גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האתגר הבא - מעבר מחניונים רובוטים קטנים לכאלה של מעל 100 מקומות חניה

תחום מתקני החניה הרובוטיים אינו חדש ומשמש פתרון יעיל בפרויקטי התחדשות עירונית בהם נדרשים חניונים קטנים ● בחברת פרקומט מסבירים כי לפרויקטים גדולים ומורכבים של מעל 100 מקומות חניה, הפועלים בעצימות גבוהה, נדרש תכנון שונה לגמרי - ומציגים את הטכנולוגיה של חברת SOTEFIN השוויצרית ורובוט השינוע שלה

מתקן חניה שהותקן ע''י פרקומט במלון בתל אביב / צילום: נאור כהן, פרקומט
מתקן חניה שהותקן ע''י פרקומט במלון בתל אביב / צילום: נאור כהן, פרקומט

הכתבה בשיתוף פרקומט

השימוש בחניונים רובוטיים בישראל החל כבר לפני עשור ושילובם בפרויקטים של התחדשות עירונית תרם גם הוא לצמיחה האדירה בענף. למעשה כיום, ברוב הפרויקטים של התחדשות עירונית נדרש לשלב מתקן חניה כזה או אחר, לצורך קבלת היתר בנייה, כך אומר גיורא נוה, מנכ"ל פרקומט, העוסקת באספקה, הרכבה ושירות של מתקני חניה מכאניים ורובוטיים. לדבריו, "בשנים הראשונות לכניסת מתקני החניה הרובוטיים לישראל, חווינו אתגרים גדולים בשל העובדה שהתחום היה חדש. למרבית גורמי התכנון, לא היה עדיין את הניסיון הנדרש לצורך שילוב מתקן חניה רובוטי בפרויקטים שונים. לקח לנו שנים שכללו ביצוע משותף של פרויקטים וכן השתתפות בכנסים מקצועיים, כדי להפוך את מתקן החניה הרובוטי לחלק אינטגרלי בתכנון פרויקטים של התחדשות עירונית. כעת ניצב בפנינו האתגר הגדול הבא: המעבר מבנייני מגורים הכוללים חניונים רובוטיים קטנים, למתחמי דיור ובניינים בעלי עירוב שימוש כמו מגורים, משרדים, מלונאות ומסחר, הדורשים חניונים רובוטיים גדולים של מעל 100 מקומות חנייה".

אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות בפרקומט, מסביר כי ההבדל בין חניון רובוטי קטן לחניון רובוטי גדול הוא עצום, לא רק בגודל או בכמות מקומות החניה, אלא בטכנולוגיה עצמה וביישום בשטח. "חניוני ההתחדשות העירונית, רובם חניונים שמוגדרים קטנים ובינוניים. הם נועדו עבור פרויקטים טיפוסיים וכוללים בין 10 ל-40 מקומות חניה, כתלות בכמות יחידות הדיור בפרויקט. בחניונים כאלו, השימוש הוא בעיקר ע"י הדיירים והעצימות שבה החניון פועל, הינה נמוכה יחסית. לעומתם, חניונים רובוטיים גדולים, אינם מוגדרים רק על פי מספר החניות שהם מכילים, אלא גם בהתאם ליישום ובאינטנסיביות שבה החניון פועל.

כדוגמה מביא חפץ מתקן רובוטי שהותקן לפני כארבע שנים בפינת רחוב הירקון בתל אביב, המשמש חניון של מלון. "למתקן אמנם 40 מקומות חניה בלבד, אבל כמות הפעולות שחניון כזה מבצע היא פי 5 מחניון מקביל של 40 מקומות חניה שמותקן בבניין מגורים 'רגיל' בתל אביב או ברמת גן. חניונים כאלו דורשים תכנון שונה לגמרי וכך החל הקשר שלנו עם החברה המובילה את התחום בעולם, חברת SOTEFIN השוויצרית, המתמחה בחניונים גדולים".

