קצא"א | בלעדי

רשות החברות בודקת: האם שכר הבכירים בקצא"א עלה ללא אישור

לגלובס נודע כי ברשת החברות דורשים מקצא"א תשובות לכך ששכר כלל הסמנכ"לים בחברה עלה ב-5% ללא אישור הדירקטוריון וללא הסכמת הרשות • קצא"א: "אין כל חריגות שכר"

מתקן קצא''א באשקלון / צילום: איל יצהר
מתקן קצא''א באשקלון / צילום: איל יצהר

האם מנהלי קצא"א נהנו מעליית שכר מתחת לרדאר, בזמן שהפכה החברה כפופה דה פאקטו לכללי רשות החברות הממשלתיות? לגלובס נודע שברשות החברות מנהלים הליך מול קצא"א, במסגרתו נדרשת החברה לספק תשובות לכך ששכר כלל הסמנכ"לים בחברה עלה בכ-5% ללא אישור הדירקטוריון או הסכמת רשות החברות, כנהוג בחברות הכפופות לחוק רשות החברות. ואולם למרות שחלפה שנה מאז התגלה הדבר, הוא לא הוסדר עד כה, וקצא"א טרם סיפקה לרשות החברות תשובות המניחות את הדעת בנושא.

ההגדרה הפורמלית של קצא"א החדשה (קו צינור אסיה אירופה), היא חברה ממשלתית הכפופה מאז מרץ 2020 למשרד האוצר. לכן, חלים עליה הכללים המקובלים של חברה ממשלתית, עם חריג אחד: חסיון מלא על פעילותה המסחרית. מאחר שהעלאות השכר המדוברות ניתנו כשנה לאחר שנכנסה החברה תחת כנפיה של רשות החברות, בודקת הרשות כיצד ניתנה העלאת שכר רוחבית לבכירי החברה. לפי קצא"א, העלאות השכר בוצעו בטרם כניסת החברה תחת אחריות רשות החברות, אך טרם סופקו האישורים הנדרשים בנושא לרשות החברות. לקראת סוף חודש ינואר, פנו ברשות החברות הממשלתיות לאיציק לוי, מנכ"ל קצא"א, לאחר שכבר ניהלו תהליך ארוך מול קצא"א בנושא, תוך החלפת מסמכים שונים.

"החברה טרם העבירה אישורים"

בפנייה, שהגיעה לידי גלובס, דרש מקצא"א תומר שרבף, מנהל יחידת שכר וכוח אדם ברשות, לספק את האישורים הנדרשים לקידום עובדים בכירים, כדי לבדוק האם המהלך התבצע תחת הכללים המקובלים. "במהלך חודש מרץ 2021 קידמה החברה את שכרם של כלל עובדיה הבכירים בכ-5% בממוצע. לאחר מספר שיחות שקיימנו עם נציגי החברה, הוסכם שתעביר אישורים ומסמכים אשר מבהירים כי אין מדובר בחריגות שכר שלטענת החברה ניתנו בטרם כניסת החברה תחת אחריות רשות החברות הממשלתיות", כתב שרבף. "עד למועד זה, החברה טרם העבירה לידי הרשות אישורים כאמור".

ברשות החברות דרשו כי עד סוף פברואר, יועברו לידיה כלל האישורים הנוגעים למכלול תנאי העסקת הבכירים בחברה, לשם תהליך הסדרת מכלול תנאי העסקת הבכירים, כנהוג בחברות הכפופות לחוק החברות הממשלתיות, בהן מתוגמלים העובדים תחת מדרג שכר קבועה. נקבעו אף מספר דיוני המשך עם החברה בנושא, וברשות בודקים האם בחברה שנהנית לאורך שנים מחיסיון כמעט מלא על כלל הפרטים הנוגעים לה, אכן ישנן חריגות שכר, לרבות העלאות שכר שייתכן כי לא ניתנו לפי הכללים המקובלים תחת חוק רשות החברות, אלא על ידי מנכ"ל קצא"א, איציק לוי, ללא ידיעת הגורמים המפקחים על פעילות החברה.

תגובת רשות החברות הממשלתיות: "קצא"א הפכה לחברה ממשלתית במרץ 2020. כחלק מקליטת החברה כחברה ממשלתית, מוסדרים מספר נושאים".

תגובת קצא"א: "מדובר בטענות שאינן נכונות. בחברת קצא"א אין כל חריגות שכר, להפך - השכר אף נמוך יותר מחברות בסדר גודל של קצא״א. כל תנאי השכר אושרו בהתאם לכללים ולהנחיות, על ידי כלל הגורמים הנדרשים ובליווי הייעוץ המשפטי של החברה".