משפט אחד של המשנה לנגיד מסביר מדוע בבנק ישראל לא ששים להעלות הריבית

הצמיחה החזקה, האבטלה הנמוכה והחריגה בשיעור האינפלציה מהיעד – כל אלו תומכים בהעלאה של הריבית • אבל המחיר עבור נוטלי המשכנתאות צפוי להיות כבד, ובבנק ישראל לא מתעלמים מכך

המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר / צילום: איל יצהר
המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר / צילום: איל יצהר

יותר מאשר עליית המחירים המדאיגה בשוק הדיור, את בנק ישראל מעניינת האינפלציה בבואו לבחון את שער הריבית במשק, ובכלל. אלא אם שוק הדיור יגלגל לפתחו של הבנק סכנה יציבותית למשק, מה שלא נראה כרגע באופק לפי הערכת הבנק. ולכן, בבנק ישראל מדברים אמנם על העלאה של הריבית בחודשים הקרובים, אבל לא במטרה לצנן את שוק הדיור, אלא מסיבות אחרות ובראשן האינפלציה והעלאה של הריבית בארה"ב.

כל הגורמים שמצדיקים העלאה של הריבית מרמתה האפסית הסתדרו יחד בשורה. נתוני הצמיחה של המשק חזקים, שיעור האבטלה בשפל והאינפלציה אמנם נמוכה בחצי ביחס לארה"ב אך חורגת מהיעד, וזאת עוד לפני ההשלכות של המשבר במזרח אירופה.

אז מדוע לא להעלות ריבית ומה המחיר של המהלך?

החלק הארי שתרם לאינפלציה, גם בפברואר, מזוהה עם שיבושי ההיצע העולמיים והעלאה של הריבית לא תיישב את הבעיות בשרשרת האספקה העולמית. עם זאת, הריבית כן תכביד על ההכנסה הפנויה ברמה מסוימת, בעיקר עבור נוטלי המשכנתאות.

במשפט אחד שאמר המשנה לנגיד בנק ישראל אנדרו אביר לגלובס לפני חודש וחצי, אפשר לקבל תמונה חלקית לגבי עמדת בנק ישראל לגבי הריבית ושוק הדיור, או בעיקר על הדרך שמקבלי ההחלטות חושבים שיש לטפל בעליות המחירים הדרמטיות שהשלימו בפברואר עלייה של 13% בשנה. בהתייחסות לאפשרות שהעלאה של הריבית תצנן את שוק הדיור, שכן הריבית הנמוכה תורמת לעליות המחירים, אביר הביע דאגה מכך שהעלאה של הריבית תפגע בנוטלי המשכנתאות. "אפשר להעלות את הריבית, אבל אז הזוגות הצעירים לא יוכלו לקנות דירות, מה שיביא לירידת המחירים, אבל מה עשינו בזה? גרמנו לבעיות לא רק לזוגות הצעירים שרוצים לקנות דירה, אלא גם לאלו שלקחו משכנתה בריבית משתנה", אמר אביר.

אלא שהאינפלציה בתורה מייקרת את הרכיב הצמוד במשכנתא, כך שעמידה מהצד ללא ריסון האינפלציה צפוי לפגוע בנוטלי המשכנתאות בין כה וכה, אלא אם האינפלציה תתמתן. עד לפני הפלישה לאוקראינה היו סיבות טובות לחשוב שהאינפלציה תתמתן,  שכן כדי שהאינפלציה תמשיך לטפס יהיה צורך בהמשך עליות מחירים דרמטיות. נזכיר כי האינפלציה מודדת את קצב שינוי המחירים. מד פברואר הצביע על ירידה מסוימת באינפלציה המיובאת, אך המשבר במזרח אירופה עשוי לשנות את התמונה. 

בחזרה לשוק הדיור, באותה נשימה הוסיף אביר כי הפתרון האמיתי הוא פשוט לבנות יותר דירות, וזה מה שמחבר אותנו לתוכנית של שר האוצר אביגדור ליברמן. "ברגע שיש ביטחון בשוק בתוכניות של הממשלה, והיא הולכת לבצע אותו, המחירים יתאימו את עצמם ולא צריך לחכות שנתיים שלוש. הם צריכים להיות בטוחים שיש תוכנית ממשית להגדיל את היצע הדיור".

מחקר של בנק ישראל מהשנה שעברה מצא כי הגידול בהכנסה והמחסור בדירות הם הגורמים לעליית מחירי הדירות. לפי חטיבת המחקר של בנק ישראל, למדיניות הריבית האפסית שהונהגה אחרי משבר הסאב-פריים תפקיד משני בעליית מחירי הדיור שהחלה מ-2008. לפי המחקר, הריבית הנמוכה היא גורם משני בעליות המחירים. אלא שגם אם הריבית תעלה היא עדיין תהיה נמוכה ברמה היסטורית, וספק אם תיישב לבדה את הפער בין ההיצע בשוק הדיור לבין הביקושים שרק עולים ככל שקצב האוכלוסייה גדל.