משנע SILOMAT של חברת SOTEFIN / צילום: באדיבות SOTEFIN

חפץ מספר כי SOTEFIN פעילה במעל ל-60 שנה והקימה עשרות אלפי מקומות חניה רובוטיים, ביותר מ-25 מדינות בעולם ומזה מספר שנים, פרקומט היא הנציגה הבלעדית שלה בישראל. בין הפרויקטים אותם ביצעה SOTEFIN ניתן למצוא חניון של 208 מקומות חניה אשר הוקם בפרויקט ה-MUSE במיאמי. לדברי חפץ, "מדובר בבניין יוקרה הממוקם ממש על קו המים, בו המתקן הרובוטי מתפרש על פני 26 קומות, עם קצב תנועה מדהים של 50 רכבים בשעה. כמו כן, במילאנו הקימה החברה חניון של 500 מקומות חניה ברחוב VIA GOZZI, עוד בשנת 1967. זהו מתקן רובוטי עצום שחציו מתחת לאדמה וחציו מעל פני האדמה, ופועל ברציפות כ-55 שנה.

"בעיר ניס שעל חופי הריביירה הצרפתית, הקימה SOTEFIN ב-1990 חניון ציבורי עם 132 מקומות חניה. בוונצואלה היא אחראית לחניון של מגדל בקראקס עם 720 חניות על פני 100 מטרים, ובדובאי הקימה חניון ציבורי של 800 חניות ועוד ועוד. מה שמשותף לכל החניונים הגדולים הללו, הוא שבכולם נדרשת מערכת שיודעת לעבוד בעצימות גבוהה. מערכת כזו, נקראת בשפה המקצועית 'מערכת ללא מגשים' והיא מבוססת על ה-SILOMAT - רובוט שינוע הרכבים הייחודי של SOTEFIN".

מה מייחד את רובוט ה-SILOMAT ומה ההבדל בינו לבין מערכות אחרות במתקני חניה רובוטיים?

"מתקני חניה רובוטיים נחלקים לשני סוגים: מערכות מבוססות מגשים ומערכות ללא מגשים. במערכות מבוססות מגשים, הרכב חונה על מגש מתכת והמערכת מניעה את המגש בתוך החניון מתא קליטת הרכבים אל תא החניה וחזרה. מערכות מגשים אינן יעילות בחניונים בהיקף גדול, שכן הן מייצרות פעולות כפולות ומיותרות, כמו לדוגמה החזרה של מגש ריק למקום, לאחר שהרכב עזב או הבאת מגש ריק לצורך קליטה של רכב.

"במערכות 'ללא מגשים', הרכב משונע על ידי רובוט ה-SILOMAT, דבר שחוסך את השימוש במגשים ומספק מערכת יעילה משמעותית. SOTEFIN היא מובילה עולמית בחניונים מרובי חניות, היא מחלוצות השיטה של מערכות ללא מגשים. רובוט ה-SILOMAT אותו פיתחה, עבר לאורך השנים אבולוציה של גרסאות, יחד עם התקדמות הטכנולוגיה בעולם; ויש לו מספר מאפיינים ייחודיים שהופכים אותו בעיני לפתרון עדיף כשהחניון הנדרש הוא חניון גדול, אך יתרונו העיקרי הוא ביעילות ובתפוקה, כיוון שלא נדרש לשנע מגשים אל תא הקליטה וממנו. לפיכך המערכת אמינה ומהירה יותר מחניון רובוטי מקביל מבוסס מגשים.

"אנחנו משלבים את SILOMAT ברבים מהפרויקטים אותם מבצעת פרקומט. כך לדוגמה, בפרויקט הדגל PORT של קבוצת חג'ג', אנו מתקינים בימים אלו חניון רובוטי חדשני, שבו משולב רובוט ה-SILOMAT שעתיד לשרת 54 מקומות חניה. כמו כן, בפרויקט אחד העם 13 היוקרתי של קנדה-ישראל, יותקן מתקן רובוטי הכולל 73 מקומות חניה ומשלב בתוכו את רובוט ה-SILOMAT, לאופטימיזציה מירבית של החניון.

מתקני החניה הרובוטיים של פרקומט בפרויקטים שונים:

פרויקט וולפסון 55-57/מטלון 78-80, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 120 מקומות חניה / הדמיה: באדיבות קבוצת רוזיו

פרויקט הרצל 136-138, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 110 מקומות חניה / הדמיה: באדיבות קבוצת יובלים

פרויקט עמינדב 16-18-20, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 150 חניות / הדמיה: באדיבות קבוצת ידר החזקות

מה השיקולים החשובים ביותר בבחירת מתקן רובוטי גדול?

"במילה אחת, ותק. הוותק והניסיון של יצרן של עשרות אלפי מקומות חניה ועשרות שנות פעילות, עושה את ההבדל. תחום מתקני החניה בעולם הוא די ותיק. כבר בשנות ה 60 של המאה שעברה, חברות מובילות כמו SOTEFIN, התקינו מתקני חניה רובוטיים של מאות ואלפי כלי רכב. בתחילת דרכה של פרקומט, נהגנו לטוס למילאנו עם לקוחות ישראלים על מנת להציג להם מתקני חניה עובדים והיה מדהים לראות את התגובה של יזמים ישראלים לכמות מתקני החניה בעיר. בישראל, רק לפני כעשור השוק התעורר. וכמו בכל שוק חדש, נוצרו מספר טלטלות, חברות נכנסו ויצאו מהשוק. לכן חשוב מאוד לבחור חברה מובילה, עם ותק רציני וניסיון מוכח באספקת והרכבת מתקני החניה, הנושאים תעודת תקן אירופאי ועומדים בדרישות התקן. כמו כן, חשוב לוודא שהחברה שמוכרת את מתקן החניה היא גם החברה שמספקת את השירות למתקן לאחר מסירתו לשימוש. שירות יעיל ואיכותי לא יכול להתבצע ע"י מי שאין לו את הידע הטכני והניסיון הרב הנדרש, אלא רק על ידי צוות מומחים שמכיר את מתקני החניה היטב והקים אותם בפועל".

ומה לגבי ישראל? יש כבר פרויקטים בסדרי גודל של חו"ל, כמו שתיארת למעלה?

"כמובילת תחום החניונים הרובוטיים בישראל, מסרנו כבר עשרות מתקנים רובוטיים, בהם נעשה שימוש יום יומי. בימים אלו אנו מתקינים מתקני חניה רובוטיים גדולים, הכוללים מעל 100 מקומות חניה בכמה וכמה פרויקטים. כך למשל, "קבוצת יובלים בחרה בפרקומט לספק חניון רובוטי של 110 מקומות חניה בפרויקט הדגל 'תאודור', ברחוב הרצל בתל אביב, ואנחנו בעיצומן של עבודות ההתקנה באתר. בפרויקט נוסף שמובילה קבוצת רוזיו, ברחובות וולפסון-מטלון בתל אביב, אנו מקימים חניון רובוטי של 120 חניות; בפרויקט "ידר בעמינדב" של קבוצת ידר בשכונת ביצרון בתל אביב, מוקם חניון רובוטי הכולל 150 מקומות חניה.

"פרויקטים אלו ורבים אחרים שנמצאים בביצוע בימים אלו, מצביעים על מגמה בתחום ועל ההבנה בשוק שיישום מתקני חניה רובוטיים בנפחים גדולים מחייב תכנון מוקדם נכון, ידע וניסיון מוכח, כמו גם מעטפת רצינית של שירות ותמיכה לאחר ההתקנה".

ומה צופן העתיד לתחום?

"אנחנו צופים שמתקני חניה רובוטיים יכנסו לשימוש נרחב יותר גם במרחב הציבורי", אומר נוה. לא ירחק היום בו נראה חניון ציבורי רובוטי הכולל אלפי מקומות חניה, כפי שקיים בערים גדולות באירופה, גם במרכזי הערים בישראל. פרקומט נערכת לכך במלוא הכוח ואנו בטוחים שהמשך שיתוף הפעולה עם SOTEFIN השוויצרית ייתן בדיוק את המענה הנדרש".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"