פילבר בחקירה הנגדית: הכוונות שלי היו אך ורק לקדם את שוק התקשורת

עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, נחקר ע"י עורך דינו של בעל השליטה לשעבר בבזק, שאול אלוביץ' • פילבר הודה כי "מתוך רצון לזרז את התהליכים, פעלתי בצורה שלא לפי הנהלים המקובלים במינהל הציבורי", וחזר על עמדתו לפיה גורמי המקצוע פגעו בציבור: "מצאתי את עצמי יושב משחק שחמט או פינג פונג, כשכל אחד ממציא תירוץ, ואני מסביר למה אפשר. זה DNA של פקידות"

שלמה פילבר בבית המשפט / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שלמה פילבר בבית המשפט / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, המשיך היום (ג') בעדותו במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. היום החלה החקירה הנגדית של ההגנה בחקירתו של עו"ד ז'ק חן המייצג את שאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר בבזק וב-yes.

בפתח חקירתו הנגדית הבהיר עו"ד חן כי כתב האישום מפרט הטבות שלטוניות מדצמבר 2012 עד דצמבר 2016, כאשר פילבר נכנס לתמונה בסוף 2015. חקירתו של עו"ד חן מתמקדת במניעים לפעולותיו של פילבר במשרד התקשורת, הטענה  שעמדת משרד התקשורת עוד לפני כניסתו של פילבר לתפקיד הייתה שאין מניעה למיזוג בין בזק ו-yes והטעמים להסרת התנאים לעסקה.

פילבר התבקש להתייחס לאמירתו כי חש "סמרטוט" בהתנהלות מול בזק, והסביר: "הרגשתי שנוצלתי מול האנשים לגביהם נחקרתי. לכאורה שלוש שנים התנהלה מאחורי גבי מערכת יחסים שלמה שאני לא מכיר אותה". עו"ד חן אמר: "בזמן אמת לא הרגשת סמרטוט, אלא רק בעקבות הכעס שלך בחקירות".

לפי כתב האישום, פילבר קידם את עסקת בזק-yes בהנחיית ראש הממשלה לשעבר. עו"ד חן טען כי משרד התקשורת לא התנגד לעסקה, וכי אנשי המקצוע במשרד חזרו בהם מהתנאים שהציבו משיקולים ענייניים. פילבר אמר כי מעורבותו בקידום העסקה "הייתה בעיקרה האצת התהליכים".

עו"ד חן: "תאשר לי שעמדת משרד התקשורת הייתה שאין מניעה לאשר את מיזוג בזק-yes לפני המעורבות שלך. נכון?"

פילבר: "כן". 

עו"ד חן: "התנאים שנשקלו הם החיוב של בזק בנושא השוק הסיטונאי. הם הוסרו משיקולים ענייניים, נכון?"

פילבר: "התנאים היו תנאים טקטיים. הם הוסרו על-ידי הרן לבאות (סמנכ"ל בכיר לשעבר במשרד התקשורת). לא הוסרו מטעמים לא ענייניים".

פילבר הודה במהלך החקירה כי "מתוך רצון לזרז את התהליכים, פעלתי בצורה שלא לפי הנהלים המקובלים במינהל הציבורי". עו"ד חן הציג את פילבר כמנכ"ל מקצועי שביקש לקדם את פריסת הסיבים, והציג ציוצים שלו בהם הוא ביקר את התנהלות משרד התקשורת לאחר תקופתו ואת עצירת פריסת הסיבים. עו"ד חן מנסה להוכיח כי פילבר פעל בצורה מקצועית, בלי קשר להנחייתו של נתניהו, עליה סיפר בחקירה הראשית.

במרץ 2020 כתב פילבר: "עם מדיניות נכונה היינו יכולים להיות היום עם פריסת סיבים משמעותית של חברת בזק והוט, אבל לצערנו אנחנו נמצאים היום עם מעט מדי פריסה ועם ועדות על גבי ועדות ואינסוף שימועים שמשרד התקשורת אינו מצליח לקדם". באוגוסט 2020 כתב פילבר: "צדקתי שבלי הסדר תמריצים לחברות התשתית בזק והוט, ישראל תידרדר לרמת עולם שלישי בנושא תשתיות התקשורת, וכך קרה!". 

בציוץ אחר כתב פילבר ביולי 2016, בתגובה לציוץ של העיתונאי אמיתי זיו על המתנות שקיבלה בזק מנתניהו: "עסקת בזק-yes אושרה על-ידי אבי ברגר וההגבלים - נתניהו רק חתם. הטלפוניה מעוכבת כבר 4 חודשים באדיבות 'דה מרקר' וגידי וייץ".

בדיון חזר פילבר על עמדתו כי גורמי המקצוע פגעו בציבור. "קראנו לתהליך 'סוכני וטו'. אתה בא עם צורך של השוק. אתה אומר מה צריך לעשות. כל אחד שולף החלטה או פרוצדורה למה אי-אפשר לעשות. מצאתי את עצמי בטיעונים יושב משחק שחמט או פינג פונג, כשכל אחד ממציא תירוץ, ואני מסביר למה אפשר. זה DNA של פקידות. אנשים התאהבו בתהליך".

כדוגמה נתן פילבר את הרן לבאות, שהיה סמנכ"ל במשרד התקשורת, ופרויקט חייו, לדברי פילבר, היה הרפורמה בשוק הסיטונאי.

"קשה להסביר לחוקר שמדקלם את המשמעויות הנכונות"

בחקירתו במשטרה אמר פילבר לחוקרים "אם תיכנסו לפן המקצועי, הפסדתם". בבית המשפט הוא הסביר כי היה לו ויכוח עם החוקרים על המשמעות של פעולותיו במשרד התקשורת.

"כאילו פגעתי במיליארדים בכיס של הצרכנים. בפועל זה הפוך", אמר. "זה סיפור מורכב, רגולציה של תקשורת. על זה היו הוויכוחים שלי עם עובדי המשרד. החוקרים לא הבינו את זה, קשה להסביר לחוקר שמדקלם את המשמעויות הנכונות. אילו הייתי צריך לייעץ היום לשר או למנכ"ל משרד התקשורת, הייתי אומר לו לקבל את אותן החלטות שאני קיבלתי".

ביוני 2017, שבוע לפני מעצרו הראשון, פילבר כתב לעוזרת שלו עדי כהאן: "אני אימצתי את החלטת המנכ"ל הקודם ברגר מ-19.3.15 יחד עם הצוות המקצועי לאשר את המיזוג". כהאן השיבה כי עו"ד דנה נויפלד (היועצת המשפטית לשעבר של משרד התקשורת) תטען כי אבי ברגר (מנכ"ל משרד התקשורת לפני פילבר) דחה את העניין, ופילבר זירז את העניינים.

באשר למחירים שרצתה בזק, פילבר אישר לשאלתו של עו"ד חן כי הוא לא הסכים למחירים שבזק ביקשה, והיו קרבות ארוכים על הסוגיה מתוך שיקולים מקצועיים.

על ההפרדה המבנית בחברת בזק, פילבר השיב כי מדובר בסוגיה שמדברים עליה מ-2011, במסמך המדיניות של השר לשעבר משה כחלון ברפורמה בשוק הסיטונאי. ההפרדה המבנית לא בוטלה, כיוון שמבקר המדינה עצר את התהליך.

באחד הציוצים שהוצגו כתב פילבר: "מבקר המדינה הילל את גורמי המקצוע ואמר שאני רגולטור שבוי, והתברר שאני הייתי השפוי, והם תקעו את פריסת הסיבים".

עו"ד חן שאל את פילבר: "ביטול ההפרדה המבנית והנושא של פריסת התשתיות היה רעיון נכון וראוי?", ופילבר השיב כי "מאז שעזבתי התחלפו 4 שרים ו-3 מנכ"לים, וכולם אימצו את המדיניות הזאת".

הפגישה בין פילבר לאלוביץ'

עו"ד חן טען כי הפגישה שהתקיימה עם אלוביץ' לבין פילבר בארבע עיניים לא הייתה חריגה אלא התנהלות שגרתית. "מבחינתי זה היה על-מנת לייצר אמון הדדי", אישר פילבר. "אין שום קונוטציה שלילית נכון?", שאל עו"ד חן. "ממש לא", השיב פילבר.

פילבר הוסיף כי לחברות התקשורת חשוב לעשות את הפגישות בפורום הכי מצומצם, וכי היו פגישות עם בכירים בחברות שונות ולא רק בבזק. פילבר אמר כי "היה הוויכוח הגדול שלי עם הפרקליטות - הפרוצדורה הזאת היא הפרת אמונים, הם טענו. אין לי שנתיים מהחיים לשרוף להוכיח את זה".

פילבר הוסיף: "אני לא אומר שהכול היה מדויק ולפי הפרוטוקול. היו עיגולי פינות ודברים לא טובים". בנוסף, פילבר הסביר כי הוויכוח בינו לבין החוקרים היה על הפרשנות של האירועים. "לא היה ויכוח אם הייתי בבית של אלוביץ', אלא למה הייתי ומה עשיתי".

עו"ד חן אמר: "התיאור 'ציר חשאי', בו החוקרים עשו שימוש, נושא מטען קונספרטיבי:. פילבר השיב: "הכוונות שלי היו אך ורק לקדם את שוק התקשורת". 

פגישת ההנחיה

פילבר, שמונה על-ידי נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת וכיהן במשרה בין השנים 2015-2018, העיד במשך שבעה ימים בחקירה הראשית. החקירה הנגדית צפויה להימשך לפחות חודש וחצי, שלוש פעמים בשבוע.

בעדותו הראשית של פילבר, הוא תיאר את "פגישת ההנחיה" עם ראש הממשלה לשעבר, שבה הנחה אותו נתניהו לפעול לטובת האינטרסים של בזק - פגישה המוכחשת על-ידי נתניהו. אותה פגישה הגדירה לו את גבולות הגזרה בטיפול מול בזק, לדבריו.

בנוסף תיאר פילבר בעדותו את הערוץ שניהל מול בכירי בזק, ללא ידיעת גורמים במשרד התקשורת, כדי להגיע להסכמות ולקדם את המיזוג בין בזק ל-yes.

פילבר ניסה לצמצם את אמירותיו המפלילות במשטרה, והתביעה ביקשה להכריז עליו עד עוין בשל כך על-מנת לחקור אותו בדרך של חקירה נגדית. בית המשפט אישר את החקירה הנגדית של פילבר מבלי להכריז עליו עד עוין. במהלך עדותו פילבר אישר אמירות מחקירתו במשטרה וטען כי כל דבריו שם היו אמת.

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.