המתנדבים באוקראינה: "דווקא במקום שבו נשפך דם משפחותינו, אנחנו באים לסייע"

מתנדבי ארגון "לב אחד" התגייסו לסייע לפליטי המלחמה באירופה בכל דרך: מאספקת מצרכים, דרך הכשרת מקלטים ועד הדרכת פעילים מקומיים • בשיחה עם גלובס הם מספרים על זוועות המלחמה, על הדרך לנטוע תקווה באלה שנותרו חסרי כל, ועל תחושת השליחות

פעילות ארגון לב אחד באוקראינה / צילום: ארגון לב אחד

24 שעות אחרי ששבו לארץ מתנדבי ארגון "לב אחד" מאוקראינה, הם עדיין לא מצליחים להירגע. "כשהגענו לקו הגבול באוקראינה ניגשה אלינו אישה שנראתה מרוסקת לגמרי, והושיטה לנו את הטלפון שלה", מספר תומר דרור, ממייסדי הארגון. "הבחור שהיה על הקו התחיל לדבר איתי בעברית. הוא ביקש ממני לדאוג לאישה, לבעלה ולילד הקטן שלהם, שנסעו לבקר את סבא וסבתא בעיירה ליד קייב, חלו שם בקורונה, ולא הספיקו לחזור לפני המלחמה". דרור, אביטל פריד, הילה שיש ושלמה אומן מ"לב אחד" דאגו להעלות אותם על מטוס. כשהגיעו לארץ, נסעו אליהם הביתה לברך אותם ולהביא להם משלוח מנות.

ארגון "לב אחד" הוקם בימי ההתנתקות, ב-2005, ככוח סיוע למשבר הפינוי. מאז, מספרים המתנדבים, הם חוזרים לפעילות במצבי חירום לאומיים - מלחמתיים ואזרחיים. "כשפרצה המלחמה באוקראינה חיפשנו איך להשתמש בכלים ובידע שצברנו", הם מספרים. "החלטנו לצאת לשם - משלחת של 12 איש - ולהשתמש בתשתית שיש לנו באוקראינה של חניכי ובוגרי האקדמיה למנהיגות שהוקמו על ידי האוקראינים בהנחיית ארז אשל, יו"ר 'לב אחד' ומנכ"ל מייסד של מדרשת עין פרת למנהיגות חברתית".

מיכל ניובורן - מתנדבת ארגון לב אחד עם ילדים במעבר הגבול / צילום: ארגון לב אחד

לדבריהם, יש לארגון שתי מטרות - יצירת סולידריות לאומית והעלאת המורל. "את המטרות האלו נשיג באמצעות הפעלת פרויקטים התנדבותיים לסיוע לפליטים בגבולות", הסבירו. "בהמשך אנחנו מקווים שהארגון יפעיל חמ"ל 24/7 שיסייע לכל אוקראיני בצרה, כמו 'לב אחד' בישראל".

"לפני 80 שנה אף אחד לא עמד לצדנו"

חברי הארגון הגיעו למקום מוכה קרבות, זמן קצר לאחר שפרצה המלחמה. "ניסינו להסביר למקומיים למה הגענו, למה אני משאיר בבית אישה, ארבעה ילדים ועבודה, ומגיע לאזור מלחמה", מתאר דרור. "אמרתי להם שלפני 80 שנה אף אחד לא עמד לצדנו (במלחמת העולם השנייה, ש.ס), אין יהודי שתחושת הבדידות לא צרובה לו בדם, ועכשיו כשיש מלחמה בין הטוב לרע, אנחנו מחויבים להתייצב ולעמוד לצד הטוב".

הילה שיש, שניהלה את פעילות הארגון בתקופת הקורונה, מספרת על הפעילות באוקראינה: "המקלטים שלהם הם בונקרים ממלחמת העולם השנייה - מעופשים, מסריחים וחשוכים, והבנו שאם נעמיד חמישה או עשרה מקלטים ראויים, זה יתפוס תאוצה. לימדנו אותם איך לגייס מתנדבים, לנקות ולצייד אותם בכל מה שצריך. הוצאנו לדרך שלושה פרויקטים של מקלטים, ועם צבא המתנדבים שהולך וגדל, מדי יום יוצאים שני פרויקטים נוספים".

