הרפורמה משפיעה: ירידה של 34% במכירות הכלים החד-פעמיים בתוך שנה

נתוני סטורנקסט מצביעים על ירידות בהיקף הכספי של מכירות מוצרי המזון בחודש מרץ • תחום השוקולדים והחטיפים התחזק

סניף של ויקטורי. מכירות החטיפים המלוחים עלו במרץ ב־7.7% / צילום: Shutterstock
סניף של ויקטורי. מכירות החטיפים המלוחים עלו במרץ ב־7.7% / צילום: Shutterstock

ירידות בחודש מרץ 2022 בהיקף הכספי של מכירות מוצרי המזון והצריכה השוטפת בישראל, הן מול מרץ 2021 והן בהשוואה לחודשים האחרונים - כך עולי מנתוני סטורנקסט, המתבססים על הקופות ברשתות הקמעונאות. עם זאת, תחום השוקולדים והחטיפים התחזק באופן מובהק, וכנראה לא רק בגלל חג הפורים שחל בחודש שעבר.

ההיקף הכספי של מכירות המזון והמשקאות בישראל מסתכם ב-4.5 מיליארד שקל, ירידה של 158 מיליון שקל ושל 3.4% בהשוואה למרץ אשתקד. בנטרול ימי מכירה, הירידה חדה יותר ועומדת על 4.6%. ההסבר לירידה נעוץ בעיתוי חג הפסח, שבשנה שעברה נחגג במרץ והשנה חל באפריל. מתחילת השנה הירידה במכר הכספי עומדת על 4.5% ומסתכמת ב-586 מיליון שקל.

נציין כי מתחילת השנה, כלל התחומים רושמים ירידה ריאלית בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021, כאשר הירידה המשמעותית ביותר נרשמת בתחום המוצרים לבית.

השפעת הרפורמות על המחירים

במקביל לירידה בהיקף הקניות נרשמת עלייה של 4.6 נקודות במדד המחירים של סטורנקסט מתחילת השנה. בהשוואה לפברואר, במרץ 2022 נרשמה ירידה של 0.7 נקודות במחירים, ככל הנראה על רקע מבצעי פסח, אך בהשוואה למרץ אשתקד מדובר בעלייה של 4.8 נקודות.

העלייה במדד המחירים של סטורנקסט ממותנת הפעם, ככל הנראה על רקע המבצעים שנערכו ברשתות לקראת חג הפסח. ניתן לראות שבתקופה המצטברת כלל התחומים רושמים עלייה במדד, אך היא בולטת בעיקר בתחומי המוצרים לבית והמשקאות, עקב הרפורמות שנכנסו לתוקף בחודשים האחרונים - רפורמת המס על הכלים החד-פעמיים בנובמבר האחרון ורפורמת המשקאות הממותקים בדצמבר. לפי סטורנקסט, רפורמות אלה צפויות לתרום לרמתו הגבוהה של המדד גם בהמשך השנה.

בהיקף המכירות בולט בעיקר ענף השוקולד והממתקים, שמציג עלייה משמעותית במכר לעומת מרץ 2021, בעיקר בשל עיתוי חג פורים. כמו כן, יש לציין כי בפברואר שעבר הסגר עדיין היה בעיצומו, והתקופה אופיינה בצמיחת שוק המזון והמשקאות בשל סגירת המסעדות והברים.

מכירות החטיפים המלוחים עלו במרץ ב-7.7%, מכירות המאפים המתוקים והמלוחים עלו ב-10.9%, וחטיפי השוקולד עלו ב-37.7% בהשוואה למרץ אשתקד. לפי סטורנקסט, הציבור גילה עניין בעיקר בסוכריות למיניהן, שעלו בשיעורים של 140%-155%.

מכירות הכלים החד-פעמיים ירדו ב-34% בהשוואה למרץ אשתקד. מעניין יהיה לראות האם יירשם שינוי בתחום בנתוני אפריל, עם חגיגות ליל הסדר הראשון מאז כניסת הרפורמות לתוקף. מוצרים לניקוי הבית ירדו ביותר מ-16% בהיקף המכירות בהשוואה למרץ 2021.

מגמה הפוכה בחברה החרדית

בסטורנקסט בחנו את השבוע שלפני החג ואת שבוע החג עצמו, ומצאו כי כל התחומים רושמים עלייה במכר הכספי לעומת שנה שעברה, כאשר תחום המזון מציג את השינוי הנמוך ביותר שעומד על 0.2%, וטיפוח הפרט רושם את השינוי הגבוה ביותר - 5.6%.

נתח השוק של 20 הספקים הגדולים במשק עמד בתקופה המצטברת הנוכחית על 63.7%, ומציג עלייה של 0.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד - וזאת בניגוד לירידות שנרשמו בחודשים האחרונים.

לפי נתוני סטורנקסט, מכירות המותג הפרטי רשמו ירידה של 0.3% בהשוואה לפברואר. נזכיר כי בינואר רשם הסגמנט עלייה של 0.1%, מה שהוביל לנתח השוק הגבוה ביותר ב-13 החודשים האחרונים, אולם בפברואר כבר החלה מגמת ירידה.

בסטורנקסט בודקים גם את נתוני החברה החרדית בהשוואה למכירות של כלל האוכלוסייה, כאשר מדובר בחנויות בעלות מאפיינים מובהקים המתבטאים במיקום גיאוגרפי, שייכות לרשת והרכב סל ממוצע, ואינם מכסים את קניות החברה החרדית בחנויות במגזר הכללי.

מתחילת השנה נרשמת בחברה החרדית מגמה שונה מכלל השוק. בעוד המכר הכספי רושם עלייה קלה של 0.3%, בכלל האוכלוסייה נרשמת ירידה של 4.5%. גם כאן עיקר הירידות נרשמות בתחומי המוצרים לבית והמשקאות, ורוב העליות הן בתחומי המזון והטיפוח. 

סטורנקסט מתבססת על 2,600 חנויות המורכבות מרשתות ארציות, רשתות פארם, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות, המשדרות לה נתוני אמת והמהוות יותר מ-85% מסך המכר בשוק ה-FMCG - שעיקרו תחום המזון והמשקאות, וכן מוצרי טיפוח אישי ומוצרים לבית.