גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חידת הקבלנים: איך מכניסים משאית לרחוב צר בלב העיר

פרויקטים של התחדשות עירונית נבנים תמיד בתוך מרקם אורבני צפוף ● כמה זה עולה, מהם האתגרים ההנדסיים ובכמה זה מאריך את הבנייה

הריסת בניין ברחוב בלוך בתל אביב בפרויקט של קבוצת ברוש / צילום: קבוצת ברוש
הריסת בניין ברחוב בלוך בתל אביב בפרויקט של קבוצת ברוש / צילום: קבוצת ברוש

פרויקטים של התחדשות עירונית נבנים בהגדרה בתוך מרקם קיים. הם חייבים להתחשב בתשתיות קיימות, בבניינים הסמוכים, בשכנים הכועסים ובדרישות העירייה. יזמים מנוסים כבר למדו לכמת את העלויות הכספיות ואת לוחות הזמנים, וחלקם אפילו מסרבים להיכנס לפרויקטים שיהיו מסובכים מדי לביצוע.

קבוצת רם אדרת בנתה לאחרונה את פרויקט ניסן כהן ברמת החייל בתל אביב - פרויקט תמ"א מסוג הריסה ובנייה שבו חמש קומות ו-18 דירות. "זה אתר שהיה לו שביל גישה אחד צר ברוחב שלושה מטרים ובאורך תשעה מטרים. כל פעולה נעשתה בפרק זמן מוגדר, והפעולה השנייה נעשית בדיוק אחריה, כי לא ניתן היה לעשות שני דברים במקביל. קבלת חומרים לאתר והוצאת חומרים ממנו נעשו באופן ידני", מספר איתן חמד, מנהל פרויקטים בקבוצה.

"מה שמאפיין פרויקטים של פינוי בינוי הוא הסביבה האורבנית, שהיא סביבה קיימת, חיה ופועלת", הוא אומר. "האתגרים הכי קשים הם הלוגיסטיים, במיוחד כשמדובר על דרכי גישה מוגבלות, ושם שינוע החומרים לאתר מצריך תזמון והרבה כוח אדם".

הגישה מורכבת במיוחד כשהיא מוגבלת לנתיב תחבורה ציבורית. "כשבנינו את פרויקט בצלאל שנמצא בצמוד לשוק בצלאל במרכז תל אביב, הגישה לאתר הייתה באמצעות כמה רחובות צרים כמו טשרניחובסקי ומכבי, שדרכם אי אפשר להכניס משאיות בטון. כביש הגישה היחיד היה רחוב קינג ג’ורג’, ובעצם היינו צריכים לקבל אישור מהעירייה לנסוע בנת"צ", אומר ארקדי פרומקין, סמנכ"ל ביצוע בחברת צמח המרמן. "בהרבה מקרים היינו צריכים להכניס כלי רכב דרך רחוב מכבי נגד כיוון התנועה, ולשם כך היינו צריכים לעשות הסדרים מסוימים עם העירייה והמשטרה, דבר שכרוך בעלויות".

אורעד יצחקי, מנכ"ל ברוש יזמות, אומר: "עוד לא נתקלנו באתגר בלתי פתיר. ההנדסה והטכנולוגיות מתפתחות כל הזמן, והיום אפשר לעשות הדמיית תלת-ממד ולראות את המהלכים לפני שמגיעים לשטח. ההשלכה של אתגרים כאלה מתבטאת בדרך כלל בעלויות הסופיות".

התיאומים עם המשטרה: "2,500 שקל לסגירה של נתיב"

על התיאומים עם המשטרה והעירייה מספר משה נגדאי, מנהל פרויקטים בחברת עץ השקד. "יש לנו כיום כ-25 פרויקטים, מהם שלושה בתל אביב. בבנייה בשטחים פתוחים יש דרכי גישה למשאיות, אולם במקומות צפופים קשה להכניס משאית ברחובות קטנים, ויש המון נת"צים שאי אפשר לחסום".

החברה בונה כעת ברחוב הרצל בתל אביב שני בניינים בגובה 15 קומות, שבהם 160 יחידות דיור, עבור חברת יובלים. "ברחוב הרצל אסור לעצור אפילו לדקה, ויש שם גם שביל אופניים שאסור לחסום. יש רחוב צדדי קטן שאפשר להשתמש בו בין 9:00 ל-15:00 ורק בתיאום עם המשטרה והעירייה. זה כרוך בתשלום - כל סגירה של הנתיב עולה לנו 2,500 שקל. השילוט עולה לנו 30 אלף שקל בשנה.

