גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהמפרץ הפרסי ועד אוסטרליה: המדינות שדווקא מרוויחות מהמלחמה

המדינות העשירות בנפט, בגז ובסחורות אחרות ברחבי העולם מרוויחות מעליות המחירים ● למרות זאת חלקן עדיין נפגעות מההשלכות האינפלציוניות שפוגעות בצרכנים הביתיים במדינות כמו הפיליפינים ומצרים, ושמעיבות על הצמיחה העולמית

תחנת דלק של חברת ''לוקאויל'' הרוסית בניו ג'רזי / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
תחנת דלק של חברת ''לוקאויל'' הרוסית בניו ג'רזי / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

הפלישה הרוסית לאוקראינה עלולה לתדלק את האינפלציה ולפגוע בצמיחה בכל העולם, אך כמה מדינות צופות עלייה גדולה ביצוא שלהן, בחסות העלייה במחירי האנרגיה והסחורות.

מדינות הכוללות את קנדה, אוסטרליה, ומדינות עשירות במפרץ הפרסי צפויות להרוויח בגלל שהפלישה גרמה לראלי ששלח סחורות שונות למחירי שיא, החל מנפט וגז ועד ניקל ופלדיום.

המחירים עלו כשמשקיעים החליטו שהסנקציות המערביות וההפרעות הלוגיסטיות יפגעו באספקה הרוסית השופעת של נפט, גז, דגנים, מתכות וחומרי דישון, והמלחמה מפריעה לרוסים ולאוקראינים לייצא מוצרי יסוד כמו חיטה וזרעי חמניות.

רוב מדינות העולם מפסידות מבחינה כלכלית מהסכסוך, משום שמחירי המזון והאנרגיה דוהרים וצפויים להעלות את האינפלציה מאסיה עד אירופה וארה"ב. אפילו הכלכלות שצפויות להרוויח מהתייקרות הסחורות כנראה יחושו באינפלציה, וחלקן עלולות להתקשות להגדיל את הייצור די מהר כדי לגזור רווח של ממש מהתייקרות המחירים.

"תנאי המסחר שלנו יעלו בחודשים הקרובים, וזה יעודד את ההכנסה הלאומית", אמר נציב בנק העתודה של אוסטרליה פיליפ לאו בנאום בסידני ברביעי. לאו ציין שהוא צופה שהמחירים הנוסקים יפגעו בתקציבי משקי הבית ויגרמו לעליית מחירים לחברות שאינן בתחום המשאבים.

יצרנית 40% מהפלדיום

רוסיה היא הכלכלה ה־11 בגודלה בעולם. היא מייצרת כ־40% מהפלדיום, המשמש בממירים קטליטיים ומעבדים; כ־10% מהניקל בעולם, המשמש בפלדת אל־חלד ועבור סוללות; ומוצרי יסוד תעשייתיים כגון אלומיניום, על פי הסקר הגיאולוגי של ארה"ב.

כעת נתונה המדינה לחבילה גורפת של סנקציות. מחירי הנפט עלו בחדות, והבנצ’מרק העולמי נפט גולמי ברנט עבר את רף ה־130 דולר לחבית. הרמה הגבוהה ביותר מאז יולי 2008.

עליית מחירי הנפט מהווה חדשות טובות ליצרניות מרכזיות כמו ערב הסעודית, שם תחום הנפט והגז אחראי לכ־50% מהתוצר המקומי; וכן לעיראק, שהנפט מממן 85% מתקציב המדינה. אם מחיר הנפט הממוצע מגיע ל־100 דולר לחבית או גבוה מזה ב־2022, ערב הסעודית, למשל, כנראה תעבור לעודף תקציבי ביחס לתמ"ג שיהיה דו־ספרתי, לעומת גירעון של 4.9% ב־2021. כך מעריכה מוניקה מליק, כלכלנית ראשית בבנק המסחרי של אבו דאבי. "הזרקת דלק גדולה היא בדיוק מה שצריך כדי לשלם על התוכניות הגדולות של המפרץ לגיוון הכלכלות שלהם, מבלי להרגיז במסים חדשים", אמר ג’ים קריין, עמית מחקר אנרגיה במכון בייקר של אוניברסיטת רייס.

עליית מחיר הנפט תחזק את תחום האנרגיה הן בארה"ב והן במדינות כמו איראן וונצואלה, הנסמכות על נפט. ספקיות אמריקאיות של גז מעובה, כמו Cheniere Energy ו־Cameron LNG, כבר מספקות כמויות שיא של דלק לשווקים האירופאיים. עליית מחירי המתכות והסחורות האחרות שמייצרים הרוסים תניב כנראה רווח דומה ליצרניות יריבות. רבות מהיריבות הן כלכלות מתפתחות שהמגפה פגעה בהן, כמו דרום אפריקה, יצרנית גדולה של פלדיום, פלטינה, זהב ויהלומים.

אינדונזיה והפיליפינים הן היצרניות הראשונה והשנייה בעולם של ניקל, בהתאמה. מחיר הניקל עלה ביום שלישי ביותר מפי שלושה לשבוע, ובנקודה אחת הגיע לשיא של 100 אלף דולר לטונה מעוקבת. בין הכלכלות המתקדמות, נראה שאוסטרליה וקנדה צפויות להרוויח יותר מכולן מהלחץ על סחורות שהיו מגיעות מרוסיה ומאוקראינה. שתי המדינות מייצאות אנרגיה, חיטה ומתכות, וקנדה היא גם יצרנית גדולה של הדשן אשלג ושל שמן קנולה וזרעים המשמשים להכנת תערובת להזנת בעלי חיים. "קנדה נמצאת בעמדה טובה מאוד", אמר בנג’מין טל, כלכלן ב־CIBC Capital Markets, בנק השקעות מטורונטו. חברת הייעוץ Capital Economics צופה כי עליית מחירי הסחורות תעזור לדחוף את ההכנסה העודפת ממסחר בסחורות של קנדה לרמה הגבוהה אי פעם במרץ, כשהיא צפויה להגיע לכ־5 מיליארד דולר קנדי (3.9 מיליארד דולר).

רוסיה אמרה שהיא עלולה להידרש להפסיק לייצא דשן בגלל קשיים לייצא אותו, בזמן שהסנקציות נגד בת בריתה בלארוס, אחת מיצואניות האשלג הגדולות בעולם, גרמו להפסקה בפועל של כל היצוא שלה לאירופה. דובר ענקית הדישון הקנדית Nutrien אמר כי החברה צופה הגדלה של ייצור האשלג השנה ב־700 אלף טונות מעוקבות, לעומת 13.6 טונות מעוקבות שייצרה ב־2021. מחיר מניית החברה עלה בכ־30% מאז שהחלה המלחמה.

ועדיין, למלא את הביקוש העולמי בתוך ההפרעות לאספקה לא יהיה פשוט ויוסיף ללחץ האינפלציוני. למגדלי דגנים קנדיים יש יכולת מוגבלת לפצות על ההפרעות באוקראינה, בגלל שהם משתקמים מיבול חלש אשתקד. רבים מחוואי החיטה והקנולה הקנדיים מכרו את היבול המתוכנן ל־2022 כשהם מבקשים להשתקם מירידות חדות בייצור. כך מספר דייב קוויסט, מנהל West Canadian Wheat Growers. מניות החיטה והקנולה הקנדיות ירדו בכ־40% עד סוף 2021, לפי משרד הסטטיסטיקה הקנדי.

קנדה מחזיקה בעתודות הנפט הרביעיות בגודלן, אבל היצרניות במדינה לא השקיעו במיזמים חדשים בשל התנגדות ציבורית ורגולטורית לפיתוח, משיקולי שמירת איכות הסביבה. כלכלנים מזהירים שאפילו אם יצואני סחורות ירוויחו מעליית המחירים ליצוא, ההשפעה הכלכלית הכוללת עלולה להיות לא מורגשת בשל ההשלכות האינפלציוניות לצרכנים ביתיים. בפיליפינים, למשל, מייצרים הרבה ניקל אך מייבאים הרבה אנרגיה, אז המדינה רגישה במיוחד לעליות במחירי הנפט, לפי בנק Citi. מצרים היא יצרנית גז, אבל גם היבואנית הגדולה ביותר של חיטה, שאת רובה היא מקבלת מאוקראינה ומרוסיה. אם יעלה מחיר החיטה ב־50% השנה, חשבון היבוא של מצרים יעלה בכ־0.2% מהתמ"ג, לפי חישובי Capital Economics. בעוד שהתמ"ג של קנדה יעלה ב־0.2% בגלל הסכסוך, שיעור הריבית צפוי לעלות השנה ל־2% מהרמה הנוכחית של 0.5%, לפי BofA Securities.

המכה הקשה לאירופה

חוץ מרוסיה ואוקראינה, המכה הכלכלית הגדולה ביותר צפויה להיות מורגשת באירופה, שהיא נסמכת מאוד על האנרגיה הרוסית. לאיחוד האירופי, שמייבא כ־40% מהגז מרוסיה, אין משקל נגד בדמות תחום סחורות גדול אחד שניתן ליהנות מההתייקרות בו.
הכלכלה האמריקאית צפויה להצליח טוב יותר בהינתן וארה"ב היא יצרנית הנפט המובילה בעולם ועדיין יש במשקי הבית שלה חסכונות גדולים, אבל אפילו שם עומס האינפלציה יפגע בהוצאת הצרכנים והצמיחה.

רבות תלוי בשאלה כמה זמן תימשך המלחמה באוקראינה ואם היחסים בין רוסיה והמערב עלולים להידרדר אפילו עוד. "אם המתחים יתמשכו או יסלימו, את ההורדות בתחזיות הצמיחה של השנה אולי יהיה צריך לקבוע באחוזים שלמים", אמרו הכלכלנים מ־Citi נתן שיטס ואהרון ליו בהערכה של ההשפעות הכלכליות של הסכסוך שפורסמה ביום שלישי. "לחלופין, אם הלחצים יוקלו בחודשים הקרובים, יכול להיות שיהיה מקום לכלכלה העולמית לזנק בחזרה ואולי אפילו לפצות קצת על מה שהפסידה".

סטיפן קאלין השתתף בהכנת הכתבה

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם