ג'ו ביידן | ניתוח

נשק, סנקציות וארגון מחדש של נאט"ו: נשיא ארה"ב בביקור מכריע באירופה

היבשת שעזב נשיא ארה"ב בנובמבר האחרון כבר אינה אותו הדבר, לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה • למרות חוסר ההסכמה בין המדינות לגבי הצעדים הנדרשים, כבר עכשיו ניתן לראות זינוק בתקציבי הביטחון של מדינות אירופה • סדרת הפגישות שתערך בימים הקרובים באירופה, תכריע את הכיוון של נאט"ו לעשורים הקרובים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו לאחר שנחת בבריסל לפגישה עם ראשי מדינות נאט''ו / צילום: Associated Press, Evan Vucci
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו לאחר שנחת בבריסל לפגישה עם ראשי מדינות נאט''ו / צילום: Associated Press, Evan Vucci

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע אתמול (ד') לביקור-בזק באירופה, אך היבשת שבה נחת אינה זו אותה עזב בביקורו האחרון בנובמבר. בחודש החולף, בעקבות המלחמה הרוסית באוקראינה, הודיעו ממשלות אירופה על שורת החלטות ששינו את התמונה ביבשת מבחינת ביטחון, אנרגיה ויחסים בינלאומיים, אולי עשורים רבים קדימה.

ביידן מגיע על מנת להדק את היחסים המתואמים-עד-כה עם האיחוד האירופי ולחשל עוד יותר את נאט"ו, הברית הצבאית שהפכה כעת לחשובה מתמיד. הוא ישתתף בפסגת נאט"ו בבריסל, במפגש מנהיגי האיחוד האירופי, במפגש של מדינות ה-7G וביום שישי ייסע לפולין לבקר את הכוחות האמריקאים המוצבים שם.

בדבר אחד אין ספק, אירופה שתארח את הנשיא האמריקאי הבינה באיחור לא-אופנתי את החשיבות שבכוח צבאי ובעוצמה. בזו אחר זו התיישרו בשבועות האחרונים מדינות אירופיות שסירבו בעבר לעמוד ביעד של 2% הוצאה מהתמ"ג על ביטחון.

גרמניה לא רק תעקוף את היעד, אלא גם מקימה קרן חוץ-תקציבית שתתחיל ב-100 מיליארד אירו, שנועדה להכין את הצבא שלה לקרב. היא גם החליטה לרכוש לפחות 25 מטוסי 35-F, מה שמהווה הידוק מיידי של יחסיה עם ארה"ב.

והיא לא לבד. ממשלת פולין הודיעה כי היא שואפת כעת להגדיל את מספר החיילים בצבא שלה פי שניים, עד לסד"כ של כ-300 אלף חיילים בעוד חמש שנים. בעקבות הסכנה הברורה והמיידית שנשקפת לה כעת מהגבול המזרחי, היא מתכננת להעלות את ההוצאה הביטחונית ל-3% מהתמ"ג השנתי, עלייה של 50%.

גם יוון, שנמצאת ממילא במהלך התחמשות משמעותית שכוללת ספינות קרב, מסוקי קרב אמריקאים, מטוסי קרב צרפתים וטנקים, תגדיל ההוצאה הביטחונית שלה. המדינה מוציאה כעת קרוב ל-4% מהתמ"ג על ביטחון, אפילו יותר מארה"ב. אתונה הודיעה כי תגדיל את תקציב הביטחון השנה במיליארד אירו. גם איטליה הודיעה כי תרכוש מערכות נשק במיליארדים. פינלנד, שכעת העיניים נשואות אליה כדי לראות אם תשנה את עמדתה לגבי הצטרפות לנאט"ו, מתחמשת בכל מקרה. היא הודיעה כי תשקול רכש מערכות הגנה אוויריות חדשות, כולל "כיפת ברזל" מישראל.

חזית משותפת כן, הרמוניה עדיין לא

למרות החזית המשותפת, נאט"ו אינה נמצאת בהרמוניה. המלחמה באוקראינה יוצרת מתח פנימי בין מדינות המערב לבין המדינות הבלטיות ופולין, ומדינות נוספות שהיו בגוש הסובייטי, שמוצאות את עצמן כעת לא רחוק מיריב שהוכיח את האגרסיביות שלו ושם קץ לעשורים של שלום.

עמדותיהן ניציות יותר. פולין הודיעה כי תהיה מוכנה להעביר מטוסי קרב מחיל האוויר שלה לאוקראינה, אבל הנושא טורפד על ידי ארה"ב שהייתה אמורה לתווך בהעברה, מחשש שהדבר ייראה כהתערבות ישירה עוד יותר בעימות הנוכחי. ראש ממשלת פולין דורש להציב "כוחות שמירת שלום" באוקראינה, דרישה ששר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הגדיר כיוצרת "אפשרות לעימות ישיר עם המערב".

אסטוניה, כמייצגת של הגוש הבלטי, דורשת הקמת כוח קבע של נאט"ו שיוצב במזרח היבשת, להגנה קבועה מפני רוסיה. "אנחנו נהיה במצב ביטחוני חדש לגמרי. תהיה אוקראינה חדשה. תהיה רוסיה חדשה. תהיה אירופה חדשה. לא יהיה ניתן לחזור למצב לפני ה-23 בפברואר (מועד פתיחת המלחמה הרוסית נגד אוקראינה), אמר שר החוץ האסטוני.

בחינה מחדש של תוכניות מימי המלחמה הקרה

לכן, על שולחן הדיונים בפסגת נאט"ו שתתכנס מחר בבריסל יעלה לא פחות משינוי בסדרי הכוחות ובאופן הפעולה של נאט"ו באירופה. ניסיון ליישב בין הדרישות והיכולות הסותרות של המדינות החברות בברית.

תוכניות מגירה מימי המלחמה הקרה, בנוגע לתנועת טנקים רוסים ולקווי הגנה, יישלפו וייבחנו מחדש. ההצהרה של ביידן כי נאט"ו "תגן על כל סנטימטר מאדמת המדינות החברות בה" תצטרך להיות מגובה במעשים.

דיווחים מקדימים מזכירים פריסת כוחות משמעותית יותר במזרח היבשת, תגבור בהונגריה, סלובקיה, בולגריה ורומניה. "הרגע המכריע ביותר בהיסטוריה של נאט"ו", הגדירו שורת מומחים את פסגת החירום, במאמר משותף שכתבו ושפורסם בתקשורת הגרמנית.

במקביל, מדינות הברית צפויות להודיע באופן עצמאי על שליחת תחמושת ותגבור הכוחות האוקראינים הלוחמים. מדובר בעיקר בנשק האנטי-טנקי שעושה שמות בשיירות המשוריינות הרוסיות. עשרות אלפי מטולים נשלחו עד כה לאוקראינה.

תיעודי וידאו מהמדינה מראים עד כמה הנשק נפוץ בקרב הכוחות האוקראינים. עוד 5,000 מטולים יישלחו משבדיה, עוד 4,000 מטולי NLAW מבריטניה. אפילו גרמניה תעביר עוד 2,000 "פנצרפאוסט" מתקדמים. "זה פשוט כמו לנהוג בפולקסווגן", אמר חייל אוקראיני לעיתון גרמני שביקר במחסן תחמושת בקייב, "אנחנו רואים ביוטיוב איך להשתמש בזה לפני". זו אינה מעורבות פעילה של נאט"ו בלחימה, אבל מאוד קרוב לזה.

תיאום: הקלף החזק של המערב

עם האיחוד האירופי ומדינות ה-7G צפוי ביידן להכריז על הידוק הסנקציות הכלכליות, ואולי אף להכריז על סבב חדש שישים במוקד את המערכת הפוליטית ברוסיה. התיאום שהופגן עד כה על ידי מדינות האיחוד וארה"ב, ביחד עם ברית מדינות דמוקרטיות מיפן ואוסטרליה דרך שוויץ ועד לקנדה, הוא אחד מהקלפים החזקים ביותר של המערב, וכזה שביידן יכול לזקוף לזכותו.

לברוב עצמו הודה כי הסנקציות שהטיל המערב על הבנק המרכזי הרוסי הפתיעו את הצמרת הרוסית, והגדיר אותן כ"גניבה" של ממש.

ביום שישי צפוי הנשיא האמריקאי לבקר בפולין, שבה נמצאים כעת קרוב לשני מיליון פליטים אוקראינים, ושאליה הורה לשלוח אלפי חיילים אמריקאים לתגבור. בעבור ארה"ב, פולין היא גרמניה החדשה, המדינה שלאט-לאט מארחת הכי הרבה חיילים ובעלת ברית חזקה בתוך אירופה.

בשל התחייבות משנות ה-90' של נאט"ו לרוסיה, מדובר באופן פורמלי בנוכחות לא-קבועה, אך היא הולכת ומתגברת. כעת, כמה עשרות קילומטרים ממדינות ברית נאט"ו ישנה מלחמה משתוללת. השימוש בנשק כימי וגרעיני עולה על השולחן. פשעי מלחמה מבוצעים ונשק מערבי מופנה נגד צבא רוסיה. אירופה ונאט"ו נמצאות פסע או מהכרעה באוקראינה או מהתרחבות העימות, וסדרת הפסגות תצביע על הכיוון המסתמן.