"צריך לתאם הכול מראש עם כל הגורמים, ואי אפשר לעשות דברים מעכשיו לעכשיו. לדוגמה, אם יש לי יציקות בטון גדולות שצריך לעשות דרך הכביש הראשי, אני צריך לתאם אותן חודש מראש, ולפעמים זה נדחה בגלל אילוצים כאלה ואחרים שהעירייה מבקשת. יש לעניין הזה יתרון משמעותי מבחינתנו: אפשר לעבוד יותר מסודר.

"באופן טבעי, תל אביב היא העיר שבה ישנם מרב האתגרים. זה מתחיל מהכניסה לעיר והובלת חומרי הבנייה אל העיר, שעות הפעילות גם כן צריכות להיות בתיאום עם העירייה, גם שטח ההתארגנות הוא מאוד קטן והלו"ז מאוד קצר", אומר יצחקי.

דורון אביב, יו"ר קבוצת אביב, מדגיש: "כמעט בכל פרויקט בתל אביב - במיוחד בהתחדשות עירונית - יש לנו אתגרים כאלו. הפכנו להיות כמו ניו יורק, שם בונים הרבה ועל שטחים קטנים".

לעתים מתעוררות בעיות תוך כדי העבודה: "לפעמים נהרסות תשתיות תקשורת שלא סומנו. לפעמים צריך להזיז קיר קטן בבניין הסמוך, מה שמצריך את אישור הוועד שם", אומר יצחקי.

העלויות: "כל דוח מהעירייה זה 470 שקל"

"לבנות במרכז העיר יותר יקר מלבנות במקום אחר. אני מאמין שזה יכול להגיע ל-300-400 אלף שקל ואני מגלם את הקושי הלוגיסטי, תפעולי וההון האנושי בפנים", אומר חמד מקבוצת רם אדרת. "בפרויקט בניסן הכהן נדרשנו להחליף את המדרכה כי המשאיות הרסו את השביל, ושיקמנו את כל אזור הכניסה לבקשת העירייה. גם קיבלנו כ-25 דוחות מהעירייה - וכל דוח זה כ-470 שקל, וזאת משום שמשאיות חנו במקומות לא מסומנים והפקחים רשמו דוחות".

פרויקט בצלאל של צמח המרמן. אישור למשאיות לעבור בנת''צ / צילום: L-studio

"פרויקט במרכז העיר עולה כ-10% יותר בעליות הבנייה הישירה שלו. התשומות יקרות יותר באזור הזה ובמטרופולין ת"א זו מכה שנופלת על כולם", מעריך אביב.
נגדאי מעץ השקד אומר כי "אני מעריך שבנייה במרכז העיר אורכת 15%-20% יותר מהזמן הנדרש לבנות פרויקט זהה בפריפריה. לגבי העלויות: התשלום לעירייה על הסדרי תנועה ושילוט הוא כחצי מיליון שקל לפרויקט, ועוד 15% שהם התמודדות עם אתגרים לעומת בנייה במקום פתוח. גם הקבלנים שבאים לעבוד מביאים בחשבון את הפקקים בדרך לתל אביב, ושתהיה בעיה עם החניה, או שייאלצו לספוג דוחות משום שפרקו במקום הלא נכון - ומעלים מחירים".

העיריות: "מאפשרות לחסום שתי חניות ולא יותר"

"היום העיריות פחות גמישות מבעבר. הן לא נותנות לנו לעבוד בשעות מסוימות, וגם הנגישות מוגבלת", אומר יצחקי. לפי הנחיות העירייה, הוא מציין, הריסת בניין יכולה להיעשות רק בלילה, בין 22:00 ל-5:00. "העיריות מאפשרות לחסום שתי חניות אבל לא מעבר לזה. קורה לפעמים שלמרות הסימון שאסור לחנות באזור מוצאים רכב שחסם את הגישה ועד שמפנים אותו לוקח המון זמן", הוא מוסיף.

איסמעיל אלעוברה, ממלא מקום מהנדס החברה בקבוצת גבסו, מספר על האתגרים בירושלים. "אנחנו כרגע בשלבי ביצוע של בית מלון ברחוב בן סירה, שכרוך באתגרים ייחודיים. זה מתחיל בהיתרים מיוחדים שצריך להשיג כדי שיהיה אפשר לסגור כביש, ועד לתשלום חודשי קבוע על חניות ותמרורים חדשים שצריך לשים ברחוב", הוא מציין.
"כשהעירייה נותנת לך אפשרות להכניס משאית בלילה לאתר, זו בעיניי התחשבות. נכון שצריך לשכור שוטרים בשכר שיפקחו וינהלו את התנועה שם, אבל עצם העובדה שהעיריות מאפשרות זאת זה לא טריוויאלי", הוא מוסיף.

"העיריות הגדולות יודעות מה צריך בשביל להוציא פרויקט כזה לפועל, במיוחד במרכזים צפופים. עיריית תל אביב מאוד מסודרת ובעלת ניסיון, אבל יש עיריות שעדיין נתקעות ולא יודעות לתת מענה ובמקרים מסוימים היינו צריכים להגיע עד לראש העיר ולהסביר שאם לא יאשרו לנו לנוע לא יהיה ניתן להקים את הפרויקט", אומר פרומקין.

השכנים: "העברנו את חניית הנכה, אבל הוא המשיך לחנות בה"

"השכנים באזור הבנייה לוקחים את מרב תשומת הלב. ברגע שפתרנו את בעיות השכנים, פתרנו לא מעט מהקושי בפרויקט", אומר יצחקי.

לפעמים השכנים יוצרים אילוצים מסוג אחר. פרויקט בצלאל שבנתה צמח המרמן בשיתוף עם קרסו נמצא בצמוד לשוק בצלאל במרכז תל אביב. "עצם העובדה שהשוק פעיל אילץ אותנו לעבוד בלילות, כי בבוקר השוק חוזר לעבוד. כמובן שעבודת לילה אורכת יותר זמן מעבודת יום - פער של חודשיים לפחות, גם העלויות על עבודות לילה גבוהות יותר", אומר פרומקין.
"היה לנו מקרה שהעברנו חניית נכה כ־20 מטר, בתיאום כמובן", מספר אלעוברה, "אולם הוא המשיך להחנות במיקום הישן מתוך הרגל. הבעיה היא שאי אפשר לגרור את הרכב מאחר שמדובר ברכב נכה, ולקח זמן עד שהוא פינה את המקום ויכולנו להמשיך בעבודות".

הכדאיות: "היו פרויקטים שוויתרנו עליהם"

חברת אקו סיטי בונה כיום עשרה פרויקטים של תמ"א בתל אביב ובגבעתיים. אילי בר, מנכ"ל משותף באקו סיטי, אומר שבנייה בתוך העיר ובסביבה צפופה היא התמחות בפני עצמה. "חברה שיודעת את העבודה מביאה בחשבון את העלויות הללו מראש, ברמת התמחור ובזמן הביצוע. כבר ויתרנו על פרויקט כזה כי הוא היה בצמוד לשדרה עירונית במרכז תל אביב, ולא הייתה לבניין גישה למעט דרך השדרה".

בר מציין שבאותו מקרה ערכה החברה בדיקה ומצאה שלא ניתן לשנע את החומרים לאתר באמצעים רגילים אלא בידיים. "זה קושי לוגיסטי דרמטי שלוקח המון זמן ועולה המון כסף. והחלטנו שלא להגיש הצעה לפרויקט. אבל זה מקרה חריג, ב-99% מהמקרים אנחנו מתמחרים את העלויות העודפות של הביצוע בתוך העיר".

"יש פרויקטים שאנחנו מבינים מראש שהם מורכבים מאוד ומוותרים עליהם, אבל אנחנו כבר למודי ניסיון".

גם בצמח המרמן מספרים שוויתרו על פרויקטים בגלל קשיי ביצוע. "היו פרויקטים שוויתרנו עליהם אחרי שבדקנו את השטח, כי מבחינת ביצוע הוא קטסטרופה", אומר פרומקין. "בסוף זה עניין כלכלי".

מעיריית ת"א נמסר בעניין: "ככלל, עיריית תל אביב-יפו מעודדת התחדשות עירונית ולראיה עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית המקודמים ברחבי העיר. התוכניות השונות מקודמות בהתאם לתוכנית המתאר העירונית אשר מתווה את מדיניות התכנון העירונית והתב"עות הנגזרות ממנה שבתוקף, כדוגמת תוכנית הרבעים 3-4 במרכז העיר".

מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים מעודדת ומקדמת בנחישות פרויקטים של התחדשות עירונית. כחלק מתהליכי התכנון והרישוי, נבחנת התאמת והשתלבות הפרויקט בסביבתו, ובכלל זאת ניתנת התייחסות להסדרי התנועה. בנוסף, נקבעים גם תנאים ספציפיים למהלך הבניה, במטרה לצמצם ככל הניתן את ההפרעה לציבור בתקופת העבודות ולהבטיח את שלום הציבור".

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות