בלינקן: סין "תישא באחריות" אם היא תתמוך ברוסיה

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ציין כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יאמר לנשיא סין, שי ג'ינפינג בשיחתם מחר, שסין "תישא באחריות" אם היא תגבה את רוסיה • כוחות ההצלה ממשיכים לחלץ אזרחים מהתיאטרון במריופול שהופגז, הרוג מפגיעת טיל בבניין מגורים בקייב, 53 הרוגים בצ'רניהיב ביממה האחרונה • ארגון הבריאות העולמי: 12 בני אדם נהרגו בלפחות 43 מתקפות על מתקני בריאות באוקראינה

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Saul Loeb/Pool
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Saul Loeb/Pool

23:01

לפחות 12 בני אדם נהרגו ו-34 נפצעו ביותר מ-43 מתקפות על מתקני בריאות באוקראינה, כך אמר היום בנאום מול מועצת הביטחון של האו"ם מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תאודרוס אדהנום גברה‑יסוס. לדבריו, בין ההרוגים ישנם גם עובדי בריאות.

"מתקפות על שירותי בריאות הן הפרה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי - בכל זמן ובכל מקום. הן מונעות מאנשים טיפול דחוף ושוברות מערכות בריאות שבריריות ממילא. זה מה שאנחנו רואים באוקראינה", אמר אדהנום גברה‑יסוס.

לדבריו, המלחמה באוקראינה עשויה גם להחמיר את מצב התחלואה בקורונה באזור - "הירידה בשיעורי הבדיקות מאז תחילת הסכסוך פירושה שיש סבירות שתהיה הדבקה משמעותית שלא מזוהה. ועם פחות מ-40% מהאוכלוסייה הבוגרת שמחוסנת במלואה, זה מגדיל את הסיכון למספר גדול של אנשים שיפתחו מחלה קשה".

ארגון הבריאות העולמי שלח לאזור כ-100 טונות של ציוד רפואי, כולל "חמצן, אינסולין, אספקה כירורגית, חומרי הרדמה וערכות לעירוי דם - מספיק ל-4,500 מטופלי טראומה ו-450,000 טיפולים ראשוניים לחודש אחד. ציוד נוסף, כולל מחוללי חמצן, גנרטורים ודפיברילטורים נשלחו, ואנחנו מתכוננים לשלוח עוד 108 טונות ציוד", אמר אדהנום גברה‑יסוס.

21:40

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יאמר לנשיא סין, שי ג'ינפינג, בשיחתם מחר, שסין "תישא באחריות" אם היא תגבה את רוסיה, ציין הערב מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן.

"אנחנו מאמינים שלסין במיוחד יש אחריות להשתמש בהשפעתה על הנשיא פוטין", אמר בלינקן. במקום זאת, נראה שסין נעה בכיוון ההפוך, ו"אנחנו מודאגים מכך שהם שוקלים לסייע צבאית באופן ישיר לרוסיה", הוסיף.

לפי הדיווח בבלומברג, בלינקן גם הזהיר כי רוסיה עלולה "להכשיר את הקרקע" לשימוש בנשק כימי ולאחר מכן להפנות האשמות שווא לעבר אוקראינה. לדבריו, רוסיה כנראה תשתמש בשכירי חרב במאבק נגד הצבא האוקראיני.

18:10

21 בני אדם נהרגו ו-25 נפצעו אחרי שמטוסים רוסיים הפציצו בית ספר ומרכז קהילתי בעיר מרפה, שנמצאת בקרבת העיר חרקיב. 10 מהפצועים נמצאים במצב אנוש. 

בתוך כך, שר ההגנה האוקראיני אמר היום כי עורכי דין עובדים על טיוטה להסכם בין קייב ואוקראינה, אך היא תלויה בכך שהרוסים יסכימו להפסקת אש. 

