים שקבע משרד התקשורת כאמור דומים למחירי השוק הסיטונאי החלים על בזק ברשת הסיבים שלה. עבור קצב של 1 גיגה נקבע מחיר סיטונאי של 81.1 שקל, ועבור קצב של 550 מגה ביט לשנייה יעמוד המחיר הסיטונאי על 72.8 שקל לחודש לפני מע"מ.