גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק לוינסקי הוא רק ההתחלה: כך מחזירים את הרחוב להולכי הרגל

בערים מרכזיות בעולם נעשים מהלכים פשוטים ומהירים כדי לפנות מקום להולכי הרגל ולהחזיר את הרחוב לתפקידו המקורי - מקום למפגש, מסחר ומשחק ● התופעה מתחילה לחלחל גם לישראל וכך בשוק לוינסקי נסגר קטע רחוב ופוזרו כיסאות במקום שהיה בעבר כביש וחניות ● כשזה מצליח, גם בעלי העסקים נהנים ● פרויקט חג

שוק לוינסקי בתל אביב מלא מבקרים / צילום: מיכל רז חיימוביץ
שוק לוינסקי בתל אביב מלא מבקרים / צילום: מיכל רז חיימוביץ

 

הרחובות הסמוכים לברודוויי ולטיימס סקוור במרכז מנהטן תועדו ביצירות אמנות, בספרות, בקולנוע ובצילומים כסואנים ועמוסים במיוחד בתנועת כלי רכב, עד שב-2009 הוחלט להציב מחסומים זמניים ולהקצות חלק ניכר מהמרחב הציבורי להולכי רגל. בהמשך, הציבו באזור ריהוט רחוב ונעשו עבודות שמטרתן להתאים את האזור לתנועה ללא מכוניות.

כעבור עשור, עם התפרצות מגפת הקורונה והצורך לשמור על ריחוק חברתי, ערים רבות בעולם שינו את פניהן ובאמצעות מהלכים טקטיים, קצרים ופשוטים פינו עוד ועוד מקום ברחובות להולכי הרגל.

למעשה, הן החזירו את הרחוב לתפקידו המקורי - מקום למפגש, מסחר ומשחק. לישראל, שרוב עריה ופרבריה תוכננו ונבנו בעשורים שבהם קודשה התנועה המוטורית, הרעיונות האלה מחלחלים עדיין בעצלתיים.

 

צמצום המרחב לרכב הפרטי ופינויו לטובת הולכי הרגל נדרש בכל מקום בערים נוכח השטח הדל שניתן להם היום, אבל הם נדרשים במיוחד ברחובות ובמרכזי הערים שיש בהם עירוב שימושים.

מחקר חדש, שנעשה באוניברסיטת לונד, שבדיה, בחן מהם האמצעים היעילים ביותר לצמצום השימוש ברכבים בערים ומצא שהסבת מתחמי חניה ושינוי נתיבי התנועה הם בין הכלים היעילים ביותר, אחרי אגרת גודש.

"הסנונית הראשונה"

אחד הפרויקטים החלוציים בתחום הזה היה במתחם שוק לוינסקי, במקטע שבו המדרכה הייתה ברוחב מטר אחד בלבד שעליו התחרו הולכי רגל, רוכבי אופניים, קונים עם עגלות שוק ומרכולתם של הסוחרים. במקרה הזה, הביקושים דיברו בעד עצמם, וכיסאות פוזרו על מה שפעם היה כביש רועש ומקומות חניה. סגירת רחוב שאין בו ביקושים גבוהים או עניין מיוחד לא תביא הולכי רגל יש מאין. בערים רבות ניתן לראות "טיילות" שלא מובילות לשום מקום והן עומדות נטושות.

כששוקלים לסגור רחוב לכלי רכב כדאי להסתכל גם על הביקושים החזויים לאחר השינוי. לדוגמה, ברחוב נחלת בנימין שנסגר בשעות הערב, מוציאים כיסאות ושולחנות למרכז הכביש והם מתמלאים בסועדים. כך גם ניתן לבחון את ההצלחה: לא רק בפדיון בתי העסק, שמחקרים הראו שהוא מושפע מהולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית יותר מכלי הרכב הפרטיים, אלא גם בעלייה בהיקף השוטטות ברחוב, השהייה בו והתאמתו לקהלים שונים מבחינת מגדר, גיל וגיוון.

יואב דוד, אדריכל העיר תל אביב, אומר שתקופת הקורונה השתלבה במדיניות שהעירייה התכוונה בכל מקרה ליישם: הפיכת אזורי תנועה לאזורים עבור הולכי רגל. "מעבר מהתניידות ברכב פרטי להתניידות באמצעים אחרים ייצר מרחבים טובים יותר כי מי שיש לו גינה או אתר טבע ליד הבית, מצבו טוב, אבל בשכונות צפופות חייבים להפוך רחובות של חניה ותנועת כלי רכב למרחב לבני אדם, וזה בדיוק הסיפור של לוינסקי מבחינתנו. המדרכה בלוינסקי הייתה ברוחב של מטר, הוספנו צבע על הכביש - שמאתגר אותנו מבחינת תחזוקה, ובשלב הבא נבדוק איך מצלילים את המקום ואנחנו מגבשים תוכנית כדי לעזור לחזות בתי העסק. לוינסקי הוא הסנונית הראשונה והוא מקטע רחוב קטן. אנחנו כבר מדברים על הקמת מערכות שלמות כאלה".

לדברי דוד, מאז נסגרו 15 קטעי רחובות ובהם גם אשתורי הפרחי בככר בזל ומקטעים ברחוב נחלת בנימין. העירייה מתכננת גם עבודות בנווה שאנן ובפלורנטין. "הדור הבא הוא לא לסגור מקטעי כביש, אלא לייצר רשת של רחובות כאלו שיהיו מוטי הליכה. אנחנו שואבים השראה מהתוכנית של ברצלונה, שלפיה אין צורך שכל רחוב קטן יהיה לכולם - הם יהיו להולכי הרגל ולרוכבי האופניים, וכלי רכב ייסעו בצירים ראשיים מסביב".

"רחוב שמייצר סלון"

שרון בנד, מתכננת אורבנית ובעלת משרד Urband, אומרת שבשיח הכללי של התחדשות עירונית ובנייה של שכונות חדשות, העדפת הולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחבורה הציבורית היא כבר במיינסטרים, אלא שהפער בין התודעה ליישום גדול.

"צריך לראות לא רק מה רוחב הכביש אלא גם מה קורה בחתך הרחוב, כלומר, צריך ליצור רחובות שלא רק נותנים תשתית פיזית להליכה אלא כאלה שמייצרים סלון ציבורי שבא לך ללכת בו, ואת זה לא למדו עדיין לעשות. אם יש לי מדרכה רחבה ואני הולכת בה בין קירות תמך ומגרשי חניה, זה לא יעבוד. בתל אביב ובירושלים יצרו כמה כאלה, אבל זה נעצר שם. כל השאר מפחדים".

לדברי בנד, הרחוב האורבני המוצלח בישראל הוא רחוב יפו בירושלים, שבו עוברת הרכבת הקלה. הרחוב נותן העדפה מלאה למשתמשי התחבורה הציבורית ולהולכי הרגל ויהיו בעיר רחובות נוספים כאלה, אלא שמדובר בפרויקט תשתיתי מסובך וארוך טווח.
"תל אביב לא רואה בעיניים ומתחילה להיסגר בקצב בפני הרכב הפרטי. בארץ מתכנני התנועה מהלכים על כולם אימים וסגירות מהירות לא ממש קורות. אפשר לשנות בקלות את המרחב הציבורי, באמצעות הצבת אדניות, שינוי תמרור ואמצעים מהירים נוספים וגם הפיכים, אבל אני לא רואה את זה קורה בשנה הקרובה. בגלל הבחירות המקומיות, אף אחד לא ירצה לנענע את הספינה יותר מדי".

אמצעים זולים והפיכים

בשונה מסגירת רחובות שלמים שתל אביב מובילה בהם, ברחבי הארץ החלו יוזמות של הפקעת מקומות חניה לטובת שימוש הציבור. לדוגמה, משרדה של בנד עיצב בתקופת הקורונה פרקלטים (הגבהה על חשבון חניה והצבה של ריהוט ציבורי עליו) ברחוב ביאליק ברמת גן. "זה דחף פתיחה של עסקי הסעדה נוספים ברחוב הזה. "זו במה ואם זה לא מצליח אפשר לפרק ולהחזיר את מקומות החניה, אבל מדובר כמובן בהצלחה".

גם בשוק תלפיות בחיפה המירו חניות למקומות ישיבה שחיזקו את העסקים. "מדובר באחד הדברים שמקדמים את המרחב הציבורי. אבל חשוב לדאוג גם לבתי העסק כי יש סוגים שונים של מסחר שלא יכולים לחיות לחלוטין ללא רכב. כן צריך לדאוג לחניונים בקרבת מקום ולמקומות לפריקה ולטעינה של סחורה", אומרת בנד.

שוק תלפיות בחיפה / צילום: שרון בנד

ליאור שטיינברג, מתכנן עירוני ומייסד חברת Humankind ברוטרדם, הולנד, שהשתתף בתכנון המרחב המחודש בככר בזל בתל אביב, אומר שכאשר ההתערבויות מתגלות כמוצלחות הן נשארות קבועות. "בסופו של דבר, זה משפיע על ה-well being של אנשים, גם על הבטיחות שלהם וגם על איכות המרחב, האוויר והרעש. בכל רחוב במרכז עיר יש פוטנציאל אדיר להצלחה כזאת. בטורנטו התנגדו לשבילי אופניים ולכן ביצעו שם מדידות של השפעת השבילים על הנגישות לעסקים וראו שמספר המבקרים בהם עלה והפדיון עלה. הולכי רגל ורוכבי אופניים לא רק מעשירים את המרחב הציבורי באנשים הם גם מחזקים את העסקים, ובעלי העסקים שהיו מתנגדים נהפכו לתומכים גדולים".

שותפיו של שטיינברג לתכנון בבזל, משרד נדל רויזין אדריכלים, עובדים על מרחבים רבים נוספים גם מחוץ לתל אביב. לדוגמה, בראשון לציון הופקעו מקומות חניה כדי להוסיף מקומות ישיבה ליד בתי עסק, ובבת ים מתכננים להפוך חניון צמוד לטיילת למתחם בילוי. "מדובר בפרויקטים קטנים עם עלות מופחתת והם הפיכים אם נכשלים. הם מאפשרים לנו לעשות ניסוי במרחב ולהפוך אותו לצבעוני, מרענן ושמח. פתרון אפשרי נוסף הוא צמצום הרדיוסים בצמתים באמצעות צבע וקונוסים. כך מרחיבים את המדרכה, מצמצמים את השטח לחצייה ומאיטים מכוניות. עשינו פיילוט כזה בנווה אליעזר בתל אביב, אבל בישראל נושא הצבע על הכביש עמוס במגבלות של משרד התחבורה והבירוקרטיה כמעט ולא מאפשרת את זה. ברחבי העולם זה נפוץ מאוד".

אהוד נדל / צילום: משרד נדל רויזין אדריכלים

בעיריית תל אביב מגבשים עכשיו צוותים שינטרו מרחבים לפני ואחרי השינוי ויבדקו את מספר האנשים בהם והמאפיינים שלהם. לדברי דוד, "ראינו שבנווה שאנן יש מעט מאוד שימוש לנשים ולילדים, ואפשר להבין למה. כשאנחנו נכנסים לפרויקט של רחוב מוטה הליכה, אנחנו רוצים לתת מענה לכל הקהלים. רוב ערי מרכז אירופה סוגרות את המרחב העירוני לכלי רכב ופותחות אותו לאנשים. הבעיה בישראל שמערכת התחבורה הציבורית עוד לא מספיק טובה ואנחנו לא יכולים לתת פתרון מייד. אבל חייבים לשנות את ההרגלים בדרך לתפקוד עירוני אחר". 

תחם שוק לוינסקי

הפעילות: סגירת מקטע רחוב למכוניות לטובת הולכי הרגל
שנה: 2021
גוף מבצע: עיריית תל אביב
למה זה חשוב: פחות זיהום אוויר ורעש, יותר איכות חיים לתושבים והעלאת הפדיון של בתי העסק
איפה עוד צריך: בכל מרכזי הערים שיש בהם עירוב שימושים

עוד כתבות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

דיווחים על הסכמות במו"מ בין ישראל לחמאס, גורם מדיני: "ניכנס לרפיח, עם הפוגה או בלי"

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות