בנק ישראל: מדדי המשכנתאות המסוכנות ממשיכים לעלות

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש שעבר כ-48% מסך המשכנתאות שנלקחו היו גבוהות יותר מ-60% ממחיר הדירה • 38% ממשקי הבית שלקחו משכנתה בפברואר יצטרכו לעמוד בהחזר חודשי שעומד על יותר מ-30% מהכנסתם • מדובר במספרים חריגים מאוד, אך אין מדובר בתקדים, שכן פרמטרים דומים נמצאו לפני 11 שנים - אז פרצה המחאה החברתית

מחירי הדירות עולים והקונים נלחצים ולוקחים משכנתאות גדולות יותר / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom
מחירי הדירות עולים והקונים נלחצים ולוקחים משכנתאות גדולות יותר / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom

מחירי הדירות עולים, הקונים לחוצים יותר ולוקחים משכנתאות גדולות יותר, תוך הגדלת הסיכון האישי והמשפחתי שהם נוטלים על עצמם. מנתוני פברואר של בנק ישראל על המשכנתאות עולה כי בחודש שעבר כ-48% מסך המשכנתאות שנלקחו היו בעלות LTV (loan to value) שגבוה מ-60%, כלומר שהמשכנתה שנלקחה היתה גבוהה מ-60% ממחיר הדירה; מדד אחר שמודד את החזרי המשכנתאות ביחס להכנסות משקי הבית הראה כי גם בו נקבע שיא תקופתי, שעה ש-38% ממשקי הבית שלקחו משכנתה בפברואר, יצטרכו לעמוד בהחזר חודשי שעומד על יותר מ-30% מהכנסתם.

כפי שפרסמנו בתחילת החודש, בחודש פברואר נלקחו משכנתאות רבות, בהיקף כולל של 11.9 מיליארד שקל. גובה משכנתה ממוצע שנלקחה הגיע ל-941 אלף שקל, ואולם התגלתה שונות גדולה בין הסקטורים השונים שפועלים בשוק: רוכשי דירות במסגרת מחיר למשתכן לקחו משכנתה ממוצעת של 802 אלף שקל; משקיעים לקחו משכנתה ממוצעת של 863 אלף שקל ושברו את שיא המשכנתה שלקחו עד כה; ואילו רוכשי דירות בשוק החופשי שאינם משקיעים, לקחו משכנתה ממוצעת של 993 אלף שקל. מאז מאי 2021, המשכנתה שציבור זה - שמהווה את עיקר רוכשי הדירות - לוקח, עולה על 900 אלף שקל ובחודשים האחרונים היא מסתובבת סביב המיליון שקל.

48% מלוקחי המשכנתאות לקחו משכנתה שגובהה עולה על 60% משווי הנכסים שרכשו. מדובר בשיא שנגרם עקב עליות המחירים והמשכנתאות הגבוהות שרוכשי הדירות נאלצים לקחת.

כאמור, 38% ממשקי הבית שלקחו משכנתה בחודש שעבר, ייאלצו לשלם עליה החזרים חודשיים בגובה של יותר מ-30% מההכנסה החודשית של משקי הבית שלהם.

כאמור, מדובר במספרים חריגים מאוד כלפי מעלה, ואולם אין מדובר בתקדים, שכן פרמטרים דומים של LTV והחזר חודשי להכנסה נמצאו לפני 11 שנים. כזכור, אז פרצה גם המחאה החברתית, שלא הועילה בהרבה.

עליית המחירים הגדילה את נתחי המשכנתה שלוקחים רוכשי הדירות היקרות. רוכשי דירות של 3 מיליון שקל ומעלה לקחו כרבע מכלל המשכנתאות שנלקחו בחודש פברואר, ושברו שיא. בפברואר שנה שעברה משקלם מכלל המשכנתאות הגיע ל-19%. רוכשי דירות של 2-03 מיליון שקל היוו 27% מכלל המשכנתאות שנלקחו, הרוכשים של דירות במחירים של 1.2-2 מיליון שקל לקחו 34% מכלל המשכנתאות והיתרה נלקחה על ידי רוכשי דירות שמחירן נמוך מ-1.2 מיליון שקל.