עובדי משרד החוץ בעולם בעיצומים, והמסעדות האתניות בארץ עלולות להישאר ללא שפים

עשרות שפים מומחים, שהם חלק בלתי נפרד מפעילות המסעדות האתניות בארץ, אינם מקבלים אישור כניסה לישראל זה שבועות ארוכים, והמצוקה של המסעדנים, לקראת פסח ובכלל, גוברת • וגם: כך מגדילים את החדשנות בשוק האנרגיה • אירועים ומינויים

מסעדת קמפאי בבאר שבע / צילום: שחר אור
מסעדת קמפאי בבאר שבע / צילום: שחר אור

עיצומי עובדי משרד החוץ בנציגויות הפזורות בעולם מובילים לא רק לעיכובים בהנפקת דרכונים לאזרחים ישראלים, אלא גם משפיעים על פעילותן של המסעדות האתניות (מיפן, סין ותאילנד) בישראל. הסיבה: עשרות שפים מומחים, שהם חלק בלתי נפרד מפעילות המסעדות הללו, אינם מקבלים אישור כניסה לישראל זה שבועות ארוכים, והמצוקה של המסעדנים, לקראת פסח ובכלל, גוברת.

פוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של הרשת אצה סושי בר טוען כי "כבר חודשיים העסקים שלנו תקועים בלי המנוע העיקרי שלהם, שזה הסושי־שפים המומחים (מיפן, סין ותאילנד) - שסביבם בנויה כל הפעילות שלנו. בגלל סכסוך עבודה שמתארך ושבמשרד החוץ לא מצליחים לפתור, ענף של עשרות אלפי עובדים חווה קשיים תפעוליים ואובדן הכנסות משמעותי וזאת לאחר שניסינו קצת להרים ראש בין גלי הקורונה".

במכתב שהעביר ארנון וולוסקי, מנכ"ל ארגון הגג של המסעדות האתניות בישראל, לוועדת החריגים במשרד החוץ צוין כי כ־50 שפים מעוכבים - אף שהם אמורים להחליף שפים שמסיימים בימים אלה את מכסת השהות של חמש שנים בישראל. נציין כי עובד מומחה ממדינה זרה מוגבל על פי חוקי ישראל לשהות של חמש שנים.

השף יובל בן נריה מהמסעדות טאיזו ו-A מתאר את המציאות שעמה מתמודדים המסעדנים כ"מורכבת". לדבריו, "יש מחסור עצום בעובדים באופן כללי, משוטפי כלים עבור במלצרים וטבחים. כעת העיכוב של השפים המומחים מהווה עוד מכה רצינית למסעדנים. אצלנו למשל, יש בשתי המסעדות 16 שפים מומחים שכל תשתית המטבחים נשענת עליהם. לכל אחד מהם יש המומחיות שלו. יש מטבחים שנשענים על שף מומחה יחיד שאחת לחמש שנים גם צריך להתחלף ומבלי שמתאפשר גם לעשות חפיפה. כעת, ודווקא בתזמון שבו המסעדנים אמורים ליהנות מהעדר המגבלות - מסעדות כאלה, ולא מדובר באחת או שתיים, מושבתות או שנאלצו לשנות תפריטים".

בישראל שוהים כ־1,250 שפים מומחים בכ־350 מסעדות אתניות. כלומר, בכל מסעדה מועסקים בממוצע שלושה שפים. "הקונסולים בתאילנד וסין עושים עבודת קודש ואנו מאמינים כי הם זכאים לתגמול הולם עבור עבודתם", כך וולוסקי במכתב שבו הוא מפרט כי גם לאחר הגעת השף לישראל - צפוי לו תהליך הכשרה של כחצי שנה שעלותו נאמדת בעשרות אלפי שקלים. "כל שף כזה מייצר ומתחזק מספר רב של מקומות עבודה... דווקא עכשיו כשפסח בפתח והתיירים מתחילים להגיע, אין לשפים המומחים כניסה לישראל". האיגוד, כאמור, מבקש החרגה לטובת מתן האישורים.

ארגון המסעדות האתניות פועל זה 20 שנה ועוסק בעיקר בנושא העסקת השפים הזרים, שמגיעים ברובם מתאילנד או מסין. בניגוד להעסקת עובד זר ממדינה אירופית, למשל, אזרחים ממדינות אלה נדרשים לוויזה מיוחדת המקנה להם היתר עבודה. המדינה ביקשה לפני כעשור לאסור כניסת שפים זרים לישראל, אך עתירה לבג"ץ פתרה את הנושא, כפי שמקובל במסעדות האתניות בכל העולם. העסקת שף מומחה מחו"ל כרוכה עבור המעסיק בעלויות הכוללת אגרות קבועות, כיסוי מגורים, ביטוחים ותשלומי חשבונות. וכך, מדובר בעלות חודשית בסך 28-25 אלף שקל.

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "אנחנו מזדהים מאוד עם המסעדנים ועם סבלם, אך את כל טענותיהם המוצדקות עליהם להפנות לשר החוץ ולממונה על השכר במשרד האוצר. רק בידם לפתור את הסכסוך ולהביא לפתרון".

מיכל רז חיימוביץ'

אזור התעשייה

אסקו מציעה מיליון דולר בתחרות

איך מגדילים את החדשנות בשוק האנרגיה, בלי לשבור יותר מדי את הראש? בחברת ESCO, המתמחה בעולמות ההתייעלות האנרגטית של חברות, החליטו לקיים תחרות סטארט-אפים בשיתוף קרן תשתיות אלומה. לתחרות ניגשו 35 מיזמים, ומתוכם נבחרו שישה לעלות לשלב חצי הגמר - שבו יטמיעו את הפתרונות שלהם תוך שלושה חודשים בחברות שונות.

השישה הם: Galooli, שיטמיע פתרונות לניהול אנרגטי ברשת מעונות היום וכפרי הנוער ויצו; BrightMerge, שיטמיע פתרונות לייצוב מתח וצריכת החשמל בחברת מנועי בית שמש; Brenmiller Energy, שתיישם פתרונות לאגירת אנרגיה בחום במפעל המלט נשר ברמלה; Sowillo, שתטמיע פתרון לשימוש בחום שיורי ממי המקלחות בכפר המכביה; Ecoplant, להטמעת פתרונות לדיחוס אוויר במפעל לגין; ו-Emnotion, שתטמיע פתרון לניהול אנרגטי בנמל אשדוד.

בסיום התקופה יוכרז הסטארט-אפ המנצח, שיקבל הזמנה מסחרית ראשונה מאסקו - בראשות המייסד דן בר משיח - בהיקף של מיליון דולר, וכן 15 אלף שקל להליך הגשת פטנט מטעם משרד עורכי הדין ריינהולד כהן.

אזור התעשייה

מישראל למרכולי האיים הקנריים

רשת הסופרמרקטים הספרדית Grupo Jesuman, שמפעילה יותר מ-60 סניפים באיים הקנריים, חתמה עם הסטארטאפ הישראלי סופרסמארט (Supersmart), על הסכם שמוערך במיליוני דולרים.

סופרסמארט פיתחה טכנולוגיה ייחודית לסיום מהיר של תהליך הקנייה ומאפשרת ללקוחות לדלג על התורים בקופות. באמצעות הטכנולוגיה של סופרסמארט, הלקוחות יכולים לבחור בין התקנת אפליקציה ייעודית במכשיר הנייד, שמתאימה החברה לכל רשת שיווק, או להשתמש במכשירי סריקה ייעודיים הנמצאים בכניסה לחנות. בזמן הקנייה, הלקוחות מבצעים סריקה עצמאית של המוצרים ונחשפים למחירים, לסך הקנייה המצטברת ולמבצעים חדשים.

חברת סופרסמארט / צילום: יח''צ
 חברת סופרסמארט / צילום: יח''צ

בסיום הקנייה, הלקוחות עוברים עם העגלה במתקן הסריקה של סופרסמארט, ושם הטכנולוגיה שמבוססת על מצלמות, בינה מלאכותית וחיישני משקל, מאמתת את תוכן העגלה תוך שלוש שניות, ועורכת עבורם את החשבון. הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות לשלם באפליקציה או בעמדות תשלום ייעודיות ולקבל חשבונית ישירות לנייד.

סופרסמארט נוסדה ב־2014 על ידי יאיר קלפר, גייסה עד כה כ־20 מיליון דולר, ומעסיקה כ־40 עובדים. הטכנולוגיה כבר מוטמעת ברשתות קמעונאות רבות ברחבי אירופה, ביניהן רשת מטרו (Metro), ובישראל בכל סניפי רשת אושר עד וברשת שוק העיר. בהמשך השנה צפויה החברה להכנס גם לשוק האמריקאי.

שירה ספיר

חדשות טובות

העמותה לקידום החינוך תל אביב יפו ערכה את ערב הגאלה השנתי במתחם AVENUE שבקרית שדה התעופה, עם כאלף תומכים. באירוע נאספו תרומות בהיקף של כ־3 מיליון שקל.

העמותה מפעילה כ-45 תוכניות בערים תל אביב יפו, יהוד, בת ים ובית שמש, אשר מעניקות ספקטרום רחב של פתרונות עבור ילדים, נוער, נשים, משפחות, קשישים וניצולי שואה המגיעים מרקע מוחלש.