ילדים ממתינים שעות בקור מקפיא

"הארגון שלנו הוא היחיד שנכנס לתוך אוקראינה", טוען דרור. "במעבר הגבול אתה מקבל סטירת לחי. קשה לראות איך בבת אחת ניטלת חירות. מאנשים חופשיים שיש להם הכל, הם הופכים לאנשים שלא יודעים מה יהיה בעוד שעתיים. זו חוויה שמשנה אותך.

"בגבול, נשים וילדים עומדים בקור מקפיא 8 שעות בתורים", מתארת אביטל פריד, מהמתנדבות הראשונות שהגיעו במטרה להיכנס ללבוב ולהקים את הארגון באוקראינה. "היינו ניגשים אליהם, מסמנים להם לבוא איתנו, והם פשוט באו. בלי לשאול שאלות, כנועים לחלוטין. כך גם עלינו על תופעה שהחרידה אותנו של סחר בנשים. מגיעים סוחרי נשים באאודי ומרצדס, בוררים מתוך התור את הנשים במצב הכי פגיע שלהן, מסמנים להן לבוא עם הבטחה שיסדרו להן מקום לישון, והן באות, בלי לשאול שאלות. חוטפים אותן מהתור, מכניסים אותן למכוניות המפוארות האלו וזהו. הן נעלמות. כשהבנו שזה מה שקורה פנינו לאו"ם ששלחו חוליה מטעמם כדי לנסות ולעצור את הזוועה הזו".

"איפה שלא נכנסים אנשים טובים, נכנסים אנשים רעים", מוסיף דרור. "בגבול אתה רואה שבצד הפולני של הגבול, החופשי, יש אוהלים ומחלקים פיצות וציוד מחמם. אבל הם לא עוברים את הגבול לצד האוקראיני".

מעבירים עגלות מלאות מוצרים מהצד הפולני של הגבול לצד האוקראיני / צילום: ארגון לב אחד

"כשראינו מה קורה בגבול פשוט לקחנו עגלות של סופר מהצד הפולני, והתחלנו להעמיס אותן בציוד ומצרכים כדי לחלק בצד האוקראיני", ממשיך אותו אומן. "הדבר שהכי צריך לסייע בו בצד האוקראיני, מעבר למוצרים הכרחיים כמו תה וסבון ואוכל ושמיכות זה לתת עוד מידע", הוא מסביר. "ברגע שאדם יודע מה מצפה לו בסוף התור, זה נותן לו תקווה".

"גדלנו על המשפטים של Never Again. זה הבסיס לכל מה שהניע אותנו", הוסיף. "בסופו של דבר לדעת שדווקא במקום שהדם של הסבים והמשפחות והעם שלנו נשפך, דווקא שם לבוא כדור שלישי ולעזור ולסייע לכל אחד, לכל מי שצריך עזרה, זה הצדק. זה הכוח שלנו".

זרם של מתנדבים מגיעים לאוקראינה

בנוסף ל"לב אחד", פעילים באוקראינה שורה של ארגוני מתנדבים ישראליים. מועצת "מקו"ם", שמאגדת בתוכה 15 תנועות וארגונים, שלחה עם פרוץ המלחמה סיירת חלוץ של שמונה מתנדבים, ובהמשך החליטו להוציא מדי שבוע משלחת של עשרות מתנדבים לסייע לפליטים יהודים ולא יהודים במולדובה, רומניה ופולין. "הערך המוסף שלנו הוא בניסיון בפעילות לא פורמלית", מסביר יו"ר "מקו"ם" ומנכ"ל עמותת "מדור לדור", סטס מרדכייב. "מתנדבים אצלנו מורים, עובדים סוציאליים ומדריכי מועדוניות שנתונים מענה לילדים, נוער, נשים וקשישים. המתנדבים שלנו מייצגים את החברה הישראלית, ורואים איך חבר’ה משמאל ומימין, דתיים וחילוניים, יהודים ולא יהודים, מתגייסים יחד לעזור למי שנמצא במצוקה".

לתרומות לפעילות "לב אחד" באוקראינה: המדרשה למנהיגות חברתית עין פרת (ע.ר 580374643), בנק מזרחי (20), סניף 458, חשבון 350330