14:49

מבצע החילוץ מתוך התיאטרון של מריופול שהופגז אמש (ד') נמשך. התיאטרון העירוני שימש כמקלט לאזרחים בעיר שנמצאת תחת מצור והפגזות בלתי פוסקות של צבא רוסיה כבר כשלושה שבועות. כוחות ההצלה האוקראינים טוענים כי מדובר בהפגזה מכוונת על אוכלוסיה אזרחית וכי מדובר בפשע מלחמה מובהק, בעוד דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה ציינה היום כי "הצבא הרוסי אינו מפגיז ערים וכפרים".

כוחות ההצלה האוקראינים הודיעו מוקדם יותר כי מאות אנשים הספיקו לברוח מהתיאטרון לפני ההפגזה, אך עדיין יש מאות אזרחים לכודים בפנים והחילוץ נמשך. ביממה האחרונה הוצאו מהמבנה המרוסק כמאה בני אדם.

13:42

בתדרוך לעיתונאים ממלכיים ברוסיה, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ציין בדרך אגב כי רוסיה ואוקראינה ממש אינן קרובות להסכם לסיום המלחמה. "העבודה נמשכת, כשתהיה התקדמות, אנחנו נודיע", דברי פסקוב לכתבים, "המשלחת הרוסית מוכנה לעבוד מסביב לשעון, אך האוקראינים לא מוכנים להתפשר".

ביומיים האחרונים דווח משני הצדדים כי הסכם שלום נראה באופק ובפייננשל טיימס אף דיווחו כי הסכם שלום בן 15 סעיפים נוסח עוד ביום שני השבוע.

10:53

"מדוע 'לעולם לא עוד' לא רלוונטי יותר? מה האחריות ההיסטורית של גרמניה כלפי אוקראינה?", כך שאל נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בנאומו בפרלמנט הגרמני בונדסטג הבוקר. זלנסקי עלה בווידיאו לינק למסך בפרלמנט והתקבל בתשואות סוערות של כל חברי בית המחוקקים. בנאומו הנשיא האוקראיני פנה אישית לקנצלר גרמני וביקש ממנו "לשבור את החומה" שמוקמת כנגד החופש באירופה, הוא גם ביקר את אומות האיחוד האירופי שנקטו בצעדים מאוחר מדי.

במקביל, הרשויות המקומיות בעיר צ'רניהיב מדווחות על 53 הרוגים ביום רביעי בלבד, בעקבות הפגזות בלתי פוסקות של צבא רוסיה.

9:39

"הפלישה הרוסית נעצרה ברוב החזיתות" כך דווח מסוכנות הביון הבריטית לפני כשעה. שר הביטחון הבריטי צייץ בטוויטר, כי "ביממה האחרונה התקדמות הכוחות הרוסים הואטה בכל החזיתות - באוויר, בים וביבשה. כמו כן, רוב שיטחה של אוקראינה, כולל הערים הגדולות, נמצאים בידי של האוקראינים".

7:39

על רקע שיחות משא ומתן בין רוסיה לאוקראינה, רוסיה ממשיכה לתקוף: כוחות החירום האוקראינים מדווחים הבוקר (ה') על הרוג אחד ושלושה פצועים בתקרית ירי טיל רוסי על בניין מגורים בקייב, בירת אוקראינה. עוד מדווח, כי כ-30 דיירים פונו מהבניין, שעלה באש כתוצאה מהפגיעה האווירית. הכוחות ממשיכים לפעול במקום ולהגיש עזרה.

6:50

הפגזה רוסית בעיר מריופול פגעה באולם תיאטרון שבו הסתתרו לפי הדיווחים אזרחים, בניהם גם ילדים. בעקבות הפגיעה בתיאטרון, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה את נשיא רוסיה ולדמיר פוטין "פושע מלחמה". הקרמלין בתגובה הודיע כי להתבטאות של ביידן "אין מחילה".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי רוסיה ואוקראינה קרובות לחתימה על הסכם. לפי הידוע עד כה על עקרונות ההסכם, רוסיה תסיג את כוחותיה מאדמת אוקראינה, שמצידה תתחייב לא לבקש להצטרף לנאט"ו. ביטחונה של אוקראינה אמור להיות מובטח בערבויות בינלאומיות בעתיד.